Denník N

Lamač na križovatke

Príde mi absurdné, ak sa niekto vo svojej billboardovej kampani chváli projektami, ktoré sú nekvalitné a iba konzervujú zlý prístup k doprave v meste.

Kandidát na starostu Lamača, miestneho aj mestského poslanca Rado Olekšák si z križovatky Vrančovičova-Hodonínska a z cesty na Podháji spravil predajný bod svojej kampane. Má ho na billbordoch, reklamách na autobusoch. Osobne si nemyslím, že sa má čím chváliť. Pozrime sa prečo…

Billboard na mieste, kde mal podľa sľubov spred štyroch rokov stáť parkovací dom.

Na novú križovatku Hodonínska-Vrančovičova bolo vyčlenených 819.750 €. Stavba sa začala v októbri 2017. Najskôr mala byť hotová pred Vianocami, Ivo Nesrovnal si tu dokonca  ešte v decembri 2017 spravil video ako sa z toho teší.

Križovatka však nebola hotová do Vianoc a ani na jar. Namiesto toho bolo ticho a ľudia museli mesiace prechádzať po miznúcich  oranžových priechodoch, používať dočasné a nekomfortné zastávky, a iba nechápavo pozerali ako sa pod pneumatikami áut a autobusov drolí nekvalitný asfalt. Ten nakoniec v máji odfrézovali a položili nový.

Potom sme týždne čakali na nakreslenie čiar a na osadenie dopravných značiek. Čakali sme na skolaudovanie zástavok, na ktoré sme sa stále pozerali z tých provizórnych.

Čakali sme na spustenie svetelnej signalizácie a nakoniec elektronické informačné panely boli kompletne sprevádzkované iba nedávno. Trvalo to takmer rok.

Na odbočku na cintorín sa zabudlo. Dokonca pri nej najskôr namaľovali plnú čiaru, ktorú museli neskôr premaľovať. Akoby si to parkovisko, potrebné pri návšteve cintorína, ani nevšimli.

Dva priechody, minúty čakania

Dnes je križovatka hotová a reálne môžeme posudzovať jej prínos. Pocity sú viac než rozpačité. Chodci, ktorí sa potrebujú dostať na zastávku MHD v smere do mesta, musia prejsť dve svetelné križovatky. Nezriedka čakanie na dve zelené trvá aj 3 minúty. Dosť na to, aby vám medzi tým ušiel autobus. Ak to nerisknete a neprebehnete na červenú…

Ak vás v strede priechodu zastaví červená, stojíte na uzučkom ostrovčeku, kde sa napríklad s kočíkom nezmestíte.

Nevyužitý priestor pre buspruh či cyklotrasu

Všetci dobre vieme, že ľudí dostaneme do MHD iba vtedy, ak bude pohodlnejšia, rýchlejšia a lacnejšia ako auto. Preto bolo prekvapivé sledovať rekonštrukciu Hodonínskej cesty od spomínanej križovatky s Vrančovičovou až po ŽST Lamač. Minimálne v dĺžke po železničný most bolo možné pridať buď autobusový pruh alebo veľkorysú šírku cesty využiť na cyklotrasu, ktorá by cyklistov naviedla na Segnáre. To, že sa tak nestalo, považujem za úplne premárnenú príležitosť.

Nedávno som som pýtal hlavnej architektky na to, prečo sa nerobia rekonštrukcie komplexne a nerieši sa redizajn ciest – hlavne ak si to vyžaduje dopravná situácia a je na to priestor. Dôvod môže byť ten, že na rozšírenie cesty, čo i len o pol metra, treba projekt a stavebné povolenie. Na asfaltovanie nie. Keď sme sa na to pozerali s dopravným inžinierom, skonštatoval, že mohli aspoň v KDI vybaviť zúženie pruhov tak, aby sa tam ten autobusový pruh pohodlne zmestil.

Rok starý priechod sfrézovali a postavili nanovo. Horšie.

Ďalšia ukážka neefektívneho nakladania s majetkom mesta bola viditeľná na priechode pre chodcov Pod násypom. Tam ani nie pred dvoma rokmi postavili nový berzbarierový priechod s termoplastovými vodiacimi pásmi. Na svojom Facebooku sa ním vtedy chválil magistrát. Pri asfaltovaní Hodonínskej ho však sfrézovali a spravili nanovo, ale tento raz už bez vodiacich čiar. Zostala z nich iba pamiatka na betónovej obrube.

