Úlet vrtuľníka Mi-2 do Bavorska
Úlet československých vojenských pilotov za Železnú oponu sa odohral 4. marca 1987. Namiesto navigačného letu po západných Čechách preletel vrtuľník Československej ľudovej armády s posádkou zloženou z nadporučíka Milana Komárka a poručíka Roberta Goryla hranicu so Západným Nemeckom, potom vo výške 500 metrov letel hlboko do nemeckého vnútrozemia a nikým nezachytený dosadol blízko Regensburgu, kde vojenskí piloti požiadali o politický azyl.
Je streda 4. marca 1987 napoludnie. Je pekné počasie, pred letom kontroluje posádka vrtuľníka Mi-2 trupové číslo 9429 svoj stroj – nadporučík Milan Komárek, veliteľ 19. vrtuľníkového roja 1. letky velenia a prieskumu na letisku Plzeň-Líně, a poručík Robert Goryl, pilot 20. vrtuľníkového roja. Sú to mladí dôstojníci Československej ľudovej armády. Naplánovaný je navigačný let vo výške 50 metrov nad zemou po západných Čechách.
O 13.00 dostáva posádka súhlas so štartom a vzlietne. Prvú časť letu absolvujú po plánovanej trase. O 13.39 majú byť nad obcou Staňkov, ale nehlásia sa veži. Po výzve z veže, aby zadali svoju polohu, sa z vrtuľníka málo zrozumiteľne ozve: „Tady dvacetčtyřidvacetpět, prolétli jsme Staňkov.“ V skutočnosti sú už oveľa ďalej, preto ich bolo počuť slabo. Cez Všerubský priesmyk preleteli ponad obec Furth im Wald do Bavorska, vystúpali do výšky 500 metrov a pokračujú do nemeckého vnútrozemia. Na zemi je hmla, až za mestom Regensburg uvidia pole, radarovú stanicu a terénne vojenské vozidlá. Tam o 15.10 pristanú a prekvapeným príslušníkom nemeckého Bundeswehru lámanou nemčinou vysvetlia, že žiadajú o politický azyl.
Na riadiacej veži letiska sa spustí poplach, keď uplynie doba, na ktorú mal vrtuľník palivo, a posádka sa nehlási. Obavy o život pilotov ale netrvajú dlho. Už o chvíľu prichádza informácia od pohraničnej hlásky o prelete vrtuľníka Mi-2 do Nemecka. Riadenie civilnej leteckej prevádzky vo Frankfurte potvrdzuje, že pri meste Regensburg pristál československý vojenský vrtuľník. O trištvrte na päť popoludní potvrdila túto informáciu nemecká tlačová agentúra MPA a dodala, že piloti sú v poriadku a požiadali o politický azyl. Zároveň mladí dôstojníci odmietli akýkoľvek kontakt s československými úradmi. Nemecká strana im azyl zaručila a tak jediné, čo zostávalo doriešiť, bolo vrátenie stroja do Československa. Vrtuľník bol odovzdaný československej strane 13. marca 1987.
Vyslaná vojenská kolóna si ho odviezla zo základne Manching pri Ingolstadte na nákladnom automobile čiastočne demontovaný.
Dôvody úteku mladých pilotov ČSĽA sú nejasné. Oficiálna správa urobila z pilotov obyčajných kriminálnikov, motívom ich zbehnutia boli údajne finančné problémy. Vyšší vojenský súd v Tábore ich v neprítomnosti odsúdil za dezerciu na 14 a 13 rokov odňatia slobody nepodmienečne. Na vojenskom letisku padali hlavy veliacich dôstojníkov.
Piloti emigrovali z Nemecka do USA. Milan Komárek už v roku 1990 lietal v Amerike s poštou, neskôr sa vyškolil na ďalšie typy lietadiel a pilotuje lety pre manažérov veľkých firiem. Robert Goryl pracoval v stavebnej firme v San Franciscu a neskôr sa presťahoval do Rena.
Zdroje a obrázky:
Vojensko.cz: Jediný úlet pilotů v historii ČSLA – Mi-2 r. 1987