Denník N

Bratislava nie je Gdansk… ale po víkendovom reštarte by ním možno raz mohla byť

Gdansk
Gdansk

Nie som z tých, ktorí by po komunálnych voľbách každé štyri roky sršali prehnaným optimizmom. Priznám sa, nevolil som „dobrý tím a dobrý plán“, a keďže nemám trvalý pobyt v Starom meste, ani Zuzanu Aufrichtovú. S nádejou sa však pozerám na zmeny, ktoré sľubuje už len základná hodnota, na ktorej obaja zvolení kandidáti postavili svoje kampane: slušnosť.

Za posledné roky som si v Bratislave, a špeciálne v Starom meste zvykol, že sa nič „nedá“, respektíve „nechce“ sa to dať. Pravidlá existujú len preto, aby existovali, nie preto, aby ich niekto aj kontroloval. Po centre sa preháňajú autá, bicykle a kolobežky. Keď kľučkujem pomedzi naddimenzované terasy reštaurácií, vodiči trúbia, prečo som v ceste. Plastová myš ma láka na zmrzlinu a o pár blokov ďalej svetelná reklama do bordelu – teda pardon, tak sa to oficiálne nevolá, ale turisti vedia. SUV-čko s nálepkou „ZŤP“ si veselo zastane predo mnou a zaparkuje cez pol ulice. Opodiaľ čosi huláka stádo Britov lúčiacich sa s niečou slobodou… miestnym o nočnom hluku asi rozprávať veľmi nemusím. Pešia zóna nám tu posledné štyri roky pomaly chradne pred očami a mení sa na druhú Prahu – gýč storočia

Každý, kto bol v zahraničí, pritom vie, že sa to dá aj inak. Tak, aby bol spokojný každý – obyvateľ, turista i podnikateľ, nielen vyvolení. Častým argumentom, prečo to u nás nejde, je mentalita. Vraj sme iní ako napríklad obyvatelia Hamburgu, ktorí si mesto vypiplali. Áno, sme. Ale to neznamená, že sme menej slušní a menej nám záleží na kvalite života!

Nedávno som bol v Gdansku. Poľskom meste, len o trochu väčšom ako Bratislava. Keby ste mi zaviazali oči a postavili ma doprostred centra, asi vám po ich otvorení, poviem, že som niekde vo vyspelom meste na západe:

  1. Pešia zóna je naozaj pešia zóna. Nezrazil ma v nej segway, beer bike, a dokonca na mňa cez deň nevytrubovalo ani zásobovanie či kuriér na aute.
  2. Terasy kaviarní nesiahajú do polovice ulice a ľudia môžu pokojne prejsť okolo aj v sedemstupe, keď sa im zachce.
  3. Do reštaurácií človeka nelákajú plastové sochy prasiat, myší ani nadrozmerná zmrzlina. Centrum si uchováva svoju decentnosť.
  4. Thajské masáže a strip cluby nevysvecujú svoje reklamy na každom rohu.
  5. Budovy dbajú na architektonickú kompaktnosť. Nie, pokrok nezastal – moderných domov sú pri rieke desiatky. Každá je iná. Ale všetky sa k sebe hodia, pretože zachovávajú rovnaké zásady.
  6. V múzeách sa dá platiť platobnou kartou. Ja viem, tá technológia je z minulého storočia… ale skúste to napríklad v niektorom z našich mestských múzeí!
  7. Na nábreží nešpatia tri plastové kabíny verejných WC, nefunkčné prakticky od novoty od predchádzajúcich komunálnych volieb. (NKÚ nič?)
  8. Turistické autobusy majú kde vyložiť turistov aj bez toho, aby prekážali MHD.

…a asi by sme takto mohli pokračovať ešte dlho.

Nehovorím, že Gdansk je ideálny, to nie. Napríklad mnohé múzeá si stále zachovávajú nepochopiteľný starý zvyk zatvárať v pondelok, a to i v najvyššej sezóne. S hlučnými partiami oslavujúcich mladých turistov mesto tiež svoj boj zatiaľ nevyhralo. Ale nepresviedčajte ma, že v mnohých ohľadoch nižšia kvalita nášho Starého mesta je spôsobená mentalitou! Keď to ide napríklad v Poľsku, prečo by to nešlo aj u nás? Stačí prijať dobré pravidlá, trochu viac slušnosti, ohľaduplnosti, a v bratislavskom Starom meste sa budú cítiť dobre všetci – obyvatelia, hostia, ale i majitelia prevádzok.

Dúfam, že tie pravidlá, slušnosť a ohľaduplnosť prichádzajú aj k nám. Teším sa na zmeny, ktoré sľubuje priviať volebný vietor uplynulého víkendu. A dúfam, že o štyri roky budem mať dôvod voliť „dobrý tím s dobrým plánom“. A možno sa aj presťahovať do Starého mesta…

Teraz najčítanejšie

Martin Grančay

Vysokoškolský pedagóg, výskumník, projektový manažér, cestovateľ, sprievodca cestovného ruchu, obdivovateľ leteckej dopravy. Odborne sa venujem teóriám medzinárodného obchodu, gravitačným modelom a ekonomike medzinárodnej civilnej leteckej dopravy. Mám rád Slovensko a ako sprievodca ho predstavujem zahraničným turistom, aby sa sem chceli vrátiť a aby o nás šírili dobré meno. Milujem cestovanie, najlepšie všade tam, kde môžem spoznať nové kultúry. Čím dlhší a komplikovanejší let, tým lepšie. :-)