Denník N

Šéfredaktor podal výpoveď po tom, ako majiteľ dal do novín nekorektnú antikampaň

Komunálne voľby neznamenali len zmeny na postoch komunálnych politikov ale aj v médiách.

Pár dní pred voľbami dal šéfredaktor Žilinského Večerníka Michal Filek výpoveď ako protest proti čudným praktikám majiteľa novín.
Čo sa vlastne stalo?

Tesne pred voľbami vyšli v Žilinskom večerníku neobvyklé články, ktoré očierňovali jedného z kandidátov na primátora Petra Fiabáneho. Prvý s názvom NEREUS – Firmu predal, no združenie si ponechal je o tom, ako bývalí spoločníci spochybňujú podnikateľské akativity Fiabáneho a obvinili ho z arogantného správania a vydierania. Fiabáne v článku nedostal priestor na vyjadrenie.

Ďalší článok s názvom Peter Fiabáne stráca dôveru obyčajných ľudí je výberom kritických komentárov od diskutérov z facebooku, ktorí kritizujú kandidáta a žiadajú od neho vrátiť 5, 25 či 30 eur, ktoré mu dali na kampaň, a teraz tvrdia, že ich sklamal, a žiadajú peniaze späť.

Autor článku vybral špeciálne len kritické komentáre z diskusií, reakciu Fiabáneho opäť nikto nežiadal. Na článkoch v novinách bolo inzertné číslo, tie isté články vyšli na webe s autorskou skratkou (gret), ktorú však v novinách nikto z redakcie nepoužíva.

Články, či už sú platenou reklamou, alebo redakčným obsahom, vyznievajú ako nekorektná antikampaň proti jednému z kandidátov, na ktorú nemohol kandidát tesne pred voľbami reagovať.

Ako sa tieto články dostali do novín?

„Hodinu pred redakčnou uzávierkou prišiel majiteľ novín (Pavel Poledňák), že toto (spomínané články) v novinách bude. Ja som povedal, že s tým nesúhlasím a nedám pokyn, aby to dali do novín. On si ten pokyn sám vydal a tie články v novinách vyšli,“ povedal Michal Filek, ktorý na protest dal v novinách hneď výpoveď.
„Pre mňa to nebolo podstatné, či to bolo, alebo nebolo označené inzertným číslom, pretože to bola špinavá kampaň,“ povedal Filek. Šlo o posledné vydanie pred voľbami, na ktoré osočovaný politik Peter Fiabáne (následne voľby vyhral) reagovať nemohol, dodal.

Vydavateľstvo Publishing House, ktoré vydáva Žilinský večerník, patrí do finančnej skupiny FPD Media finančníka Antona Siekela, nového vlastníka Nového Času.

Riaditeľ vydavateľstva Publishing House Pavel Poledňák text, ktorý vyzerá ako antikampaň proti jednému z kandidátov, nepovažuje za problém. Problém vidí v tom, že šéfredaktor odišiel a jeho dôvod odchodu spustil kritiku na adresu novín, k čomu napísal aj komentár s názvom Žurnalista alebo politik? „Tieto články neboli pozitívne pre víťazného kandidáta. Tohto kandidáta aj s jeho partnermi Filek z pozície šéfredaktora dlhodobo skryto podporoval bez vedomia vydavateľstva,“ napísal Poledňák. V komentári neriešil situáciu okolo čudných článkov, ale kritizuje odchádzajúceho šéfredaktora. Vyčítal mu napríklad, že v minulosti mal „ambície“ kandidovať na primátora Bytče a obvinil ho, že z pozície šéfredaktora „dlhodobo skryto podporoval Fiabáneho bez vedomia vydavateľstva.“

Keď som sa ho spýtala, kto si inzertné články objednal a zaplatil, povedal, že to nebola inzercia. Prečo boli spomínané texty označené v novinách inzertným číslom? „Neboli to inzeráty, boli to redakčné články. Inzertná značka tam bola omylom,“ povedal Poledňák. Na webe bola pod článkami redakčná skratka. U slušných médií je pravidlom, že každý čitateľ sa môže podľa skratky dopátrať ku konkrétnemu redaktorovi. Ktorý redaktor články pod skratkou (gret) písal? „Bol to jeden dopisovateľ.“ Meno Poledňák odmietol povedať.

„Aj keď v tomto prípade išlo o politické spravodajstvo, môj krok nebol motivovaný politikou. Zachoval by som sa rovnako, ak by som ako šéfredaktor musel uverejniť veľmi kritické, osočujúce, informácie, napríklad, o športovcovi, vysokoškolskom učiteľovi, alebo lekárovi bez toho, aby dostal možnosť sa vyjadriť a obhájiť. Majiteľovi som, napriek tomu, vďačný za možnosť 6,5 roka viesť redakciu Žilinského večerníka. Naša spolupráca bola väčšinou iba korektná,“ povedal Filek.

To, aké články pôjdu alebo nepôjdu do novín, v nezávislých novinách rozhoduje šéfredaktor. Inzercia je označená a mnohé médiá si dávajú pozor, aby aj platená inzercia bola korektná, antikampaň do novín nepúšťajú. To, čo predviedol majiteľ novín, je ukážkovým príkladom zneužitia novín na nekorektnú špinavú kampaň pred voľbami.

Miroslava Kernová, Omediach.com
Informácie zo zákulisie médií sledujte aj na facebooku omediach.com

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.