Denník N

Čo máme a ani o tom nevieme?

Ilustračné foto
Ilustračné foto

V dnešnom svete zhonu, neustáleho stresu zabúdame na to podstatné v našich životoch. Na to, čo nám pomáha, čo nás formuje, čo nás posúva vpred, čo nás podporuje. Žeby láska? Možno…

Jeden múdry človek raz povedal: „Mať rád neznamená len milovať, ale odpúšťať“ (Honoré De Balzac). Mať rád poväčšine znamená mať niekoho rád ako človeka, bež ohľadu na okolnosti. Jednoducho, mať ho rád, vážiť si ho pre to, ako sa správa, ako sa s vami rozpráva, gestikuluje, reaguje na rôzne podnety vôkol seba. Mať rád. Inými slovami „ľudská láska“, niekto to možno nazýva priateľstvo, no pre mňa to znamená predovšetkým uvedomenie si tej vzácnosti, a ľudskosti.

Kedy vám naposledy niekto povedal, že vás má rad? Bolo to včera, pred týždňom, pred rokom? A vôbec, povedal vám to niekedy niekto? Alebo inak – povedali ste to vy niekomu?

Dnešný svet nám ponúka absolútne a enormné možnosti ako sa rôzne realizovať. Od hobby, až po pracovné príležitosti, no a v rámci internetu žijeme dokonca vo svete neobmedzených možností, a to sa nemusíme nachádzať ani v Amerike. Postačuje nám to ale? Stačí nám, ako ľuďom to materiálne, to, že máme super moderný byt, super auto s najnovšom technológiou, skvelé oblečenie a najlepšie značkové, a taký ten pocit, veď viete, idete na kávu s niekým, a vyložíte si na stôl najnovší model iPhonu, parádne kľúče od auta, a zrazu nastane ten blažený pocit, keď sa na tieto veci druhá strana pozrie. Stačí nám toto? Možno niekomu áno. Ale som takmer na 100% presvedčená, že ak je len toto v živote prítomné, tak človek nie je úplne naplnený. Ak nie je prítomné v jeho živote to NEmateriálne, tá láska – akéhokoľvek druhu, tak to jednoducho k šťastiu nestačí. Určite sa medzi nami nájdu aj ľudia, ktorí mi budú oponovať, a pokojne môžu, veď žijeme v krajine demokracie a slobody slova. Aj keď o tom poslednú dobu celkom pochybujem.

Zažila som človeka, ktorému bolo po dlhej dobe povedané „Mám ťa rád“. Predstavte si, typické by bolo, alebo by sa očakávalo, že daný človek odpovie „Aj ja teba“, ale on povedal, „ďakujem“. Čo máme okolo seba a ani si to neuvedomujeme? Je to láska? Pokora? Ľudskosť? Čo to je?

Mať niekoho rád, alebo počuť od kohokoľvek tieto slová, sú žiaľ v dnešnej dobe vzácnosťou. Mali by sme viacej spomaliť v tomto životnom zhone, mali by sme si uvedomiť podstatu bytia, toho, čo chcem, čo nechcem, a to, čo mám, alebo to, čo žijem, či ma robí šťastnou, šťastným, či to, čo robím, alebo mám, či mi to postačuje ku naozajstnému šťastiu a harmónii, spokojnosti.

Jedno je však isté, mali by sme viacej hovoriť „Mám ťa rada/mám ťa rád“, mali by sme viacej budovať vzťahy, utužovať si ich, aby sme sem-tam toto počuli aj my, ako ľudia. Lebo mať rád/mať rada, a počuť tieto slová, to je výsada a vzácnosť, ktorú nedokáže nahradiť žiadna materiálna vec. Takže, čo máme, a ani o tom nevieme?

 

 

Teraz najčítanejšie