Denník N

Električka na koniec Petržalky

Ak bude príprava pokračovať doterajším tempom, projekt dopadne ako bratislavské metro.

Bratislava niekoľko desaťročí snívala o metre. To sa v 80-tych rokoch aj reálne začalo stavať. Výstavba však skončila skôr, ako sa stihla vôbec rozbehnúť. Z veľkých plánov ostali len ruiny. V Janíkovom dvore sa nachádza nedostavané depo a uprostred Petržalky súbežne s Chorvátskym ramenom ostala územná rezerva s vyhĺbeným zárezom.

Po revolúcii hlavné mesto prišlo s niekoľkými návrhmi na zmenu projektu vrátane ľahkého metra. Ani z toho napokon nič nebolo. Až pred dvomi rokmi sme sa dočkali alternatívneho projektu v podobe električky. Tá by mala pokračovať až na koniec Petržalky po Janíkov dvor.

Najvýznamnejšia dopravná stavba po revolúcii

Ak chceme naozaj pomôcť zlepšiť dopravu v Bratislave, potrebujeme riešenia postavené na koľajniciach. Električka nestojí v zápche, šetrí životné prostredie a nepotrebujete zložito hľadať miesto na parkovanie. Projekt petržalskej električky považujem od revolúcie za najvýznamnejšiu stavbu pre verejnú dopravu. Ak si uvedomíme, že Petržalka je tretie najväčšie mesto na Slovensku, je až zarážajúce, že električka tam nejazdí už dávno.

Ako bude projekt vyzerať

Druhá etapa bude nadväzovať na nedávno vybudovaný úsek Šafárikovo námestie – Jungmannova. Viesť bude koridorom, kadiaľ malo pôvodne jazdiť metro. Bude mať necelé štyri kilometre a sedem zástavok:

  1. Chorvátske rameno (neďaleko konečnej zastávky Jungmannova)
  2. Gessayova (v centre pripravovaného projektu Petržalka City)
  3. Zrkadlový háj (pri Kauflande)
  4. Stred (neďaleko Technopolu)
  5. Veľký Draždiak (dnešná Šintavská, neďaleko Billy)
  6. Lietavská (Lidl Betliarska, zastávka Lúčanka)
  7. Janíkov dvor / Južné mesto (podjazd pod Panónskou cestou, nedokončené depo metra)

Dopadne električka ako nedostavané metro?

Celý projekt bude stáť vyše 70 miliónov eur. Takúto stavbu mestský rozpočet neutiahne, preto by mal byť financovaný z eurofondov. Ak to chceme stihnúť, výstavba musí byť ukončená a zaplatená do roku 2023. Posledné roky sme zbytočne stratili čas.  Ešte stále nie je vydané územné rozhodnutie. Nasledovať bude stavebné povolenie, súťaž na zhotoviteľa a napokon samotná realizácia.

Nalejme si čistého vína: Blížime sa k bodu, že ak nezaberieme, nestihneme to.

(Autor bol v rokoch 2011-2014 poradcom primátora Bratislavy a kandiduje do Mestského zastupiteľstva za Petržalku)

Stred (vizualizácia zastávky)
Veľký Draždiak (vizualizácia zastávky)
Zrkadlový háj (vizualizácia zastávky)
Depo nedostavaného metra (Janíkov dvor)
Schéma petržalskej električky
Plán nezrealizovaného bratislavského metra
Chorvátske rameno (lokalita budúcej zastávky)
Gessayova (lokalita budúcej zastávky)
Zrkadlový háj (lokalita budúcej zastávky)
Stred / nám. Jána Pavla II. (lokalita budúcej zastávky)
Veľký Draždiak (lokalita budúcej zastávky)
Lietavská (lokalita budúcej zastávky)
Janíkov dvor / Južné mesto (lokalita budúcej zastávky)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Michal Feik

Ovplyvniť môžeme aj zdanlivo nemožné. Venujem sa marketingu, zdravým potravinám, ekologickej doprave a mestskému rozvoju.