Denník N

V Londýne som našiel budúcnosť Petržalky

Vlani som sľúbil, že pri hľadaní najlepších riešení pre Petržalku prejdem Európu a poradím sa s miestnymi politikmi a aktivistami o najlepších riešeniach pre mesto.

Už som uverejnil článok, kde som sprostredkoval zaujímavé a inšpiratívne stretnutie s Jakobom Matzenom, hlavným architektom mesta Kodaň.

Spolu s mojím tímom priateľov z Mladej Petržalky sme sa tiež rozhodli navštíviť Londýn. V hlavnom meste Spojeného kráľovstva sme oslovili poslankyňu radnice za Stranu zelených, Sian Berry a našili hneď dve veľké inšpirácie.

Petržalka potrebuje bezpečné cyklotrasy stavebne oddelené od motorovej dopravy. Také, po ktorých sa nebojíte ráno pustiť dieťa do školy. V Londýne to funguje a cyklistika je tu nielen rekreačnou aktivitou, ale každodennou bezpečnou a ekologickou alternatívou k motorovej doprave. Navyše, podľa štatistiky od roku 2003 sústavne klesá využívanie automobilov, a naopak stále viac „cockneys“ radšej šľape do pedálov aj vďaka sofistikovanej, bezpečnej a ekologickej sieti cyklotrás.

A ešte jedno má Petržalka spoločné s Londýnom. Celý ho obopína pás vysadenej zelene, ktorá brzdí jeho ďalší megalomanský rozvoj a spríjemňuje ľuďom život. Na mape uvidíte, že Petržalka vlastne takýto zelený opasok od prírody má takmer po celom svojom obvode. Zostáva nám tak už existujúcu zeleň intenzívne chrániť a  na malom úseku ju dosadiť.

Ako vyštudovaný angličtinár chodím do Londýna pravidelne. Mám rád atmosféru pubov a horké anglické čapované pivá, zvedavé veveričky a krásne trávniky v Parku Sv. Jakuba, alebo príjemné a útulné námestia uprostred rušných štvrtí. Toto všetko robí z Londýna miesto, kde ľudia nechodia len prespávať, ale kde aj žijú. Aj vďaka inšpirácie z Londýna chcem ako starosta urobiť z Petržalky najlepšiu adresu v meste.

Oliver Kríž, kandidát Mladej Petržalky na starostu

Teraz najčítanejšie

Oliver Kriz

Mizantrop, cestovateľ a neúspešný spisovateľ