Denník N

V lietadlovom raji: ako sa vyrábajú airbusy v Hamburgu

Airbus Beluga - lietadlo používané na prepravu častí iných lietadiel
Airbus Beluga – lietadlo používané na prepravu častí iných lietadiel

Pozeráte sa na dvojposchodového dinosaura s rozpätím krídel takmer 80 metrov a nechápete, ako ho sem dostali. Airbus A380 vyzerá v hangári oveľa väčší, ako keď ho človek vída na letisku. Tento pocit iba umocňuje, že pod každým z jeho krídel stojí jedna menšia „Á tristodvadsiatka“ – taká, akou Slováci bežne lietajú po Európe alebo na dovolenky k Stredozemnému moru. Schválne, povedali ste si niekedy, že lietadlo so šiestimi sedadlami v rade je malé?

Na svete nie je veľa možností navštíviť továreň na výrobu veľkých civilných lietadiel. Výber bežného turistu je prakticky limitovaný závodom Boeingu v americkom štáte Washington alebo európskymi základňami konkurenčného Airbusu vo francúzskom Toulouse a nemeckom Hamburgu. Pre Slováka je, pochopiteľne, lacnejšie vybrať si jednu z posledných dvoch. Najlepšie letecké spojenie je do Hamburgu.

Samotné mesto je veľmi príjemné. Jedno z tých, o ktorom toho asi moc neviete. Možno si ho pamätáte ako druhý najväčší prístav v Európe, alebo ste pred pár rokmi zaregistrovali dokončenie novej, excentrickej budovy filharmónie. Hamburg však prekvapí najmä dokonalými modernými promenádami pozdĺž rieky, čistotou a nápaditosťou verejných priestorov. Je to mesto, v ktorom rýchlo zistíte, že miestni politici tu chápu verejný záujem akosi ináč, než sme zvyknutí my, a budujú ho pre ľudí. Nie je dokonalé, ale prechádzka po ňom je radosť pre oči.

Druhá najväčšia továreň Airbusu na svete sa nachádza vo štvrti Finkenwerder pri pobreží Labe. Pracuje tu vyše 16-tisíc ľudí. Pre porovnanie, bratislavský Volkswagen má zamestnancov o pár tisíc menej. Už z diaľky vidno očíslované budovy obrovských hangárov a veľký runway, z ktorého vzlietajú nové stroje do svojich nastávajúcich domovov. Všetko dôkladne viacstupňovo oplotené a s prísnym zákazom fotiť. Všade sú dopravné lietadlá. Tie dnešné možno rozdeliť do dvoch skupín:

  • Úzkotrupové, ktoré sa používajú najmä na lety v rámci kontinentu a väčšinou majú v rade šesť sedadiel oddelených jednou uličkou. Najznámejšími sú Boeing 737 a rodina lietadiel Airbus A320.
  • Širokotrupové, ktoré sa používajú predovšetkým na interkontinentálne spojenia a v rade majú často deväť až desať sedadiel oddelených dvomi uličkami. Patria sem Boeingy 747, 767, 777, 787 DreamlinerAirbusy A330, A340, A350 a asi najznámejšie lietadlo, „dvojposchoďák“ A380.

Hamburg sa špecializuje predovšetkým na výrobu jednouličkového typu A320.

Návšteva továrne je fascinujúca sama o sebe, aj keby k nej nebol nijaký výklad. Človek nevie, kam sa má skôr pozrieť – tu sa na plošine vezie krídlo, tam leží motor, oproti sa tlačí úplne nové čerstvo nalakované lietadlo, o chvíľku zas okolo prefrčí vertikálny stabilizátor z chvosta. Výklad však, našťastie, je. Prehliadka (ak nerátam krátke video a základnú orientáciu v problematike z niekoľkých plagátov v návštevníckom stredisku) zahrňuje návštevu výrobných hál A320-tok a hangára, v ktorom sa dokončujú A380-tky.

Produkcia lietadiel je komplexný proces. Dodávatelia sú roztrúsení nielen po Európe, ale prakticky po celom svete. Napríklad na väčšinu Airbusov sa kokpity robia vo Francúzsku, krídla vo Walese, sekcie trupu v Nemecku, horizontálne stabilizátory v Španielsku… a to ešte sa rozprávame iba o hlavných štrukturálnych častiach. Všetko potom treba dostať kamiónmi, loďamišpeciálnymi lietadlami na jedno miesto, kde sa súčasti zmontujú do finálnej podoby. Väčšina lietadiel rodiny A320 sa takto montuje priamo v Hamburgu.

