Denník N

Krajské mestá obstarávajú za stámilióny, najviac na obyvateľa v Prešove

Foto N – Tomáš Benedikovič

Krajské mestá (bez mestských firiem) obstarávali v ostatných štyroch rokoch za štyristo miliónov eur, najväčšia komunálna zákazka dosiahla 24 miliónov. Z najviac minutých peňazí na obyvateľa sa môžu tešiť na východe – na každého Prešovčana a Prešovčanku radnica minula 914 eur.

Mestá si často spájame s investíciami alebo s ich nedostatkom – budovanie cyklociest, oprava vozoviek, zatepľovanie škôl, likvidácia komunálneho odpadu. Na každú túto činnosť idú verejné zdroje a spolurozhodujú o nich volení predstavitelia obce. Preto sme sa pred sobotnými komunálnymi voľbami spolu s portálom UVOstat.sk pozreli na to, ako sa od roku 2015 obstarávalo v krajských mestách.

Mestá sa blížia k pol miliarde

Dopočítať sa k tomu, koľko vlastne mestá preobstarávajú je prekvapivo zložitá vec. Prvou komplikáciou je, že nie všetky obstarávania sú zverejňované na jednom mieste. V tejto analýze preto pracujeme s dátami z vestníka ÚVO a z EKS. Menšie zákazky, ktoré idú mimo oboch zdrojov, v nej nemáme. Keďže ide o menšie nákupy, tak predpokladáme, že naše závery by tieto dáta zásadne nezmenili.

Ak sa pozeráme iba na nákupy radníc krajských miest (a ignorujeme mestské firmy), dostaneme sa od roku 2015 k sume 418 miliónov eur v 1640 obstarávaniach. Počet uzatvorených zmlúv z týchto obstarávaní je celkovo 1473 so sumou 393 miliónov eur.

 

Mestá, firmy, aj organizácie

Druhou komplikáciou je, že mestá toho robia naozaj veľa, v rôznych štruktúrach a právnych entitách. Preto sa nestačí pozerať iba na nákupy idúce cez radnice. Z tohto dôvodu započítavame obstarávania samotných miest, aj s mestskými časťami Košíc a Bratislavy a s mestskými firmami, resp. firmami mestských častí.

Tu radíme akciovky a eseročky, kde má mesto aspoň 50% podiel a tiež príspevkové organizácie zriadené mestom (alebo mestskou časťou) – rôzne dopravné podniky, správy mestského majetku a podobne.

Nezaradili sme tu rozpočtové organizácie miest, kam najčastejšie patria rôzne druhy škôl. Výnimkou je Trenčín, ktorý nezriaďuje príspevkové organizácie. V tomto prípade sme vybrali dve rozpočtové organizácie, ktoré typicky figurujú pri iných mestách ako príspevkové organizácie – Sociálne služby a Mestské hospodárstvo.

Celkovo sa dostávame ku počtu 4632 obstarávaní a sume 786 miliónov eur. V absolútnych počtoch neprekvapí, že najviac sa obstaráva v Košiciach a v Bratislave. Zaujímavejšie je to pri prepočítaní obstarávaní na počet obyvateľov – pri tejto sume vedú opäť Košice. Tento údaj v sebe zahŕňa aj súťaže, ktoré boli vyhlásené, no neskôr zrušené. Lepší pohľad preto môže byť cez sumu uzatvorených zmlúv na obyvateľa, kde víťazí Prešov. Môže za to najmä nákup trolejbusov v roku 2016 za 13 miliónov eur.

 

Kto dostane najviac ponúk

Pri každom meste či mestskej spoločnosti nás zaujímal aj index kvality. Ten vyjadruje koľko “snahy” vynaložil obstarávateľ pre nájdenie dodávateľa. Je vypočítaný pre každú zmluvu v obstarávaní s prihliadnutím na počet ponúk dodávateľov a výslednú sumu.

Čím vyššia suma obstarávania pri menšom počte ponúk, tým horší (nižší) index má dané obstarávanie, resp. zmluva. Výsledná hodnota pre obstarávateľa je medián všetkých indexov jeho obstarávaní/zmlúv.

Najvyšší index kvality spomedzi všetkých krajských miest a ich organizácií a firiem a mestských častí a ich firiem má bratislavská mestská firma KSP. Medzi samotnými krajskými mestami neexistujú prakticky žiadne rozdiely.

Kliknite na graf – zobrazí sa celý.

 

Kto v mestách dodáva

Za ostatné štyri roky dodávalo pre krajské mestá, mestské časti alebo ich organizácie viac ako 1200 firiem. Od roku 2015 je suverénom v najväčšej komunálnej zákazke (v krajskom meste) Hochtief SK s 24 miliónovou opravou ciest v Bratislave. To je vysoko nad priemerom sumy na jedného dodávateľa (670-tisíc eur), no aj napriek tomu sa Hochtief nedostal do top 5 dodávateľov v celkovej sume zákaziek. Tam patria:

 

Električky, nafta, stavebné práce

Vyššie spomínaných 786 miliónov eur (pre pripomenutie – sú to vyhlásené obstarávania, nie finálne uzatvorené zmluvy) v realite znamená 760 rôznych typov obstarávaných tovarov alebo služieb (podľa tzv. CPV kódov). Najväčšia časť z toho, viac ako 12 percent (vyše 98 miliónov eur), spadá pod “Práce na stavbe električkovej trate”. Na top 10 obstarávaných kategórií išlo až 50 % z celkovej sumy – 396 miliónov eur:

Na tému nákupov na komunálnej úrovni odporúčame aj nedávny blog od Transparency, hospodárenie samospráv na konci volebného obdobia hodnotilo INEKO. Zdrojové dáta pre tento blog nájdete v exporte z UVOstat.sk (dáta pre CPV tu) – sumárne údaje za roky 2015 až 2018, aj za jednotlivé roky.

V blogu pracujeme s dátami v takej podobe, ako sú verejne dostupné. Ak v nich nájdete chybu, budeme radi, ak nám dáte vedieť. No najmä to dajte vedieť danému verejnému obstarávateľovi.

 

Matej Hruška, Nadácia Zastavme korupciu

Miro Babič, UVOstat.sk

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Zastavme korupciu

Zastavme korupciu

Veríme, že Slovensko môže byť krajina, v ktorej čestné konanie nie je rarita, ale spoločenská norma a podvody nie sú prehliadané, ale trestané.