Krátky slovník komunálnych kampaní a antikampaní

Je po komunálnych voľbách, hurá! Vydýchnime si a poďme si zanalyzovať, čo sa vlastne dialo.
KAMPAŇ
Prevažne nudná aktivita kandidátov, ktorá napĺňa verejný priestor (v audiovizuálnych médiách hovoriacimi) hlavami s prvoplánovými sloganmi (napríklad “ Treba nejakú zmenu už tu asi a to som ja!”)
Ako ilustračný obrázok si dolňte hociakú hlavu s random vetou.
KREATÍVNA KAMPAŇ
Obsahovo a formálne profesionálne spracovaná kampaň, za ktorou stojí (a nehanbí sa za ňu) team profesionálov z PR, dizajnového, reklamného a produkčného prostredia. Asi nie náhodou bola taká aj kampaň víťazného kandidáta, všakže.
NEKREATÍVNA KAMPAŇ
Komunikácia, ktorú si zväčša kandidát pripravuje sám mysliac si, že je kreatívny. Prevažne obsahuje dvojzmysly (“Mladý Zajac skáče za Ružinov”, “Obujme sa do toho” – text vytlačený na obuváku) a podobne.

zdroj: Facebook – Mário Barna
KAMPAŇ, KTORÁ VYZERÁ AKO ANTIKAMPAŇ
Aktivita, ktorá formou popiera obsah, prípadne naopak. Napríklad keď k prídavnému menu „moderné“ pridáte kazety. Áno, kazety.

zdroj: Facebook – Ivana Šáteková
KAMPAŇ, KTORÁ AVIZUJE ANTIKAMPAŇ
Komunikácia predchádzajúca potenciálnej negatívnej komunikácii. Často bez ďalšej negatívnej komunikácie. Napríklad keď avizujete útoky na deti a pôvod a nič také nepríde.
ANTIKAMPAŇ
Anonymná aktivita smerujúca k diskreditácii kandidáta konkurenčnými kandidátmi. Prevažne bez uvedenia autorov, (ktorí sú ale ľahko vypátrateľní, viď autora antikampane Kto je Vallo).
ANTIKAMPAŇ, KTORÁ VYZERÁ AKO KAMPAŇ
Kampaň, ktorá sa realizuje v mene kandidáta a napriek sympatiám, ktoré vyvoláva u niektorých potenciálnych voličov sa od nej kandidát dištancuje.

zdroj: Facebook – Radoslav Števčík – starosta Starého Mesta
ANTIKAMPAŇ, KTORÁ HOVORÍ O TOM, ŽE INÝ KANDIDÁT SI ROBÍ KAMPAŇ NA TOM,, ŽE POUKAZUJE NA SVOJU ANTIKAMPAŇ
Najvyššia forma metaantikampane, kedy obhajca konkurečného kandidáta obviňuje iného kandidáta z toho, že si sám pripravuje negatívnu antikampaň, aby si na nej robil pozitívnu kampaň.
ZHRNUTIE
No peklíčko. V komerčnej komunikačnej brandži by si nikto nedovoli to, čo si dovoľujú politici v kampaniach. Neviem si predstaviť, že by jogurt robil antikampaň inému jogurtu a napr. o ňom klamal, že má viac E-čiek ako uvádza na obale, alebo sú v ňom menšie čučoriedky ako tie nakreslené na viečku. Žiaľ v mindsete „tradičných“ politických polobláznov (a aj niektorých príčetnejších politikov) je antikampaň normálna vec. „Antikampaň tu bola, je a bude. A kým tu bude, dovtedy tu bude demokracia, „ tvrdí Hlina. Hoďte naňho síť!, žiada sa zvolať. Anyway. Kým budeme tolerovať také podpásovky akými boli fejkové letáky, či videá zneužívajúce fotky, slogany, grafiku kandidátov nebudeme tu mať férový politický boj.
PONAUČENIE
Ešte aj ten jogurt je zodpovednejší ako boli niektorí kandidáti a ich podporovatelia. Dúfam, že sa tí neprajníci poučili z toho, že to už veľmi nefunguje. Tak čo majú robiť? Normálne poriadne svoju robotu a nepľuť na iných. Easy.
PS: ak si chcete pozrieť moju diskusiu o komunálnych kampaniach s Martinou Mečiarovou, kliknite sem aha.