Denník N

Aj Štefánik mal svoje limity

Štefánikovi ženy pomohli, on nad volebným právom pre ne krútil hlavou. Kde sme dnes, 100 rokov od vzniku 1. ČSR?
V týchto dňoch odznelo o M.R. Štefánikovi veľa pekných slov. O niektorých veciach sa ale hovorí menej.

Nepopierajúc jeho veľké zásluhy, zaujali ma pri čítaní rôznych textov pasáže o ženách v Štefánikovom živote. Patrila medzi ne napríklad významná francúzska novinárka, politička a bojovníčka za ženské práva Louise Weissová. Filantropka Sarah – Claire Boas de Jouvenel ho dokonca uviedla do vysokej francúzskej spoločnosti. Užitočné známosti neskôr využil, keď bolo treba otvoriť dvere Masarykovi a Benešovi na stretnutia so zahraničnými diplomatmi. Tieto jeho aktivity boli pre budovanie novej republiky kľúčové.

Prechodné obdobie

Bol to práve charizmatický, no zdá sa konzervatívny Štefánik, ktorý nepodporoval ideu volebného práva pre ženy. Respektíve – žiadal pre nás akési 10-ročné prechodné obdobie. V tom čase už ženy slobodne volili na Novom Zélande, v Austrálii, Fínsku, Nórsku, Dánsku i na Islande, v Rusku, Nemecku, Poľsku a vo Veľkej Británii. A nezdalo sa, že by to bol nejaký nebezpečný akt, ktorého sa treba obávať.

Napokon zostal so svojim názorom v menšine, vďaka čomu mohli ženy v Československu voliť od roku 1919. Predbehli sme tak celý rad (aj vyspelých) krajín. Napríklad USA, Kanadu, Uruguay, Ekvádor, Španielsko, Brazíliu, Juhosláviu. Francúzsky, Japonky či Talianky smeli pristúpiť k volebným urnám až v roku 1945. Keď z nás o pár dní opadne eufória a nebudeme už oslavovať, bolo by fajn zamyslieť sa nad tým, čo môžeme po sto rokoch od tejto významnej chvíle povedať.

Október 2018

Rolujem newsfeed na facebooku. Zrazu vidím status niekoho, koho veľmi pohoršila interpretácia rodiny istou katechétkou na hodine náboženskej výchovy. Nečudujem sa. Tiež sa s týmto pohľadom úplne nestotožňujem. Pani katechétka si pri výuke pomohla týmto obrázkom:

 

Rolujem ďalej. Vidím ďalší dáždnik. Akoby všade pršalo. Napadne mi: radšej mať nad hlavou ten katechétkin dáždnik, ako ten, s ktorým Trump stojí v daždi zatiaľ čo jeho manželka mokne. Je to proste nezdvorilé a hlúpe. Veď dáždnik má rúčku v strede. Trump, (hoci toto je asi jeho najmenší prehrešok voči ženám) sa nedá ani ospravedlniť tým, že mal slabú chvíľku a novinári zverejnili práve túto fotku lebo sa to hodilo. Fotiek, kde na Melanie Trumpovú prší, kým pán prezident je v suchu, je viac.

Zdroj: afrinik.com

Pre porovnanie – Harry a Meghan. Ona – známa svojimi feministickými postojmi, ukazuje, že hoci sme zvyknutí na mužské a ženské roly, v roku 2018 sa rozdiely stierajú aj v takom prudko konzervatívnom prostredí, akým je kráľovská rodina.

Zdroj: Simplemost

A ak by aj nie, v tom, či mokne mužská alebo ženská hlava by nemal byť rozdiel.

Zdroj: people.com

A keď sú dva dáždniky po ruke, každý si ho vie podržať sám. Veď keď môžeme mať volebné právo, vieme držať aj dáždnik.

A rovnako by rozdiely nemali byť ani vo výške mzdy, pokiaľ odvádza muž a žena rovnako kvalitnú prácu. Do reality nás ale vracia text Denníka N z 25.10.2018:

„Oddnes až do konca roka budú ženy pracovať „zadarmo“ – rozdiel medzi platmi mužov a žien na Slovensku je totiž 18 percent. Podľa dát ministerstva práce bol rozdiel v roku 2005 takmer 27 %, dnes už iba 18. Ženy sú na Slovensku stále horšie platené ako muži, aj keď pracujú na tých istých pozíciách.“

Dôvodov, prečo ženy na Slovensku zarábajú priemerne menej ako muži, je viac, napr.:
– ženy pracujú v horšie platených oblastiach, ako je školstvo, zdravotníctvo, alebo verejná sféra
– založenie rodiny – spomalenie kariérneho postupu

Aj keď počet mužov na materskej u nás každoročne rastie, tých asi 12% je stále málo. A keďže toto číslo nebude rásť raketovou rýchlosťou, treba sa zamyslieť nad tým, čo spraviť inak. Riešením je aj podpora štúdia dievčat v odboroch, ktoré sú z rôznych dôvodov vyslovene maskulínne. Napríklad aj preto, ako boli a sú u nás nastavené mnohé stredné školy. A spomeňme si aj na opačné garde – dievčenské školy – kedysi zhluky čisto „babských“ kolektívov. Bolo obdobie, kedy vytvárali najviac nezamestnaných – neviem, ako je to dnes, no dnes už vieme, že zmiešané kolektívy, kde sa snúbi mužské racio a ženská intuícia, pragmatizmus a empatia, sú veľmi silné, kreatívne a produktívne.

