Denník N

Hovoriace knihy pre deti: áno alebo nie?

Už sme raz doma hovoriace knihy s elektronickým perom mali. Speakovalo po anglicky a keď ho uvádzali na náš trh, bol to masívny boom, každý ho chcel, až kým ste nezistili, koľko stojí a že každá nová zvuková kniha stojí minimálne o 5-10€ viac ako podobný, ale tichý bežný knižný formát. Tentokrát sme dostali na skúšku slovensky hovoriace pero s knihami pre vekovku od 3 – 6 rokov. Chcete najprv vedieť, ako dopadlo to prvé hovoriace pero?

Má to všetky uvedené výhody?

Budem brať do úvahy, že túto recenziu nepíšem pre pedagógov, ale pre bežných rodičov detí od 3 – 6 rokov, ktorí chcú svoje ratolesti potešiť nejakou novinkou v nádeji, že sa splní to, čo v popise uvádza výrobca: výhodou hovoriacich kníh má byť zážitkové učenie, cudzie jazyky (áno, niektoré knihy sú viacjazyčné), pamäť a logické myslenie, samostatnosť, koncentrácia, dokonca šetrenie peňazí, logopédia a jemná motorika, oddych od smartfónov a podobne. Znie to ako ideálna vec, ktorú nevyhnutne potrebujete! Nemáte čas skúmať, čo v tých knihách je, pretože nečakáte, že tak vysoko postavená latka pri cene, ktorú za to zaplatíte, bude mať nejaký zádrhel. Mimochodom, hovoríte niekedy s deťmi o tom, čo je to marketing? Netreba s tým otáľať, základy pochopia už päťroční.

Spomínala som, že u nás sme už jedno hovoriace pero mali, hrával sa s ním najmä syn, ktorý mal vtedy 3 – 4 roky, čiže presne vekovo pasoval do ponuky. Trávil nad hovoriacimi zošitmi dosť veľa času a pokúšal sa riešiť predpísané úlohy. Boli celkom vtipné, dostatočne náročné, aby mu udržali pozornosť a v neposlednom rade výborne ilustrované. A potom, keď všetko vylúštil, nechal to tak a už o pero nejavil záujem. Iba občas sa prehrabával kartami s obrázkami zvierat a vecí, ale nie preto, aby sa učil ich názvy v angličtine, ale najmä kvôli absurdným, akože reálnym zvukom, ktoré vydávali a chytal pri nich záchvaty smiechu.

Nezasahovala som do toho, pretože hovoriace pero ho malo stimulovať bez môjho pričinenia. Podobne som teraz sledovala dcéru s kamarátmi, ako si poradia so slovenskými úlohami. Riešili ich ako predškoláci, opäť sme trafili vekovku. Rovnako ako syn, ani oni nepotrebovali moju pomoc, čiže ak by sme šli bod po bode, tak časť o koncentrácii a samostatnosti sa potvrdila. Nad jemnou motorikou mám pochybnosti, deti pero iba držia, nič iné nerobia, čiže ju pri tejto aktivite nemajú ako rozvíjať. Logopédiu a precvičovanie výslovnosti tiež vylučujem. Pokiaľ nejde o špeciálne cvičenie s odborníkom, deti sú často iba pasívni poslucháči, aj keby ste im stokrát ako rodičia povedali, nech zopakujú to, čo práve počuli (čo ale zase vylučuje bod o samostatnosti, ale beriem, že to nemusí byť pravidlo pri všetkých). Pamäť a logické myslenie prichádza do úvahy pri zošitoch s úlohami. Šetrenie peňazí je otázne, závisí iba od toho, čo ste ochotní kúpiť a za koľko. A oddych od smartfónov by mal byť samozrejmosťou, na to tieto knihy vôbec nepotrebujete, tento bod je tam strelený úplne odveci. 

A čo nevýhody? 

Teraz skúška pozornosti – všimli ste si, že som pred chvíľou slovo knihy znenazdajky nahradila slovom zošity? Väčšinou ide totiž o paperbacky formátu A4, nie o klasické knihy v tvrdej väzbe, hoci nájdu sa aj také, o každej sa konkrétnejšie rozpíšem nižšie. Nedajú sa totiž všetky označiť za vzdelávacie, niektoré sú iba zábavné (a mám pocit, že práve tie sa vydarili najlepšie). 

Ak ich dáte deťom, s vysokou pravdepodobnosťou to dopadne podobne, ako u nás. Zabavia sa, ale nenaučia sa toho viac, než pri iných knihách, ktoré by si inak čítali samy alebo s vami. Vás ako rodiča nemajú šancu nahradiť, ale môžu chvíľkovo pomôcť, keď nestíhate, keď sú deti choré a už robili úplne všetko, čo im stav dovoľuje. Nie je správne predstavovať si, že sú adekvátnou náhradou večerného čítania – nie sú, ani formou a vôbec nie obsahom. Navyše hlas vychádzajúci z pera bude pre nich pri treťom raze už monotónny, bude stále dookola mlieť to isté, čo už deti poznajú naspamäť, nebude reagovať na ich momentálne pocity, ani im neposkytne nové podnety. Ak pero práve z tohto dôvodu jedného dňa odložia, preradí sa z kategórie vzdelávacej pomôcky medzi obyčajné hračky, na ktoré si spomenú, len ak príde návšteva a bude sa chcieť s ním hrať. Či sa toto udeje hneď na druhý deň potom, ako im ho dáte alebo až o mesiac, bude závisieť aj od toho, či ste trafili správnu vekovku. Dať hovoriace pero deťom mladším, než je odporúčané, sa neodporúča. Nebudú vedieť, čo robiť, budú chaoticky ťukať hore-dole a prestane ich to baviť ešte skôr, než to bude mať pre nich akýkoľvek zmysel.

Tak čo vlastne? Áno či nie?

Zhrniem to…
PLUSY

  • pri samostatnej práci so zošitmi s úlohami si deti rozvíjajú vlastné logické myslenie a koncentráciu
  • vydarené zábavné zošity vedia rozosmiať aj starších súrodencov
  • ak je deťom v aute z elektroniky zle, tieto knihy môžu byť riešením
  • pri viacjazyčných knihách si menšie deti skôr rozšíria obzory a slovnú zásobu

 MÍNUSY

  • knihy sa obsahom nelíšia od iných, ktoré sú v ponuke, nie je pravda, že objem informácií je niekoľkonásobne väčší
  • interaktivita je spočiatku veľkým lákadlom, ale ako všetko, aj tá omrzí, pretože má svoje obmedzenia (neponúka nové podnety, nereaguje na momentálnu náladu detí, opakovanie sa stáva monotónnym a pod.)
  • z našej viacnásobnej skúsenosti sa nedá povedať, že platia všetky výhody, ktoré sa pri týchto knihách uvádzajú
  • hovoriace knihy nenahradia čítajúceho rodiča a už vôbec nie pravidelné čítacie rituály

Knihy, s ktorými sme pracovali

Texty k týmto knihám načítali zaujímavé hlasy, rozoznala som medzi nimi Patríciu Jarjabkovú, Luciu Hurajovú alebo Dana Dangla. Konkrétne mená nie sú, až na jeden prípad, nikde uvedené. Videoukážky nájdete na mojom fotoblogu.

Zvieratká (od 3+)

Zošit určený pre najmenších, vhodný vek sú tri roky. Pekne ilustrovaná kniha od Juraja Martišku a autorky textov Petry Dorrity sa na pohľad v ničom nelíši od tisícov iných – na každej dvojstrane sú zvieratá z istého prostredia, na dvoch miestach je ako bonus text anglických piesní Old McDonald had a farm a Mary had a kangaroo (na melódiu Mary had a little lamb), pero ich vie prehrať v podobe tuctovej detskej piesne.

Po priložení pera na obrázok sa ozve názov zvieraťa a zvuk. Na každej dvojstrane má dieťa možnosť vybrať si, či ostane len pri tom, alebo si vypočuje o zvierati aj nejaké doplňujúce informácie. Dá sa prepínať medzi slovenčinou, angličtinou, nemčinou a maďarčinou.

