Denník N

Projekt s chybami zasiahol lety. Robila na ňom aj Hoľkova firma

FOTO: TASR
FOTO: TASR

Štátnu zákazku získa renomovaná nadnárodná spoločnosť, ale robí na nej aj firma s politickým krytím alebo vplyvným človekom v pozadí. Verejnosť sa o tom málokedy dozvie, keďže subdodávatelia zostávajú v mnohých prípadoch utajení.

To sa týka aj modernizácie IT systému v štátnom podniku Letové prevádzkové služby, ktoré ešte v roku 2013 uzavreli zmluvu s francúzskym dodávateľom – spoločnosťou Thales Air Systems.

Z dokumentov, ktoré získala Nadácia Zastavme korupciu vyplýva, že na projekte sa podieľala aj slovenská firma. Jej vtedajším konateľom bol súčasný generálny tajomník služobného úradu a šedá eminencia ministerstva obrany Ján Hoľko (nominant SNS).

Navyše “upgrade” IT systému sa celkom nevydaril, nakoľko už v ostrej prevádzke sa vyskytli nedostatky, ktoré mohli ohroziť bezpečnosť letov.

LPS je štátny podnik, ktorý patrí pod ministerstvo dopravy. Zmluvu s Thalesom uzavreli za predchádzajúceho vedenia, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) a riaditeľom LPS Miroslav Bartoš. Nešlo o veľkú zákazku, štát mal zaplatiť 1,3 milióna eur.

Lietadlo v streľbe

Upravený systém bol najskôr uvedený do skúšobnej prevádzky, ktorá mala vychytať všetky chyby. Niekedy v roku 2015 bol už spustený naostro a vtedy sa prejavili nedostatky, ktoré nikdy predtým neboli.

“V uvedenom období sa vyskytli závady, ktoré mali za následok reštart radarového zobrazenia,” potvrdili Nadácii Letové prevádzkové služby. Na otázku, či tieto mohli spôsobiť nehodu, LPS odpovedal vyhýbavo: “Akákoľvek vada môže mať vplyv na bezpečnosť letovej prevádzky.”

V protokole o mimoriadnej kontrole, ktorá sa neskôr uskutočnila, sa však píše, že príčinou softvérovej chyby došlo k vážnemu leteckému incidentu. Lietadlo vniklo do priestoru, kde sa v jeho výške vykonávali streľby z ťažkých zbraní. Bolo to zrejme nad oblasťou Kuchyne na západnom Slovensku, kde cvičia vojaci.

Protokol, ktorý bol podpísaný v roku 2017, uvádza aj ďalšie nedostatky. Napríklad, softvér zamieňal označenie lietadiel, čo mohlo spôsobiť, že riadiaci letovej prevádzky mohol vydať pokyn inému lietadlu.

O R-SYS mlčia

Protokol potvrdzuje, že na modernizácii nerobil len francúzsky Thales, ale podieľala sa na nej aj firma R-SYS, ktorej konateľom bol Hoľko. Štátne úrady neodpovedali akú časť slovenská firma robila, za koľko a akým spôsobom sa vôbec k projektu dostala. Nespresnili ani to, či pochybenia mal na svedomí Thales alebo R-SYS.

Ministerstvo dopravy, pod ktoré štátny podnik spadá, odkázalo Nadáciu na LPS. Letové prevádzkové služby zase tvrdili, že zmluvu uzavreli s Thalesom a k “tretím stranám” nevedia zaujať stanovisko.

Správa o mimoriadnej kontrole pritom jasne špecifikuje chyby a aj to, kto ich odstránil. Viaceré opravovala spoločnosť R-SYS.

Z protokolu je tak jasné, že LPS informácie o slovenskom subdodávateľovi mal. Do oficiálnej časti sa síce nedostali všetky závery kontroly, avšak súčasťou materiálu sú aj takzvané “nezapracované pripomienky”, ktoré obsahujú kritiku odborníkov z kontrolnej skupiny ohľadom účasti R-SYS v celom procese. Prečo sa kritické pasáže do oficiálnych záverov dostala len sčasti, nie je jasné.

“Chyby lokalizované v zdrojovom kóde boli najmä v častiach popísaných identifikátorom R-SYS,” uviedol v dokumente jeden z expertov. Radí, nech v budúcnosti LPS viac dohliada na to, aby boli dodávatelia dostatočne odborne zdatní. “Firma Thales by mala v prípade potreby vybrať subdodávateľa s požadovanou kvalifikáciou v oblasti,” konštatuje.

Nadácia oslovila spoločnosť Thales cez kontaktný formulár, ktorý majú na webe. Neodpovedali ani za niekoľko týždňov. Rovnako ani Hoľko na otázky zaslané mailom cez tlačové oddelenie, nereagoval ani R-SYS.

Podobne aj na obrane

Hoľkova firma bola podobne subdodávateľom aj na ministerstve obrany, o čom by sa nik nedozvedel, keby sa neozval bývalý zamestnanec Maroš Klinčák.

Svojich nadriadených upozorňoval na nevýhodnú predraženú zmluvu, ktorú rezort uzavrel s firmou Willing. Tú založil priateľ expremiéra Roberta Fica, podnikateľ Miroslav Výboh. Systém v skutočnosti dodala R-SYS, ktorá s ním bežne na trhu obchodovala o státisíce lacnejšie.

Prípad začala preverovať NAKA na podnet Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ). SNS, ktorá Hoľka nominovala, vtedy odkázala, že téma je zneužívaná na politický boj.

Vyvodenie zodpovednosti

Nie je známe, že by bola vyvodená zodpovednosť pre chyby v systéme LPS. V zmluve s Thales je uvedené, že v prípade opráv v čase záruky znáša táto firma všetky náklady.

Bývalý riaditeľ LPS M. Bartoš, ktorý obchod uzatváral, stále pôsobí v podniku na nižšej pozícii. LPS potvrdili Nadácii, že v čase keď bol v riaditeľskej funkcii, poberal dva platy. Jeden ako riaditeľ a druhý za riadenie letovej prevádzky, kde mal uzatvorený pracovný pomer na kratší pracovný čas.

Na otázku, či je to v súlade s legislatívou a pravidlami zamestnávania funkcionárov, LPS uviedol: “Interné normy podniku neupravujú možnosť súbehu týchto povolaní.”

 

Zuzana Petková, Nadácia Zastavme korupciu

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Zastavme korupciu

Veríme, že Slovensko môže byť krajina, v ktorej čestné konanie nie je rarita, ale spoločenská norma a podvody nie sú prehliadané, ale trestané.