Denník N

Úlet vrtuľníka Mi-2 do Bavorska

Úlet československých vojenských pilotov za Železnú oponu sa odohral 4. marca 1987. Namiesto navigačného letu po západných Čechách preletel vrtuľník Československej ľudovej armády s posádkou zloženou z nadporučíka Milana Komárka a poručíka Roberta Goryla hranicu so Západným Nemeckom, potom vo výške 500 metrov letel hlboko do nemeckého vnútrozemia a nikým nezachytený dosadol blízko Regensburgu, kde vojenskí piloti požiadali o politický azyl.

Je streda 4. marca 1987 napoludnie. Je pekné počasie, pred letom kontroluje posádka vrtuľníka Mi-2 trupové číslo 9429 svoj stroj – nadporučík Milan Komárek, veliteľ 19. vrtuľníkového roja 1. letky velenia a prieskumu na letisku Plzeň-Líně, a poručík Robert Goryl, pilot 20. vrtuľníkového roja. Sú to mladí dôstojníci Československej ľudovej armády. Naplánovaný je navigačný let vo výške 50 metrov nad zemou po západných Čechách.

O 13.00 dostáva posádka súhlas so štartom a vzlietne. Prvú časť letu absolvujú po plánovanej trase. O 13.39 majú byť nad obcou Staňkov, ale nehlásia sa veži. Po výzve z veže, aby zadali svoju polohu, sa z vrtuľníka málo zrozumiteľne ozve: „Tady dvacetčtyřidvacetpět, prolétli jsme Staňkov.“ V skutočnosti sú už oveľa ďalej, preto ich bolo počuť slabo. Cez Všerubský priesmyk preleteli ponad obec Furth im Wald do Bavorska, vystúpali do výšky 500 metrov a pokračujú do nemeckého vnútrozemia. Na zemi je hmla, až za mestom Regensburg uvidia pole, radarovú stanicu a terénne vojenské vozidlá. Tam o 15.10 pristanú a prekvapeným príslušníkom nemeckého Bundeswehru lámanou nemčinou vysvetlia, že žiadajú o politický azyl.

Vrtuľník Mi-2 na poli

Na riadiacej veži letiska sa spustí poplach, keď uplynie doba, na ktorú mal vrtuľník palivo, a posádka sa nehlási. Obavy o život pilotov ale netrvajú dlho. Už o chvíľu prichádza informácia od pohraničnej hlásky o prelete vrtuľníka Mi-2 do Nemecka. Riadenie civilnej leteckej prevádzky vo Frankfurte potvrdzuje, že pri meste Regensburg pristál československý vojenský vrtuľník. O trištvrte na päť popoludní potvrdila túto informáciu nemecká tlačová agentúra MPA a dodala, že piloti sú v poriadku a požiadali o politický azyl. Zároveň mladí dôstojníci odmietli akýkoľvek kontakt s československými úradmi. Nemecká strana im azyl zaručila a tak jediné, čo zostávalo doriešiť, bolo vrátenie stroja do Československa. Vrtuľník bol odovzdaný československej strane 13. marca 1987.

Úlet 3

Vyslaná vojenská kolóna si ho odviezla zo základne Manching pri Ingolstadte na nákladnom automobile čiastočne demontovaný.

Dôvody úteku mladých pilotov ČSĽA sú nejasné. Oficiálna správa urobila z pilotov obyčajných kriminálnikov, motívom ich zbehnutia boli údajne finančné problémy. Vyšší vojenský súd v Tábore ich v neprítomnosti odsúdil za dezerciu na 14 a 13 rokov odňatia slobody nepodmienečne. Na vojenskom letisku padali hlavy veliacich dôstojníkov.

Úlet 1

Piloti emigrovali z Nemecka do USA. Milan Komárek už v roku 1990 lietal v Amerike s poštou, neskôr sa vyškolil na ďalšie typy lietadiel a pilotuje lety pre manažérov veľkých firiem. Robert Goryl pracoval v stavebnej firme v San Franciscu a neskôr sa presťahoval do Rena.


Zdroje a obrázky:

Vojensko.cz: Jediný úlet pilotů v historii ČSLA – Mi-2 r. 1987

Úlet

Jiří Valenta: S vrtulí na srdci (Zlínek 1999)

Vysoká modrá zeď: IX. Dezerce Mi-2

Teraz najčítanejšie