Denník N

Z Mäsa sa po roku stala riadna Sviňa

Keby ste sa ako nezainteresovaný čitateľ, ktorý ostatných 15 rokov žil v bezstarostnosti na ostrove bez informácií o Slovensku, začítali do najnovšej knihy Arpáda Soltésza, tak by ste možno jeho román Sviňa od začiatku vnímali ako prvoplánový pokus o akčno-kriminálny bestseller.

Také šťastie však má asi len málokto z nás, a preto vám garantujem, že po prečítaní predmetnej knihy prepadnete šialenej panike z toho marazmu, v ktorom sme žili a žijeme, pričom si bolestne uvedomujeme, že robíme masový komparz pre politicko-mafiánske scenáre, režírované politikmi, gaunermi, zločincami, bielymi goliermi a finančnými skupinami.

Kniha Sviňa je vlastne niečo ako Anonymova kronika slovenskej súčasnosti a novodobej štátnosti. Sčasti vyfabulovaná mytológia s prvkami skutočných príbehov o zločinných skutkoch vplyvných, ale aj z hľadiska dejín bezvýznamných ľudí, ktorí disponujú mocou nad životmi nás ostatných.

Autor síce nie je neznámy ako v prípade Gesta Hungarorum, no anonymizované sú hlavné a aj vedľajšie postavy, pretože ich konanie je až veľmi podobné skutkom skutočných ľudí. Pre čitateľa s funkčnou pamäťou je to však aj napriek tomu desivé, pretože zisťuje, že na napísanie brutálneho a temného románu sa autorovi stačilo inšpirovať slovenskými reáliami.

Sviňa je preto na rozdiel od Mäsa až veľmi skutočná a realistická. Kým pri autorovom debute bolo fascinujúce vnímať ako čitateľ nedokázal odlíšiť beletriu od skutočnosti, a tak si istým spôsobom text uchovával určitú mytologickú podstatu o mafiánskom štáte z prelomu 20. a 21. storočia, v románe Sviňa je tých presahov zo súčasnosti a blízkej minulosti až bolestne veľa.

A to až tak, že čítajúci ďakuje za cynickú a miestami aj veľmi vtipnú beletrizáciu, pretože jedine tá dokáže zjemniť pachuť hnevu a rokmi nahromadenú frustráciu z politiky a biznisu na slovenský spôsob. K tomu, aby sa z toho čitateľ fakt úplne nezrútil, prispieva aj fakt, že Arpád Soltész je veľkým majstrom hyperbolizácie.

Text je tak v celom rozsahu alegóriou, no iba človek s lobotomickou apatiou voči slovenskej politicko-ekonomickej realite by v ňom nerozpoznal za ostatné obdobie najviac pertraktované kauzy. V jednotlivých kapitolách tak defilujú postavy a postavičky zo slovenskej politiky, biznisu a podsvetia.

Každá z nich má svojho dvojníka v skutočnom svete. Ich životy sú pospájané ako veľká pavučina, ktorá vláknami prepája západ s východom, spravodajskú službu s finančnými skupinami, vládu s mafiami, pričom záujmy všetkých zúčastnených presadzujú všemožnými prostriedkami nekontrolovateľné súkromné bezpečnostné služby a polícia.

Autorovi sa z tejto plejády káuz a postáv podarilo vytvoriť jeden kompaktný celok. Pokope ho drží aj v celom rozsahu konzistentný rukopis. Text je úderný a priamočiary, občas gramaticky nekorektný, pričom politická nekorektnosť ho charakterizuje v celej jeho dĺžke a šírke.

Keby na jeho konci nebola zákerná vražda mladého novinára a jeho priateľky, bola by Sviňa výbornou tragikomickou a cynickou burleskou o našej súčasnosti. Po tejto nepochopiteľnej vražde sa však stane najmä smutným knižným pomníkom doby.

#allforjan

 

Arpád Soltész: Sviňa, Ikar 2018

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie