Denník N

Robí diskotéky. Má 78 rokov

Na foto: Ján Rešetár
Na foto: Ján Rešetár

Cez počítač je to skvelé, dokážem všetko, vybrať skladby, znížiť zvýšiť decibely, dodať basy, dodám aj svetelné efekty – blikajúcu guľu, blikajúce farebné žiarovky a zariadenie, ktoré robí svetelné efekty na stenu, strop….

“ Dobrý deň, mám 78 rokov, žijem v sociálnom zariadení a chcel by som venovať niekomu svoj hnuteľný majetok. Jedná sa hlavne o profesionálnu aparatúru na diskotéky.“

Dve vety môjho mailu roka 2018. Predstavujem si ako píše maily a registruje sa za Dobrého anjela na počítači v Domove dôchodcov a už som dojatá. No ale predstaviť si, ako potom niekde robí diskotéky, to je už aj na mňa veľa.

Toho hnuteľného majetku, o ktorý sa chce podeliť je o čosi viac. Ale čo s tou aparatúrou na diskotéku? Ako k nej prišiel? Je to nejaké retro? Gramofón a platne? Predstavujem si ako odpálil v šesťdesiatych rokoch niekde na slovenskom Woodstocku Janis Joplin a potom šanoval všetko až doteraz.

Ktovie, možno je to po  niektorom synovi, ktorý hrával Olympic v miestnom kulturáku v Stropkove, kde chodili tancovať po poobedňajšej smene z Tesly?

Tak som sa opýtala:

„Aparatúra na hranie diskoték? Práve tú používam na kultúrne podujatia v domove dôchodcov, ako sú tanečné zábavy, športové podujatia, oslavy narodenín alebo menín a podobne. K dispozícii mám najlepšiu techniku, profesionálny notebook, 1200 ľudových piesni a asi 200 moderných. K hudbe som privoňal a začal sa jej venovať až v hlbokej starobe. Na oslave mojich 75-tych narodenín sa kamaráti postarali o veľké prekvapenie. Oznámili mi, že s aparatúrou, s ktorou som v ten deň hral, je moja. Úplne nová aparatúra! Bol to môj najšťastnejší deň v živote. Sníval som o tom od tých čias ako som sa raz dostal k viacúčelovému rádiu na jednom výlete. “

A potom prichádza smútok…

„Hudba ma drží nad vodou a dáva silu zabudnúť na najhoršie obdobie v mojom živote. Dni, keď som ostal sám a bez rodiny. Je pre mňa vzácna, preto aparatúra patrí na zoznam vecí v závete.

Piesne sú dostupné na CD nosičoch, pamäťovej karte alebo USB kľúči. Posielam vám tanečné ukážky. Dúfam, že mate počítač s reprákmi, sú potrebné, je to mp3. Pri piesňach keď budete otvárať stlačte prehrať.  “

Potom som ho ešte poprosila o pár odpovedí na moje otázky. Meškal asi deň. Ako vysvetlil, bolo Márie a tak musel aparatúru vytiahnuť znova.“ A keďže mám aj kamarátky s menom Mária, musel som zadovážiť kvety a aj blahoželať. Preto všetko som sa omeškal. “

A ako taká diskotéka funguje?  Je aj farebná hudba?

“ Najviac roboty a času zoberie správne zapojenie kabeláže a aparatúry. A musíte ovládať počítačové maniere. Repertoár vyberám ja, lebo len ja viem, čo všetko mám k dispozícii. Zábavy máme vtedy, keď sú narodeniny, meniny, deň úcty k starším, Silvester, alebo keď si klienti vyžiadajú. Cez počítač je to skvelé, dokážem všetko, vybrať skladby, znížiť zvýšiť decibely, dodať basy, dodám aj svetelné efekty – blikajúcu guľu, blikajúce farebné žiarovky a zariadenie, ktoré robí svetelné efekty na stenu, strop…. Podľa toho, či tlieskajú , alebo vykrikujú, hneď viem, či sa im to páči alebo nie.“

Máte aj nejakú vtipnú historku?

“ Raz sa mi stalo, ani neviem ako, sa mi kurzor zastavil na klávese repeat. A tak sa pieseň neustále opakovala. Keďže ma zboku obťažovali nejakými otázkami a rozhovormi, tak som si to nevšimol. Ale tanečníci neprotestovali. Až keď prišiel ku mne oslávenec a povedal: „Jano a ty vieš, že hráš jednu pieseň už piatykrát? “

Čakáreň na smrť

Ján Rešetár, s ktorým sme sa stali cez internet priateľmi,  volá sociálne zariadenie „čakáreň na smrť“. Personál chváli ale veril, že staroba bude vyzerať inak. Zremixoval si aj hudbu na svoju poslednú rozlúčku. Život mal pestrý, od rebela bez lásky ku škole po veľkého šéfa, ku ktorému sa dopracoval vlastnou drinou a šikovnou mysľou, až po opätovný smútok a osamelosť kvôli nezhodám, ktoré nedokážem posúdiť. K hudbe sa dostal neskoro, no veľmi sa mu zapáčilo, ako sa s ňou dá čarovať a našťastie má priateľov, ktorí si nemyslia, že 75-ročný človek patrí do starého železa a nemá právo plniť si sny.

Počítačový maniak

Mysľou je to mladý ítečkár a priznáva Všetko, čo potrebujem urobiť, urobím cez počítač, nakupujem, vyplácam faktúry, podám si lotto, počúvam hudbu, pozerám, čo ma zaujíma, neustále mám na ušiach slúchadlá, aby som nerušil spolubývajúcich.

Mr. DJ  si plní svoj sen na počítači a na novej diskotékovej aparatúre v čakárni na smrť. A  niekde pri tom uvažuje ako ju zapíše do závetu a daruje na dobrú vec.

Až sa raz náhodou dožijem 75 rokov, kúpte mi, prosím, stroj na cukrovú vatu a ja to odpálim niekde na jarmorku. A dôchodcovia, parťáci, budú mať cukrovú vatu zdarma. Aby vedeli to, čo ma naučil on a čo sa možno trochu pokúšam  aj ja tuto povedať: že koniec života by mal nastať, až keď človek umrie. Nie skôr.

DODATOK: Ak máte pocit, že viete, kde by kompletná profesionálna diskotéková aparatúra bola skutočne užitočnou pre dobrú vec, dajte mi vedieť. V Dobrom anjelovi ju využiť nedokážeme. Kompletný zoznam a ďalšie kroky nájdete u mňa: [email protected]

Teraz najčítanejšie