Príklad od susedov

Nedávno som vo Viedni navštívila školu zameranú na manažment cestovného ruchu a obchod, kde som videla, ako vyzerá moderná škola dneška. Vyzeralo to tam ako v štýlovom, loftovom hoteli. Priestory, v ktorých sa vzdelávajú títo študenti sú ohromujúce – na úrovni skutočných profesionálnych prevádzok od kuchýň, cez reštauráciu, bar, učebne technických predmetov, jazykové učebne, umelecké dielne, športoviská. Ale to je len materiálna stránka veci. Oveľa dôležitejší je prístup, aký v tejto škole zvolili.

       

Hertha Firnbergschulen für Wirtschaft und Tourismus vznikla v roku 1982 a bola to bežná dievčenská škola, výsledkom ktorej bolo pripraviť mladé ženy na prácu v niektorom zo ženských sektorov a byť dobrou gazdinou. Učili sa variť, šiť, zvládnuť administratívne práce. Vedenie školy ale pochopilo, že svet sa točí úplne iným smerom a vystavalo nové curriculum. Zásadná zmena sa udiala v roku 1992, kedy začali na škole učiť noví učitelia s výbornou kvalifikáciou v oblasti manažmentu, turizmu či cestovného ruchu a škola začala veľmi aktívne spolupracovať so stakeholdermi, hotelmi, cestovnými agentúrami a pod. doma aj v zahraničí. Kým na začiatku tvorilo školu 100% dievčat, dnes to sú dve tretiny. Spolu má 600 žiakov, 86 učiteľov a 7 vzdelávacích programov. Po svojej škole ma sprevádzala 17-ročná Arina Guschina, ktorá hovorí: “tu som sa naučila nebáť sa hovoriť nahlas, prezentovať sa, nemať strach prejaviť svoj názor a ísť pevne za svojím cieľom.“

Gender vo výuke

„Naša škola uznáva princíp egalitariánstva. Dievčatá podporujeme v štúdiu predmetov, v ktorých sú si menej isté, chlapcov povzbudzujeme, aby sa necítili trápne vybrať si program, typický pre dievčatá,“ vysvetľuje riaditeľka Maria Ettl. To, že zmiešané kolektívy dokážu výborne riešiť rôzne situácie a dokážu sa úžasne obohatiť, im vraj denne dokazuje prax. Hertha Firnbergschulen für Wirtschaft und Tourismus, pomenovaná po prvej rakúskej sociálnodemokratickej ministerke pre vedu a výskum, je školou, kde nielen študentom zdôrazňujú rodovú citlivosť, ale aj učiteľom vytvárajú také zázemie, aby rodovú rovnosť vedeli a mohli aplikovať do výuky. „Napríklad noví učitelia sa zúčastňujú špeciálnych tréningov. A každoročne organizujeme napríklad Gendermaniu, ktorá trvá týždeň a jej súčasťou sú aktivity na podporu stierania rodových nerovností,“ dodáva učiteľka Ulrike Zwinger. Dáždnik, v ktorom stojí muž ako ochranca rodiny nad ženou, by tu asi neprešiel. A to je Rakúsko naozaj katolíckou krajinou. Jediným zvláštnym úkazom v škole, kde pestujú rodovú rovnosť je oddelenie chlapcov a dievčat na hodinách telesnej výchovy, no ako som sa dozvedela, hoci toto nariadenie z vyšších miest nevítajú, musia ho rešpektovať. Škoda, ale inak fajn – inšpiratívna škola!

Teraz najčítanejšie

Silvia Krpelanová

Vyštudovala Katedru žurnalistiky na FiF UK v Bratislave. Pracovala ako redaktorka v tlačovej agentúre SITA, denníku SME a TV Markíza (2004 - 2012). Zúčastnila sa programov: Visegrad Summer School (2006) Advanced European Media Training (2007), Tertio Milenio Seminar on Free Society (2007). Od septembra 2015 pôsobí v RTVS ako dramaturgička a moderátorka relácie Slovensko v obrazoch. Je autorkou Magazínu Bratislava región (Tourist Edition Look At It pre roky 2018, 2019 a 2020), ktoré sú dostupne bezplatne v tlačenej aj elektronickej podobe TU. Zaujíma sa aj o témy spojené s rozvojom turizmu a aj preto s radosťou spolupracovala na vytvorení niekoľkých StoryMáp, napr. Vínne cesty a Vianočné trhy pre región Centrope, ktorý zahŕňa Bratislavu a jej okolie a svojimi aktivitami podporuje rozvoj cezhraničnej spolupráce. Nájdete ich tu a tu. Spolupracuje s Európskym inštitútom pre rodovú rovnosť (EIGE). Blogy inšpirované témami, ktoré Inštitút sleduje si môžete prečítať na tejto platforme.