Denník N

Redaktori Plus 7 dní žiadali prepustenie kolegyne kvôli kontaktom s Kočnerom

Martina Ruttkayová Reprofoto Plus Jeden deň

Novinárka s takýmito podozreniami by nemala mať miesto v normálnej redakcii. Plus 7 dní však nie je bežná redakcia. Vydavateľstvo, ktoré patrí Pente, ju ochránilo a presunulo na inú prestížnu pozíciu.

V novembri 2016 veľká časť redakcie Plus 7 dní poslala vedeniu vydavateľstva News and Media Holding list, ktorým žiadajú, aby ich kolegyňa Martina Ruttkayová bezodkladne prestala pracovať v týždenníku. Vyjadrujú v ňom znepokojenie nad pôsobením redaktorky v časopise a tvrdia, že redaktorka svojím konaním neakceptovateľným spôsobom pošpinila dobré meno Plus 7 dní a žiadali od vedenia vydavateľstva, aby v ňom prestala pracovať. V liste zároveň píšu o podozreniach z nadštandardného vzťahu Ruttkayovej s Marianom Kočnerom z tzv. mafiánskych zoznamov.

Pod listom, ktorého kópiu má redakcia Omediach.com k dispozícii, je podpísaných 13 redaktorov týždenníka, teda veľká väčšina. Chýba medzi nimi vtedajšia šéfredaktorka Nancy Závodská, ale napríklad aj súčasná šéfredaktorka a vtedy redaktorka Anka Žitná Lučaiová.

Celé stanovisko: List redaktorov týždenníka Plus 7 dní, v ktorom žiadajú prepustiť redaktorku Ruttkayovú

„Obávame sa, že môže existovať súvis medzi vyjadreniami Kočnera o poskytnutí finančnej odmeny za informácie a konaní Martiny Ruttkayovej ako svedkyne pred orgánmi činnými v trestnom konaní,“ píšu redaktori. Kočner na tlačovej konferencii 5. apríla 2016 povedal, že za overiteľnú informáciu k osobe Daniela Lipšica dá 100 tisíc eur. V októbri mal tlačovku, na ktorej povedal, že 11.4. takú informáciu dostal. „Vráťme sa teraz k informácii, ktorú som na základe mojej výzvy a ponuky odmeny vo výške 100 tisíc eur dostal.“ Krátko na to sa ukázalo, že kľúčovou informáciou, ktorá mala pomôcť v prípade jeho trestného oznámenia, je práve svedectvo Martiny Ruttkayovej. Za povšimnutie stojí aj dátum 11.4. 2016, keď mal Marián Kočner dostať spomínanú informáciu.“ V ten deň s ním redaktorka Martina Ruttkayová robila rozhovor,“ píšu redaktori v liste vedeniu.

Redaktori zároveň vedenie v stanovisku upozorňujú, že Ruttkayová porušila Tlačový zákon, ktorý prikazuje novinárovi chrániť zdroj, a Etický kódex vydavateľstva. Krátko predtým, ako sa redaktori rozhodli napísať list, totiž vyšla najavo informácia, že Ruttkayová vypovedala proti poslancovi Gáborovi Grendelovi k udalostiam z roku 2012 v spore Kočnera proti bývalému ministrovi vnútra Danielovi Lipšicovi a Grendelovi. Podľa Grendela Ruttkayová na podnet Kočnera odovzdala vyšetrovateľovi dokumenty, ktoré jej vraj dal Grendel. Ten to verejne poprel. Obvinil ju z krivého svedectva a označil ju za „kľúčového svedka Mariána K.“ a autorku „zaujatých článkov o D. Lipšicovi v bulvárnom týždenníku Penty.“ Lipšic zasa novinárku spojil s bývalým zamestnancom SIS Petrom Tóthom. „M. Tvardzíková Ruttkayová v súčasnosti pracuje ako redaktorka týždenníka Plus 7 dní, ktorý je vo vlastníctve finančnej skupiny Penta. Jej partnerom je bývalý príslušník SIS Peter Tóth, ktorý je podľa mojich informácií v pravidelnom kontakte s M. Kočnerom,“ povedal Lipšic podľa Aktuality.sk. Tóth aj Rutkayová to popreli.

„My, redaktori týždenníka Plus 7 dní máme dôvodnú obavu, že redaktorka môže ohrozovať prácu redaktorov Plus 7 dní, ohrozovať zdroje redaktorov Plus 7 dní a ohrozovať bezpečnosť redaktorov Plus 7 dní,“ napísali 13 redaktori.

K listu priložili aj fotku, na ktorej je Kočner a Juraj Ondrejčák, známy ako Piťo, aby doložili, že ich obavy sú na mieste.

