Denník N

Naši milí Hejtslováci

V súvislosti s videom nezrelej študentky gymnázia som sa nedávno stal obeťou nečakane masívnej vlny hejtu na sociálnych sieťach. A tentoraz nezostalo len pritom. Po zverejnení adresy a domáceho telefónneho čísla, pribudli aj početné telefonáty a dostal som niekoľko urážlivých, či výhražných správ na Facebooku. Poniektorí sa hotovali aj na návštevu a našli sa aj takí, ktorí by ma vraj radi stretli a určitým spôsobom sa mi venovali. Varila sa voda, spomínali facky, pľuvance, kandelábre, karma či prianie skorej smrti.

Čo sa vlastne prihodilo? V podstate nič zvláštne. Mladá, detsky naivne pôsobiaca študentka, ktorá sa chcela zviditeľniť nahrala video, ktorého obsah sa dá zhrnúť jednou vetou: „Nie som rasistka, ale Slováci by mali byť výhradne bieli.“ Predstavila sa v ňom ako Lívia, študentka bilingválneho gymnázia. K strihom vo videu a deklamovaniu obskúrneho textu sa radšej nebudem vyjadrovať. Lepšie to urobili už iní.

Pochválila sa ním 10. októbra aj na svojom facebookovom profile, kde mala pôvodne uvedenú aj adresu školy. V súčasnosti ju tam už nemá. Lívia napísala: „Pár mojich skromných slov k skutočnostiam, ktorým čelíme, ale počujeme o nich len málo úprimnej pravdy. Nejde o nič iné ako len o snahu priniesť trošku zdravého rozumu do našej spoločnosti. Som nesmierne vďačná za každú pozitívnu reakciu, šírme pravdu ďalej.

Zdá sa, že za kritické reakcie veľmi vďačná nebola, lebo na portáli Kulturblog, kde bolo uverejné jej video sa vraj dlho neohriali ani viaceré slušné odmietavé reakcie.

Nejaké tam však zostali a mňa zaujala najmä táto. Videu slečny Lívie sa venovali neskôr aj iní. Mladí proti fašizmu, bloger Michal Andrej Molnár, novinár z Denníka N Vladimír Šnídl, teológ a publicista Michal Havran, umelec a publicista Matúš Ritomský, tiež Lukáš Krivošík z portálu Postoj, organizátor besied „Zabudnuté Slovensko“ publicista a fotograf Andrej BánĽubo Nemeš v októbrovom Mnohosrde. Iba ja som okrem uvedeného komentára o Lívii nenapísal nič.

Skôr ako budeme pokračovať, predstavme slečnu Líviu v prostredí, v ktorom sa tak dobre cíti a je naň hrdá. Niečo som na túto tému vlani napísal v blogoch: „Mladé pušky a starí harcovníci z Kotlebovej Ľudovej mládeže“ a „Výkvet Kotlebovej Ľudovej mládeže.“ Objavili sa tam viacerí Líviini kamaráti, ona však nie. Ani po našom stretnutí na besede, keď na seba sama upozornila. Pripadalo mi, že sa nehodí písať o dievčati, ktoré síce má podľa mňa „naivné“ názory, ale bola účastníčkou besedy na ktorú ma pozvali samotní študenti. Po tomto jej vystúpení však pár fotografií asi nebude na škodu, veď Lívia sa k svojim verejne a hrdo hlási.

Ale vráťme sa k meritu veci. Líviine video malo mnoho kliknutí a stalo sa predmetom komentárov na sociálnej sieti. Keď som zaregistroval debatu na túto tému u jedného z priateľov, opísal som v komentári svoju osobnú skúsenosť s týmto dievčaťom. Bola z 25. júna toho roku, z besedy s gymnazistami v Spišskej Novej Vsi, kam ma pozvali samotní študenti. Konala sa v Redute, kde si študenti prenajali sálu, takže priamo v gymnáziu som nebol. A keďže, ako som zistil neskôr, v Spišskej Novej Vsi sú gymnáziá dve, ani som vtedy nevedel z ktorého dievčina bola.

U priateľa v komentári som pod jeho statusom, s preklepom v mene Mazurek, 12. októbra napísal: „Túto dievčinu som zažil naživo na besede s gymnazistami v Spišskej Novej Vsi. Prihlásila sa a pochválila, že je súčasťou mojej prezentácie ako účastníčka tábora Ľudovej mládeže. Opýtala sa ma koľkých ľudí som udal. A tvrdila, že Mazurek a Buchta sú úžasní, slušní a veľmi inteligentní ľudia. Lívia Garčalová.“ Ku komentáru som pripojil skrínšot Líviinho statusu starého dva dni. Nič viac. Žiadna adresa bydliska, ani konkrétne gymnázium. Iba meno a osobná skúsenosť. Nič viac som o nej nikde nepísal a určite som ju nikde „neudal.“ Zverejnil som vlastne iba to, čo už ona sama zverejnila „public“ na sociálnej sieti

Reakcia ma napriek tomu, že som za tých pár rokov čo sa venujem konšpirátorom a extrémistom, zvyknutý na kadečo, naozaj prekvapila. Ako prvý ešte toho dňa zareagoval Koróniho konšpiračný „Slobodný vysielač“ na svojej stránke: „Útok primitívov a ich lynč sa už môže začať. Slečna Lívia musí už čoskoro očakávať, že primitívi, ktorí nedokážu prijať iný názor, začnú už onedlho bombardovať riaditeľa školy na ktorej študuje….pretože Benčík ju už vyčmuchal…

Netuším či spomínaní „primitívi, ktorí nedokážu tolerovať iný názor“ naozaj začali bombardovať „riaditeľa školy“ (mimochodom škola má riaditeľku, informovalo o tom Zabudnuté Slovensko keď alibisticky zrušila predtým potvrdenú účasť študentov na ich besede), ale určite sa zišli v hojnom počte na stránke Slobodného vysielača pod týmto statusom. Dajme im teda priestor. Zoradil som ich podľa abecedy. Len v jednom prípade som urobil výnimku, keď pani Monika reaguje na predchádzajúci komentár pána Jakuba.

O deň neskôr prihodil polienko Sopkov dezinformačný web Hlavné správy s odkazom na článok s titulkom: „Benčík už vie kto je odvážne dievča z Youtube a jej identitu zverejnil. Zničia ju slniečkari?“ V článku ma označujú za „známeho udavača.

Hoci vulgárne či urážlivé komentáre na adresu slečny Lívie odsudzujem, neviem či ju zničili spomínaní „slniečkari.“ Zato me sa aj tu ušlo požehnane. Hejtslováci si prišli naozaj na svoje.

Volaniu po mojej adrese vyhoveli mnohí. Ako som bol upozornený, napríklad aj bloger Juraj Režo, ktorý uverejnil názov môjho profilu na Facebooku, moju domácu adresu aj telefónne číslo. Práve na neho sa odvolával jeden z telefonujúcich, ktorý hovoril česky a môjho syna sa opýtal, či sme skutoční Slováci. Režo samozrejme klamal až sa práši, kontakt mu určite nevydal „fejzbúk“ ako tvrdí: „FEJZBÚK vydal fejzbúku kontakt na osobu. Však nech si užije aj ON Dôvod: Útok na mladú Líviu“ Režo následne schytal od Facebooku, ktorý mu vraj vydal moje údaje, ban a vyplakal sa v blogu. A nie, nebol som to ja kto vás nahlásil, pán Režo. Na to, že ste zverejnili moju adresu ma upozornl niekto iný a poslal mi aj skrínšot vášho odkazu v kotlebovskej skupine Slovenský národ.

A pod zverejnenou adresou sa našiel aj takýto kvalifikovaný komentár.

13. októbra nahrala Lívia očividne rozradostnená z náhlej popularity, ďalšie krátke video, ktoré zverejnil Kulturblog, kde boli „potešení obrovskou podporou.

A v ten istý deň k hejtu prispela aj stránka KontraÚder, ktorá sa blysla mimoriadne vtipným textom: „V liberálnom – lepšie povedané pseudoliberálnom – spektre nášho štátu sa začal hon na mladú študentku, ktorá si dovolila vyjadriť iný postoj ako jej rovesníčka Karolínka Farská a ďalšie Sorošovské opičky. Nastal pohon na jej meno, škola, bydlisko atď. Liberálny hon by nebol liberálnym honom, keby sa ho nezúčastnil aj starý harcovník v tejto disciplíne – Jeboslav Benčík – a keby nebol práve on ten, kto ako prvý získa všetky osobné údaje „obžalovanej“. A možno by bol ešte o hodnú chvíľu rýchlejší, keby najprv nevenčil nad jej fotkami svoju uschnutú ratolesť.

A s prepáčením „hovnomety“ sa usilovne pustili do práce.

KontraÚder sa snažil z témy vyťažiť čo najviac, tak pokračoval aj 15. októbra.

A fanúšikovia stránky nesklamali.

Niekto sa nezdržal a v reakcii na komentár Michala Andreja Molnára napísal klamstvo o mojom údajnom zverejnení adresy Líviinej školy.

Pre veľký úspech KontraÚder ešte pokračoval.

A slinu chytili aj fanúšikovia.

Ušlo sa mi aj na stránke: „Hnutie za nezávislosť Slovanských Štatov.“

Status pridal Tibor Jakubek: „Jeboslav  dostane medailu od NASA, uplne nahradil americky satelit na sledovanie Slovenska, a Slovakov, som nesmierne hrdy na tohto hajzloveho pavuka, Velikan Udavactva.“ A mnohí sa ochotne pridali.


Hejt nechýbal ani na stránke Slovenský národ.

Tam Jakubekov status bez ďalšieho komentára zdieľala Bea Sasová, ktorá zdieľa aj kadečo iné. A pohotoví komentujúci nezaváhali.

Polievočku si znovu prihrial aj Slobodný vysielač.

Kadečo sa našlo aj inde.

Dokonca aj na profile samotnej Lívie.