Trup lietadiel sa kedysi vyrábal dreva. Dnes sa používa hliníková zliatina a čoraz viac aj kompozitné materiály ako uhlíkový laminát. Je ľahší a pevnejší ako hliníkové materiály. Trup vlastne pozostáva z viacerých sekcií (štandardne z piatich hlavných – kokpit, stredná predná časť, sekcia s krídlom, stredná zadná časť a chvost). Tie sú zložené z desiatok menších častí, ako skladačka. Kým sa sekcie spoja dokopy, stroj sa musí zvnútra zaizolovať, vyplniť potrebnými káblami a hydraulikou, a do lietadla treba vložiť aj všetky veľké časti vybavenia, ako napríklad kuchynku či toalety. Bolo by zbytočne komplikované dostávať ich dnu neskôr cez malé dvere. Niekoľko takýchto sivých nenalakovaných trupov obložených žltými a modrými lešeniami stojí v hangári. Jeden je ešte rozkúskovaný, ale už v ňom vidno kilometre káblov. Ďalší má trup vcelku, no chýbajú mu krídla. Nasledujúci už má aj krídla a ten za ním dokonca i kolesá. Montáž sa dá sledovať krok po kroku. Prekvapivo, nie sú tu nijaké stovky zamestnancov, ani desiatky robotov ako v automobilkách. Na každom lietadle ticho pracuje pár ľudí. Pri ročnej výrobe „iba“ niekoľko stoviek lietadiel je úroveň automatizácie nižšia ako v niektorých iných masových odvetviach. Dokonca sa väčšinou nepracuje ani v troch smenách denne. Zato sú ale všade rôzne pneumatické skrutkovače a krabice so súčiastkami umiestnené na presne vymedzených miestach na podlahe – taký poriadok majú málokde.

Dôležitou súčasťou výroby moderných lietadiel je vývojové centrum. Celý vývoj prebieha v digitálnom prostredí a moderné programy a simulátory sú schopné otestovať prakticky akýkoľvek dizajn lietadla i bez toho, aby sa predtým vyrobilo. Významná úspora paliva sa dosahuje nielen používaním nových materiálov, no i drobnými zmenami aerodynamiky – určite ste si všimli, že novšie lietadlá majú konce krídel zakrivené dohora. Iba tento detail vraj zníži spotrebu o 4 %! Dizajnéri pracujú aj na vývoji čo najľahších sedadiel, kuchyniek a odľahčení celého vybavenia. Centrum interiérovej inovácie a dizajnu sa nadchádza priamo v továrni Airbusu v Hamburgu.

Pomyselnou čerešničkou na torte prehliadky je návšteva hangárov, kde sa finalizujú dvojposchodové monštrá A380. Turisti vystúpia do výšky asi šiesteho poschodia, no chvost lietadla je stále vysoko nad nimi. Krídlo pripomína volejbalový kurt, akurát je asi dvakrát také veľké. Všetko je nalakované, trup lietadla už treba naplniť len asi 40 tonami vnútorného vybavenia pre prepravu pasažierov. Potrvá ešte 6 až 8 týždňov, kým po krátkej skúške mašina odletí k zákazníkovi do Dubaja. Pri lietadle stoja aj dva mravce. Sú to síce A320-tky dlhé a široké 34 metrov, ale v porovnaní s A380-tkou vyzerajú ako mravce.

A potom si človek spomenie na malý ohybný pliešok hliníkovej zliatiny, s ktorým sa hral na začiatku prehliadky a z ktorého sú tieto kolosy vyrobené. Je neuveriteľné, čím sa človek dokázal v prírode inšpirovať a aké prístroje vymyslel!

Do Hamburgu sa možno rýchlo dostať niekoľkými priamymi letmi denne z Viedne alebo s krátkym prestupom v iných európskych mestách. Spiatočné letenky sa často pohybujú pod cenou 100 eur. Prehliadky Airbusu sú populárne, rezerváciu treba urobiť aspoň mesiac vopred.

Teraz najčítanejšie

Martin Grančay

Vysokoškolský pedagóg, výskumník, projektový manažér, cestovateľ, sprievodca cestovného ruchu, obdivovateľ leteckej dopravy. Odborne sa venujem teóriám medzinárodného obchodu, gravitačným modelom a ekonomike medzinárodnej civilnej leteckej dopravy. Mám rád Slovensko a ako sprievodca ho predstavujem zahraničným turistom, aby sa sem chceli vrátiť a aby o nás šírili dobré meno. Milujem cestovanie, najlepšie všade tam, kde môžem spoznať nové kultúry. Čím dlhší a komplikovanejší let, tým lepšie. :-)