Denník N

Pekné veru, len pridrahé

Predstavte si modelku na móle. Moderátor Vám opisuje, čo má na sebe. Luxusná blúzka, trendové nohavice, absolútne moderné topánky z tej najluxusnejšej kože. Páči sa Vám to a moderátor vymenúva: blúzka Versace, nohavice Bvlgari, opasok Hermés, topánky Louboutin. Ešte jej dáme na oči aj okuliare Chanel a môžete tlieskať. A teraz si predstavte, že celú tú parádu na móle platíte Vy. Aká by bola prvá otázka? Koľko ma to bude celé stáť? A druhá? Prečo práve tieto značky? Zbláznili ste sa? Nešlo by to lacnejšie?

Horšie by bolo už len to, keby ste zistili, že modelka je od hlavy po päty odetá vo fejkoch, avšak za trhovú cenu luxusných značiek. Dobre, a teraz k pointe. Modelka je mesto v ktorom žijete. Moderátor je primátor. Komunikuje s Vami a vysvetľuje Vám, čo a za akých podmienok sa nakúpilo. Viete si predstaviť, že na Vašu otázku, koľko Vašich peňazí stáli tie nohavice dostanete odpoveď: „Odpoviem Vám v zákonnej lehote 30 dní?“ Prípadne na otázku o akú značku ide a za akých podmienok boli obstarávané dostanete odpoveď: „To je predmetom zmluvného tajomstva.“ 

Alebo Vás zaujíma, prečo má modelka obuté práve tieto topánky a nie napríklad 10 x lacnejšie kožené lodičky z miestnej značkovej obuvi? Potešila by Vás odpoveď: „Výber a kúpa boli uskutočnené v súlade so zákonom“? 

Mňa teda nie. A rovnako mi tak nestačí zistiť, čo sa mi to stavia na sídlisku pod oknom, keď tam už pracujú bagre, nestačí mi vedieť koľko čo stálo, ale aj prečo a za akých podmienok to bolo obstarané. Ak má mesto napredovať, potrebuje dôveru svojich obyvateľov. Dôvera sa buduje komunikáciou. A tá má rôzne podoby.

Utajené informácie versus zverejňované informácie

Ako som už napísal, pod pojmom zverejňovania informácií si človek predstaví skôr povinnú jazdu miest, ktoré musia zverejňovať faktúry, objednávky  a zmluvy, mnohokrát však ani netušíte kde to hľadať, ako to hľadať a tiež sa nedozviete to, kto a prečo vyhral súťaž. Ani logiku vysúťaženej ceny. Prípadne zistíte, že v zmluve je cena chodníka 500 tis. € ale ďalším dodatkom je doplnená na 700 tisíc. Hlavne, že v zmluve je najnižšia súťažná cena. Vy si musíte vybrať, či Vám vyhovuje skrývanie informácií, alebo to, aby ste dokázali do piatich minút nájsť o meste každý údaj, ktorý potrebujete ako občan, návštevník, podnikateľ, aktivista, poslanec, či novinár.

Zákazky pre kamarátov alebo férové podmienky pre všetkých

A sme doma. Politici sú často dosadzovaní do samospráv svojimi zákulisnými sponzormi, aby presadili to, čo potrebujú. Politické strany sú zavďačené rôznym oligarchom a aj v našom meste máme bohaté skúsenosti z minulosti so zákazkami, ktoré boli zrealizované len preto, lebo partia v zastupiteľstve hlasovala tak, ako predseda nakázal. Ja to chcem inak. Chcel by som, aby nik nemohol považovať číslo na primátora vo svojom mobile za žolíka. Aby rovnaké vstupné podmienky platili pre všetkých. A aby malí podnikatelia nemávli rukou nad verejnými súťažami s vopred známymi víťazmi. Aby naozaj víťazila najlepšia cena a bola garantovaná najlepšia kvalita a nie marže pre kamarátov.

Bilbordový primátor alebo komunikujúci primátor

Fenomén bilbordových primátorov máme v Košiciach už roky. Primátora vidíte naživo iba keď kandiduje. Registrujete ho zvyčajne raz za štyri roky na bilbordoch, kde sa za mesiac snaží odkomunikovať v akom super meste žijete a čo všetko pre vás urobil za ten čas, čo vy ste podpisovali rôzne petície, či protestovali v uliciach mesta proti nejakému jeho rozhodnutiu. Pritom v dnešnej pretechnizovanej dobe, kedy sú naše smartfóny viac smart ako naše mesto, by nemal byť problém komunikovať s ľuďmi od začiatku nástupu do funkcie. Naživo, offline i online. Odkomunikovať s nimi územný plán, zapojiť ich do plánovania rozpočtu, vysvetliť každú veľkú investíciu, ktorá sa chystá a nedovoliť pochybnostiam naštrbiť vzácnu dôveru medzi občanom a správcom mesta. 

Takto si predstavujem fungujúcu transparentnosť. Ako úplnú samozrejmosť, že občan vidí pohyb každého eura v meste. Lebo sú to jeho peniaze.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Špak

Miroslav Špak

Otec veľkej rodiny. Stavbár. Majiteľ SPAK s.r.o. Poslanec mesta Košice. Prvý nezávislý kandidát na primátora Košíc.