Autenticitu listu potvrdili pre Omediach.com viacerí podpísaní redaktori a aj ľudia z vydavateľstva. V čase, keď vznikol, bola v redakcii napätá atmosféra. Šéfredaktorkou bola Nancy Závodská, tá sa teraz k celému prípadu odmietla vyjadriť. Ruttkayová síce v týždenníku skončila, no nie vo vydavateľstve a presunuli ju do Plus Jeden deň. V denníku sa stala hlavnou politickou redaktorkou a doslova spustila poľovačku na Lipšica. V tom čase mal Lipšic nehodu. Hoci Ruttkayová bola pri textoch o Lipšicovi v konflikte záujmov, keďže proti nemu vypovedala, vedenie denníka ju nechalo o exministrovi písať. Stala sa aj hlavnou tvárou denníka s vlastnou videoreláciou. Šéfredaktorka Plus jeden deň Ivana Mandáková nemala problém so sťažnosťou redaktorov z Plus 7 dní. „Interpretácie jej konfliktu s redakciou Plus 7 dní tak, ako to uvádzate, nepovažujem za správnu. Ak by sme mali pristupovať ku konfliktu záujmov medzi novinárom a politikom Vašou optikou, tak by dve tretiny slovenských novinárov prakticky nemohli písať o kľúčových politických predstaviteľoch, keďže väčšina týchto novinárov píšúcich politiku, sa s týmito politikmi pravidelne dostáva do konfliktov, nezriedka právneho charakteru,“ reagovala Mandáková.

Penta, majiteľ vydavateľstva NMH, a Kočner majú k sebe blízko. Viac: Nad priateľstvom Penty a Kočnera by sme nemali mávnuť rukou

Vedenie vydavateľstva sa odvtedy obmenilo, šéfa Petra Mertusa nahradil Michal Teplica. Na mieste šéfredaktorky je Anka Žitná Lučaiová.

Čo hovorí dnes vedenie vydavateľstva na vzburu redaktorov spred dvoch rokov kvôli údajným kontaktom kolegyne s Kočnerom?

„Súčasné vedenie nemá k týmto otázkam detailne informácie a ani nepovažuje za vhodné, akékoľvek detailné informácie týkajúce sa vnútorných pracovnoprávnych vzťahov vydavateľstva verejne komentovať,“ odpísalo vedenie NHM. Tvrdia, že konflikt bol spôsobený aj „problematickými osobnými vzťahmi medzi niektorými členmi redakcie a spomínanou redaktorkou.“ Vtedajšie vedenie NMH si nechalo k prípadu spracovať právne stanovisko, či činnosť redaktorky bola v rozpore s etickým kódexom vydavateľa a s tlačovým zákonom. „S týmto stanoviskom bola podľa nám dostupných informácií následne transparentne oboznámená celá redakcia Plus 7 dní.“ Aké boli výsledky tohoto šetrenia však už vedenie NMH nepíše.

Ruttkayová už v Plus jeden deň nepracuje. Podrobnosti: Ruttkayová odišla z Plusky do Glob.sk, ktorého majiteľ má blízko k Počiatkovi

Tu sú odpovede novinárky Martiny Ruttkayovej na moje otázky:

Videli ste ten list? Nie.
Čo hovoríte na jeho obsah? Nepoznám jeho obsah.
V liste odzneli vážne podozrenia na Vašu osobu (odcitovali sme jej ich), sú pravdivé? Nie sú.
Prečo ste po tomto liste odišli z Plus7dni do Plus1den? Osem rokov som pracovala v denníku a práca v denníku mi viac vyhovuje.
Boli ste Vy tým zdrojom informácií, o ktorom hovoril Kočner? Nie.
Dostali ste od neho za informácie 100 tisic eur? Nie.
V tom čase, ktorý nasledoval po vašom stretnutí s ním 11.4.2016, ste si kúpili auto, je to pravda? V máji 2016 som si kúpila Hyundai i 10 v hodnote 8-tisíc eur za výmenu starého auta rovnakej značky. Lízing splácam do roku 2020.
Odkedy sa poznáte s Kočnerom? Spolupracovali ste niekedy s ním? Ako?
Aký bol váš vzťah? S Marianom Kočnerom nemám žiadny vzťah. Kontaktovala som ho vždy iba za účelom reakcie do článku ako ostatní novinári.
Daniel Lipšic v roku 2016 povedal, že Vašim partnerom bol Peter Tóth. Bola to pravda?
Od kedy sa poznáte s Petrom Tóthom?
Aký bol a aký je teraz váš vzťah? Peter Tóth nie je a nikdy nebol mojím partnerom.
(K téme sa vyjadril aj Tóth na facebooku: Mojou životnou partnerkou bola, je a bude moja manželka. Máme spolu tri deti a žijeme v jednej domácnosti nepretržite už viac ako 23 rokov. Z uvedeného dôvodu nie je, nebola a nebude mojou partnerkou ani pani Martina Ruttkayová, ani pani Lucia Gálová (čo ste aj vo vašom denníku písali v ošiali kauzy Gorila), ani iná osoba. Jediný, kto sa mi v rokoch 2015 a 2016 pokúšal poskytovať informácie o novinároch bola pani Júlia Mikolášiková, pretože si myslela, že jej za to poskytnem informácie o osobe Róberta Lališa alias Kýbla. O jej informácie som však nemal záujem. Redaktorka Ruttkayová so mnou urobila, ak si dobre pamätám dva rozhovory.
Júlia Mikolášiková to odmieta.)
Pracujete alebo ste pracovali pre Kočnera alebo Tótha? Nie.
Stretli ste sa s Alenou Zsuzsovou, ak áno, kedy a prečo? Nie, nikdy.

Miroslava Kernová

Informácie zo zákulisie médií sledujte aj na facebooku omediach.com

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.