Magistrát tiež neopravil chodník na moste a nijako neriešil zástavku MHD Pod násypom, ktorá dodnes nemá nástupný ostrovček.

Podháj, nový povrch, staré problémy.

No a chváliť sa Podhájom? Áno, je super, že je tam nový povrch. Stále však nemáme priechod v hornej časti Studenohorskej, neriešil sa prípadný ďalší priechod pri ZŠ, kde deti prebehujú na zástavky cez cestu, čiary sa nakreslili, zamaľovali a nakreslili nanovo, aby sa tam zmestila zle navrhnutá podivne prerušovaná cyklotrasa.

Na priechod v hornej časti Studenohorskej sa zabudlo…
Deti z neďalekej ZŠ, ale aj dospelí, ktorí používajú zastávku Podháj, si logicky vyberú priamu cestu.

Preto chápem kritiku, ktorá sa zosunula na hlavu dosluhujúceho primátora. Bezhlavé asfaltovanie bez reálneho redizajnu ciest iba konzervuje nevhodný stav do budúcich rokov. Ak aj nastúpi na jeho miesto progresívnejší primátor, bude musieť zasiahnuť do dokončených stavieb a urobiť to, čo mal spraviť Nesrovnal.

Ďalším smutným znakom masívneho asfaltovania je fušerská robota. Často sa neopravia obrubníky, vďaka čomu sa chodníky a cesty prepadajú a dostáva sa pod ne voda, ktorá v zime zamŕza a znižuje životnosť komunikácie.

Riešenie?

Otázka je, ako podobné prešľapy v budúcnosti nezopakovať. Úplne najdôležitejšie je dostať na magistrát a do mestských častí kvalitných ľudí. Toto mesto bude len tak dobré, ako dobrí budú ľudia, ktorí ho vedú a zamestnanci, ktorí preň pracujú.

Z magistrátu za posledné roky odišlo veľa šikovných, no demotivovaných ľudí. Boli to často ľudia, čo robili svoju prácu kvalitne, ale nedokázali zniesť pomery, ktoré tam vládnu.

Mesto nemôže problémy riešiť povrchne. A to doslova. Na cesty, ktoré boli naprojektované pred desiatkami rokov sa musíme pozerať z dnešnej perspektívy. Redizajnovať ich, ak je to potrebné a prispôsobovať ich dnešným potrebám, a nie ich iba zalievať novým asfaltom. Musíme riešiť aj to, čo je pod povrchom, siete, ktoré sú často zastarané a sú dôvodom rozkopávok čerstvo dokončených komunikácií. Bratislava nie je tak bohatá, aby si mohla dovoliť nekvalitnú prácu.

No a hlavne, ak je niečo sfušované, nechválim sa s tým.  Ľudia nie sú padnutí na hlavu. Pamätajú si mesiace čakania na to, kedy sa na stavbe opäť objaví nejaký robotník. Vidia nedostatky, ktoré neprekryjú billboardy ani polep na autobusoch.

Bonus na záver

A ešte jedna drobnosť: Ivo a Rado, neviete náhodou, kde zmizli zvodidlá oddeľujúce Hodonínsku cestu a železničnú trať?

 

————————-

Za iniciatívu Lepší LamačTeam Vallo kandidujem do mestského zastupiteľstva za našu mestskú časť. Venujem sa sociálnym inováciam, založil som crowdfundingowú platformu pre kreatívcov StartLab.sk a darcovský servis pre nezikovky DARUJME.sk. V mestskom zastupiteľstve sa chcem venovať hlavne lepšej spolupráci mesta a mestských častí.

Teraz najčítanejšie

Igor Polakovič

Venujem sa pomoci neziskovkám v oblasti komunikácie a fundraisingu. Pracujem v oblasti ochrany zvierat. Cestujem, všímam si verejný priestor a ľudskú (ne)šikovnosť. Od konca roka 2018 som v Mestskom zastupiteľstve Bratislava ako poslanec za MČ Lamač.