Objavili sa aj majstrovské koláže. Ako napríklad táto, ktorú od Jána Kúdelu (Janko Janík Janíčko) zdieľali kotlebovci z Partizánskeho.

Tieto sa našli u Silvie Sedláčkovej. Čo sa týka tej druhej koláže, v niečom má pravdu. Presne tak sa cítim na stránkach mnohých ľudí z nemenovaného košiara.

Silviina kamarátka doplnila.

Takto sa pochlapil Stano Slivka. A čo to priložili aj kamaráti.

Prispel aj Ján Rohárik so znakom Kotlebovej strany a Putinom na tričku aj so zvedavým kamarátom. Výnimočne mu odpoviem. Presne toľko, koľko zrejme aj vám, pán Mravec. Teda nič.

Jan Bencik, neviem či naozaj menovec, alebo fejkový profil, vytiahol staršiu vec.

Ladislav Tatranský zverejnil moju adresu aj telefónne číslo a zbytočne veru neokolkoval: „Skap už a urob nám radosť udavač!

Gastarbajter Danny Kollar tiež nesklamal a rád sa podelil s kamarátmi o moju adresu a telefónne číslo.

Nuž a nakoniec nám zostali správy, ktoré som dostal na Facebooku. Zdá sa, že mnoho ľudí považuje za svoje občianske, či priam ústavou garantované právo, urážať iných, či sa im dokonca priamo a nechutne vyhrážať. A zrejme sa mylne domnievajú, že povinnosťou nimi atakovanej osoby je zachovať diskrétnosť, preto si aj viac dovoľujú. Nuž, musím ich sklamať. Verejnosť si zaslúži vidieť vaše tváre, vaše urážky a vaše vyhrážky.

Všetkým tým, ktorí po zverejnení svojich výrokov a fotografií budú mať námietky, budú sa sťažovať, domáhať sa odstránenia z blogu či dokonca sa vyhrážať súdom, dávam do pozornosti, že oni sami, dobrovoľne a z vlastnej vôle napísali svoje komentáre a zverejnili svoje fotografie bez nastavenia súkromia, takže ich teoreticky mohlo vidieť 2,2 miliardy používateľov sociálnej siete Facebook na celom svete. A ak sa domnievajú, že majú právo verejne urážať kohokoľvek, písať o ňom lži, či dokonca sa vyhrážať fyzickým násilím či smrťou, sú na omyle. Na súd  by som sa totiž plným právom mohol obrátiť ja za ohováranie, klamstvá, poškodzovanie dobrej povesti a vyhrážky fyzickým násilím, či dokonca smrťou. Čítal som, že niekde dostal ktosi nápad zverejňovať podobné výroky na bilbordoch blízko obydlí tých, ktorí sa podobne prezentujú na sociálnych sieťach. Bolo to mimoriadne účinné a tí, ktorým sa takto dostalo nečakanej reklamy sa zahanbili a zmenili svoje správanie. Keďže ma naozaj neplatí Soros, ale ako dôchodcu iba Sociálna poisťovňa, nemám na realizáciu niečoho takého finančné prostriedky. Preto volím takýto spôsob. Snáď sa niektorí komentujúci aspoň na chvíľu zamyslia. A pri premýšľaní môžu počúvať túto pieseň.

Autorkou termínu Hejtslováci, ako aj výšivky zo série „Hore halj, dolu hajl,“ ktorá bola použitá ako ilustračný obrázok v záhlaví,  je mladá výtvarníčka Ivana Šáteková. Týmto jej ďakujem za láskavé povolenie použiť jej dielo v mojom blogu.

Doplnené 30.10.2018

Blog mal zaujímavú dohru. Rebornov kamarát Lukáš Šimo, o ktorom som sa zmienil v jednom z blogov a nedávno o mne napísal, že sa „teší kedy ma už položia do hrobu“ mi poslal správu. Vyslovil mi uznanie, vraj som veľmi informovaný človek, ponúkol mi nejaké informácie a navrhol osobné stretnutie. Akurát mal smolu, že sa zabudol prelogovať do fejkového profilu a napísal to zo svojho, ktorý poznám. Po mojej odpovedi sa v prvotnom šoku priznal, že si zmýlil profil, poprial mi dobrý deň aj večer a zablokoval ma. Smola, nie? Chceš niekoho vylákať na stretnutie a možno si to s ním vybaviť po svojom a taká banálna chyba.

Doplnené 6.12.2018

Na stránke Rostásovho Zem a Vek zverejnil svoju reakciu na blog Juraj Režo. Fanúšikovia stránky sa radi pripojili.

Teraz najčítanejšie

Ján Benčík

Nakoľko mi nie sú ľahostajné pomery na Slovensku, píšem na webe Denníka N blogy o tom, čo považujem za nebezpečné. Píšem o konšpirátoroch, kremeľských trolloch, pravicových aj ľavicových antiliberálnych extrémistoch. Niektorí ľudia ma za to majú úprimne radi, iní ma rovnako úprimne nenávidia. A niektorí sa mi dokonca vyhrážajú. Beriem to ako niečo, čo súvisí s tým, čo robím.