Denník N

Veľký antisemitizmus a malý Danko

O tom, ako parlament schválil definíciu antisemitizmu, Kotleba riešil, či Židia žiadali ukrižovanie Krista, a ako mi Danko naložil.

Slovenský parlament schválil Andrejom Dankom navrhnuté uznesenie k pracovnej definícii antisemitizmu. V rámci niekoľkohodinovej rozpravy, ktorá tomu predchádzala, sme  zažili dosiaľ zrejme najväčšie orgie antisemitizmu v NR SR.

Antisemitské orgie

Do rozpravy sa totiž okrem samotného Danka a mňa s vystúpeniami prihlásili len poslanci fašistickej Kotlebovej strany. Trafené husy si nenechali ujsť príležitosť zagágať. Poslankyňa Grausová uvažovala o snahách vyhubiť bielu rasu. Poslanec Mazurek rozoberal, aké firmy a médiá ovládajú Židia. Poslanec Schlosár predniesol zopár antisemitských výrokov Ľudovíta Štúra. A vodca Kotleba sa dožadoval zodpovedania otázky, „či to boli skutočne Židia, ktorí žiadali ukrižovanie a zabitie Božieho syna Ježiša Krista“.

Jediné vystúpenie v rozprave takpovediac „na Dankovej strane“ som mal iba ja.

Danko a Židia

Neviem, čo Danka k téme boja proti antisemitizmu priviedlo, ale pôsobí na mňa dojmom, že ju myslí úprimne. Je to vec, na ktorej sa na Slovensku politické body veľmi naháňať nedajú. A keď si spomeniem, čo proti Čechom, Maďarom a Rómom natáral Dankov predchodca Slota, už aj mlčanie o iných národoch by sa u predsedu SNS dalo považovať za pokrok. Ale Danko ide ešte ďalej.

Jeden z najslávnejších Dankových breptov o tom, že „žiaden človek nedokáže dať toľko lásky človeku, ako dokáže dať len človek človeku“, zaznel na odovzdávaní ceny Spravodliví medzi národmi, kde boli ocenení slovenskí občania, ktorí počas vojny zachraňovali prenasledovaných Židov. Keď som ho počul prvýkrát, tak som sa nesmial, lebo v kontexte celého Dankovho prejavu nepôsobil smiešne. Naopak, bolo zrejmé, že túto tému berie vážne a že sa ho dotýka.

Plagiátor bojujúci proti antisemitizmu

Preto som pred pár týždňami na ústavnoprávnom výbore podporil Dankovo uznesenie k antisemitizmu. Napriek tomu, že sa práve rozbiehala kauza jeho rigorózky a bolo už známe, že ju utajuje, povedal som si, že antisemitizmus je vážnejšia vec, než aby som práve vtedy riešil aj jeho rigorózku.

Keď som tento týždeň vystupoval k návrhu jeho uznesenia v pléne parlamentu, bolo už preukázané, že Danko je plagiátor. A medzičasom stihol aj zopár ďalších hlášok, ktoré posúvajú Slovensko od Západu k Rusku. Danko sedel na mieste pre navrhovateľov hneď vedľa rečníckeho pultu a ja som mal strašné nutkanie povedať mu, že je cynik, klamár a hochštapler, ako to o ňom napísal Samo Marec. Vzhľadom na prebiehajúce antisemitské orgie som si však opäť kúsol do jazyka.

Neodpustil som si iba poznámku, že nevystupujem na obhajobu predkladateľa, lebo mám k nemu vážne výhrady. Ale inak bolo celé moje vystúpenie obhajobou Dankovho návrhu a polemikou s fašistami, ktorí sa doňho navážali.

Ako mi Danko naložil

Nebol by to však Danko, keby celú vec nezakončil nejakou dankovinou. Keď začínal záverečné slovo predkladateľa, tak vyjadril nádej, že neodídem, lebo mi chce naložiť. „Aký vtipný,“ pomyslel som si očakávajúc, že sa chce dotknúť aj toho, čo som hovoril, ale hlavne chce, aby som si ho vypočul.

No ale Danko mi naozaj „naložil“. Nepovažoval za potrebné reagovať na fašistov, ktorí celé hodiny naňho samého, na jeho návrh, aj na Židov vylievali vedrá špiny, on sa pustil do mňa. Najprv ma spolu s pani Žitňanskou zaradil medzi politikov, ktorým každý smrdí. Potom ma označil za politického autistu. Pýtal sa, kde beriem právo ho hodnotiť. Tvrdil, že som oklamal volebnú komisiu, keď v parlamente vystupujem ako predseda OKS. A zakončil to tým, že za extrémizmus môžem aj ja, lebo predostieram „svoje autistické videnie sveta“. Nuž tak.

Potom šplechol ešte čosi o Martinovi Poliačikovi, oligarchoch, ktorí ich (Progresívne Slovensko) platia, rovnako ako Denník N, ktorý je tiež zodpovedný za šírenie extrémizmu, spomenul aj Matúša Valla a zahlásil, že Slovensko potrebuje prezidenta ako Miloš Zeman.

Sledoval som to s otvorenými ústami. Postoj k antisemitizmu je asi jediná téma, kde som Danka videl pozitívne. A v podstate ako jediný som ho v pléne parlamentu v tejto veci podporil. Napriek tomu, čo si ňom samom myslím. A on využije záverečné slovo na to, aby zrovna mne „naložil“.

Ani vlastne neviem presne, že za čo. Ale on určite vie, čím som sa dotkol jeho ješitnosti. A tá je evidentne preňho dôležitejšia ako celý antisemitizmus.

Proste taký malý Danko.

 

Teraz najčítanejšie

Ondrej Dostál

Predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS) a poslanec NR SR (klub SaS).