Denník N

Ivo Nesrovnal si v odpočte práce privlastňuje cudzie zásluhy

Ivo Nesrovnal vo svojom odpočte za 4 roky primátorovania používa rôzne aj nesprávne čísla.

Myslím si, že nemá zmysel strácať čas overovaním napr. počtu nových smetných košov na zastávkach MHD, ale keď už hovorí o nákupe nových vozidiel MHD, to stojí za preskúmanie. Moji kolegovia z Teamu Vallo sa preto pozreli na tieto čísla podrobnejšie. A ich záver? Ivo Nesrovnal si privlastňuje aj zásluhy predchádzajúceho primátora a medzi svoje úspechy počíta aj nákupy vozidiel, za ktoré ani ako poslanec nehlasoval. Prečítajte si, ako by mal vyzerať reálny odpočet jeho sľubov o vozidlách MHD.

Porovnanie tvrdení a skutočnosti

Typ vozidla Tvrdenie I. Nesrovnala Skutočnosť Skutočnosť / tvrdenie
Autobusy 170 90 53 %
Elektrobusy 18 18 100 %
Trolejbusy 77 0 0 %
Električky 60 0 0 %
Spolu 325 108 33 %

Poznámka: Započítané sú aj objednané, ale ešte nesprevádzkované elektrobusy v počte 6 ks

Vysvetlenie

Primátor I. Nesrovnal zložil sľub 11. 12. 2014 a odvtedy mu plynie funkčné obdobie. Od tohto momentu je možné si pripisovať zásluhy za objednávky nových vozidiel do Bratislavy. Naopak, vozidlá objednané počas éry jeho predchodcu a vozidlá z europrojektov jeho predchodcu podľa nás nie je možné počítať do jeho pôsobenia.

Autobusy

K 4. 10. 2018 figurovalo vo vozidlovom parku DPB 163 autobusov s rokom výroby 2015 – 2018 (vyrobených počas úradovania súčasného primátora). Z nich však treba odpočítať nasledujúce vozidlá, ktoré boli objednané ešte na základe tendrov ukončených počas predošlého vedenia mesta a uvedené do premávky ešte pred nástupom súčasného vedenia DPB:

  • Solaris Urbino 10: 5 autobusov
  • Iveco Urbanway 12M: 20 autobusov
  • SOR NB 18 City: 48 autobusov

Nákup týchto autobusov sa schvaľoval na mestských zastupiteľstvách v rokoch 2013 a 2014, pričom I. Nesrovnal, vtedy ešte ako poslanec, nehlasoval za nákup, resp. financovanie týchto autobusov. O to viac si ich nemôže pripisovať ako zásluhu, aj keď boli dodané na začiatku jeho funkčného obdobia.

Tu je prehľad hlasovaní Iva Nesrovnala ešte ako poslanca mestského zastupiteľstva:

  • Október 2013: Návrh na pravidelnú obnovu vozového parku (úloha nákupu 100 autobusov + každoročne cca 50 ďalších) – na hlasovaní o dokumente ako celku sa Ivo Nesrovnal zúčastnil, ale nehlasoval.
  • September 2014: Finacovanie opčných 50 ks autobusov (ktoré sa nakoniec dodali až v roku 2015 a ktoré si teraz zarátava do svojich úspechov) – z hlasovania sa Ivo Nesrovnal vytratil, napriek jeho účasti na skorších bodoch rokovania. „Za“ hlasovali takmer všetci prítomní poslanci.

Primátor I. Nesrovnal počas svojho funkčného obdobia zabezpečil 90 nových autobusov, namiesto deklarovaných 170.

Elektrobusy

Počas funkčného obdobia I. Nesrovnala bolo vysúťažených a objednaných 18 elektrobusov, k 11. 10. 2018 bolo v premávke len 12 z nich. Doteraz totiž neboli zabezpečené nabíjacie stanice na konečných vybraných linkách, preto elektrobusy nemôžu slúžiť tak, ako bolo plánované, keďže kapacita ich batérií nevydrží celodennú premávku.

Trolejbusy

120 nových trolejbusov bolo financovaných v rámci europrojektu, ktorý začal v roku 2013 a ktorého zmluva bola podpísaná 3. 12. 2014, teda ešte pred nástupom I. Nesrovnala do funkcie primátora. Primátor I. Nesrovnal počas svojho funkčného obdobia zabezpečil 0 nových trolejbusov namiesto deklarovaných 77.

Električky

Europrojekt na 30 obojsmerných a 15 jednosmerných električiek začal už 20. 9. 2013, nespadá teda do funkčného obdobia I. Nesrovnala. Rovnako, ako posledných 15 električiek z celkového počtu 60 deklarovaných Nesrovnalom, ktoré boli financované v rámci europrojektu, ktorý začal 16. 10. 2014.

V rokoch 2015 – 2016 síce bolo sprevádzkovaných 60 električiek, ale u všetkých 60 vozidiel ide o električky vysúťažené a zazmluvnené ešte pred nástupom I. Nesrovnala do funkcie. Nemôžu byť preto počítané do jeho pôsobenia.

Záver

Ročná prirodzená obnova vozového parku by mala dosahovať 7 električiek a 50 autobusov. Počas funkčného obdobia primátora by tak malo byť objednaných 28 električiek a 200 autobusov. Súčasný primátor prirodzenú obnovu naplnil na 0 % v prípade električiek a len na polovicu (54 %) v prípade autobusov.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Matúš Vallo

Matúš Vallo

Som architekt, bratislavský mestský aktivista a kandidát na primátora. Bratislava je môj život. Stojím za iniciatívou Mestské zásahy, ktorá od roku 2008 vygenerovala viac ako 900 projektov na vylepšenie verejného priestoru v 17 slovenských a českých mestách. Som zakladateľom občianskeho združenia My sme mesto, členom správnej rady Starej Tržnice v Bratislave. Posledné dva roky som sa spolu s tímom odborníkov venoval príprave knihy Plán Bratislava – Návod na lepšie mesto, ktorá prichádza s návrhmi konkrétnych riešení pre Bratislavu a ktorá bude slúžiť ako základ môjho volebného programu.