Denník N

Treba dieťa zabiť, aby sa diali veci?

zdroj foto: pixabay.sk
zdroj foto: pixabay.sk

Psycho bolo, že keď som sa rozhodla ísť riešiť vec so starou mamou na kuratelu, tak ma nepustili dnu, lebo nemám jej písomný súhlas. Tej starej mamy, ktorá stála vedľa mňa a prosila, žiadala, aby ma s ňou pustili dnu. Rovnako ako prosila a žiadala už roky o pomoc, lebo malé deti boli v ohrození.

Vraj v zahraničí vás predvolajú kvôli deťom na úrad aj za to, že „falošne zaspievate uspávanku“. Na Slovensku práve naopak. Hoci sa tvárime, že liberalizmus nám veľmi nevyhovuje, v postoji k domácemu násiliu, alkoholizmu a ohrozeniu dieťaťa sme liberálni až až.

Stará mama sa stará o dve deti. Dvojročný Miško a šesťročná Anka sú jej zverené do opatery po tom, čo jej dcéra a jej frajer pili, nepracovali, nestarali sa o ne a deti nechávali samé, holé a hladné.

Boj o deti trval dlho a bol vyčerpávajúci, ale podaril sa.  Anka je telesne postihnutá, no múdra a citlivá. Vieme sa krásne zhovárať. Ako to zvláda stará mama? Obdivuhodne dobre. Býva na treťom poschodí. Najprv znesie jedno dieťa, potom druhé. Pomáha jej aj jej otec, takmer osemdesiatročný praotec detí.

Keď som do príbehu vstúpila ja, mala som šťastie rovno na stretnutie s matkou detí, ktorá si občas vstúpi do svedomia.  Skoro som odpadla. Bola tesne pred pôrodom tretieho dieťaťa. Nebol to bohvieaký rozhovor, no hovorila, že malého privedie na svet zodpovedne a ostane u mamy. Ešte v ten večer ušla za frajerom a nechala deti samé v otvorenom byte, keďže stará mama bola u susedy.

KURATELA

Keďže sa malo narodiť dieťa matke, ktorej boli už dve deti odobrané, malo  sa narodiť pod prísnym dohľadom štátu. Ak by došlo len k drobnému pochybeniu, sľubovala kuratela zakročiť.

Bábätko bolo na svete dva mesiace a nikoho, okrem starej mamy, nezaujímalo. Matka roka po tom, čo priniesla dieťa na svet, sekala dobrotu 2 týždne a zmizla.

Stará mama zúfalo žiadala o pomoc kuratelu. Pracovníčka XS nevyslala terénneho pracovníka, ale povedala do telefónu, nech pošle do domu, kde malo dieťa aktuálne byť, políciu alebo niekoho  z obecného úradu. Babka zavolala na políciu. Tá vraj skonštatovala,  že je všetko v poriadku.

Dcéra sa opäť zjavila a opäť zmizla. A tak ešte párkrát. Niekedy mala v rukách holé bábätko, inokedy z nej bol cítiť alkohol, inokedy vystúpila z taxíka a aj ten nechala zaplatiť starú mamu. Novorodenca nekojila, na mlieko nemala pretože jej príjem je taký istý ako je príjem otca: nula. Na rodičovskú po odobraní dvoch detí nemá nárok.

O tretie dieťa sa stále nikto nezaujímal.

Stará mama opäť kontaktovala kuratelu. Nič.

A vtedy som do jednania vstúpila ja.

 

NAJPRV TELEFONÁT

Zatelefonovala som. Dvihla mi pani XS. Na otázku, či by sme sa mohli porozprávať vo veci starej mamy (priezviskom) mi povedala jedno slovo: “ Nie“ a prepojila ma. (???)

Na linke bola druhá pracovníčka, začala som jej vysvetľovať situáciu. Ako  prvé mi vytkla z akého dôvodu sa do veci starám, keďže to nie je v kompetencii našej organizácie. Povedala som, že ako súkromná osoba.  Hovorím: „Dieťa malo byť od začiatku sledované, nikoho nezaujíma. A stará mama sa u vás dovoláva pomoci a nikto nič.“  Majú vraj dojem, že dieťa je v poriadku. Nebol to efektívny rozhovor a nič sa neudialo.

TAK SME IŠLI OSOBNE

Ako prvé, keď nás zbadala na poschodí kurately pani XS, zahundrala druhé „nie“ na otázku, či príde aj ona na stretnutie. A buchla dverami.

Jej kolegyňa zase nechcela prijať mňa, lebo nemám písomný súhlas starej mamy, ktorá zúfalá stála vedľa mňa. Keďže nerozumiem všetkým zákonom, rozhodla som sa rešpektovať toto tvrdenie a povedala som, že počkám vonku. A potom prišla vedúca. Začali sme sa zhovárať. Vzali ma dnu pred starou mamou. Vypočuli si ma, hoci oni boli na informácie skúpe, keďže som treťou stranou. No ja som prišla hlavne hovoriť, nie počúvať, čiže OK.

Potom išla na rad stará mama. Odchádzali sme z kurately spokojnejšie, vedúca povedala, že na prípad dozrie.

BITKA

O štyri dni sa všetko zmenilo. V dome zasiahla polícia, rodičia boli opití, agresívni. Okamžite volali terénnych pracovníkov, prišla aj trieskačka s dverami a ihneď poslali aj auto po starú matku. Ožratý otec roka vykrikoval, že všetkých podusí (to bohužiaľ stará mama pozná za tie roky aj spod okien) a celá situácia eskalovala do scény z hororu.

Zrazu sa všetko dalo. Trojmesačné dieťa bolo okamžite súdom zverené do predbežnej opatery starej mamy, otec dostal zákaz priblíženia. O ďalšie tri dni otec zbil matku detí a spôsobil jej viaceré zranenia. Dnes je voči nemu vedené trestné stíhanie, ona sa však k nemu vrátila resp. nevieme kde je.

Je pred nami dlhá cesta, neviem čo bude ďalej, ale verím, že budú podniknuté všetky kroky pre to, aby raz malo aj toto novonarodené dieťa normálnu budúcnosť. Lebo si ho začal konečne všímať aj štát.

A dnes, keďže to nie je prvý raz, čo som išla na úrad robiť široké ramená, sa pýtam: To má s každým chodiť na úrad a za štátom nejaká bodyguardka? Ak  sa nedokážeme postarať o deti, o koho sa potom postarať dokážeme?!!

 

Pozn. Mená detí boli zmenené.

 

Teraz najčítanejšie