Čo ma ale veľmi zlostí je, že hoci sa všetky knihy hrdia, že vaše deti naučia správnu výslovnosť, bez problémov natrafíte na zlú výslovnosť slovenských slov ako „ušLachtilý“, pretože na písmeno Ľ sa to zrejme nevzťahuje (vrrr).

Húseničky (od 3+, bavili sa aj 10roční)

Tento zošit síce obsahuje čísla od 1 po 12, ale ako jediný z tých, ktoré sme mali v rukách, nemá veľkú ambíciu vzdelávať. Chce v prvom rade baviť – a darí sa mu to! Autorka Dana Hlavatá vymyslela k uleteným ilustráciám Fera Liptáka veselé, mierne šišnuté texty a všetko super klape.

Z pera sa ozývajú zmodulované hlasy, ktoré sami o sebe pripadajú deťom smiešne. Ďalšie čudné zvuky sú ukryté pod rôznymi špirálami, hviezdičkami a ostatnými detailami, na prvýkrát sa im ani nepodarí všetky odhaliť. Tu môžu deti naozaj slobodne perom skákať hore dole, z každej strany ide plejáda rozmanitých zvukových gagov.

Na zošite sa zabavila širšia veková skupina, pristihli sme s ním aj rehotajúceho sa desaťročného chalana, vychýreného čitateľa hororov.

Mia v meste (od 5+)

Interaktívna knižka o bielej mačke Mii autorky Ľubice Steinerovej a ilustrátorky Kataríny Polohovej. Deti môžu sledovať príbeh a zároveň plniť rôzne úlohy, pomáhať Mii dostať sa z jedného miesta na druhé.

Trochu bol problém s porozumením, čo sa od nich žiada, nemali trpezlivosť počúvať príbeh a preto kniha na dlhší čas ostala nepovšimnutá. Chcelo to zásah staršieho kamoša, ktorý si k tomu sadol, sám si najprv vypočul, čo treba a následne proces korigoval.

V knihe sa nenachádza žiadny písaný text, deti v snahe zachytiť nejaký pevný bod klikali kade-tade po obrázku, ktorý z väčšej časti mlčal. Keď pochopili, čo sa od nich chce, vedeli pri nej chvíľu vydržať.

Jeden krok do školy (od 5+)

Predškoláckych kníh je ohromné množstvo a táto je iná iba v tom, že je interaktívna. Obsahovo sa zhoduje s ďalšími, ktoré sú v ponuke na trhu, kvalitatívne je na rovnakej úrovni.

Autorkou úloh je Zuzana Čamajová, ako ilustrátor je v knihe uvedená istá s.r.o. a z pohľadu všetkých, ktorí sme s knihami pracovali, sú obrázky v prvej časti zošita kameňom úrazu – veľmi neodborne povedané, sú dosť čudné a skôr odrádzali než lákali na prácu s ňou.

Úlohy sú zostavené zrozumiteľne, predškoláčka nimi zvládla prejsť bez pomoci na prvý šup, ale nemala záujem sa k nim viackrát vracať. Najviac ju bavilo množstvo úloh pri jednotlivých písmenách.

Darček pre deda Mráza (+5)

Ide o knihu v tvrdej väzbe s jedným kratučkým vianočným príbehom od Zuzany Svobodovej s ilustráciami Sylvie Chladnej. V rozprávke sa hlavný hrdina, škôlkar Kubko, zamýšľa, kto nosí dary dedovi Mrázovi.

Načítal ju Dano Dangl a obsahuje aj niekoľko drobných interaktívnych častí. Najmä je to však text klasicky načítaný jedným hlasom ako audiokniha a žiadne z detí ho nevydržalo počúvať celý. Nikto Danovi Danglovi neupiera profesionálnu interpretáciu, ale deťom chýbala možnosť komunikovať.

Dej je navyše skôr pomalý, obrázkov je málo, preto to tých, ktorí ešte nevedia čítať, nezaujalo a tí, ktorí čítať vedia, ju odložili a šli si vybrať niečo podľa svojho gusta. To je presne ono najväčšie riziko – knihy môžu byť pekné a profi urobené, ale chýba človečina.

Viac z mojej tvorby a recenzií si prečítate tu.

Môj fotoblog s detskými knihami nájdete tu.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie