Denník N

Smart Cities sú aktuálne hlavne o mobilite

Aj keď je každé mesto na svete jedinečné a len ťažko môžeme porovnávať napríklad Bratislavu s Aténami či Tokyom, každé mesto na svete zápasí s podobnými problémami – dopravné zápchy,  kvalita vzduchu, verejná bezpečnosť, digitálna transformácia, či dostatok dostupného bývania. Podľa odhadov UN budú do roku 2050 žiť v mestách dve tretiny svetovej populácie, čo si vyžaduje nové prístupy k riadeniu a optimalizácii ich fungovania, aby sme sa vyhli drastickým následkom. Príkladov je mnoho, stačí sa pozrieť napríklad na problémy so smogom v Pekingu.  

Jednou z odpovedí na tieto problémy je prechod na takzvané Smart Cities, alebo jednoducho inteligentné mestá. Smart City má využívať všetky dostupné možnosti a technológie tak, aby svojim obyvateľom a návštevníkom spríjemňovalo každodenný život.

Jedným z najväčších svetových podujatí venovaným budúcnosti miest je Smart City Expo, ktoré prednedávnom už po ôsmy raz hostila španielska Barcelona. Na konferenciu o tom, ako môžu technológie pomôcť vytvárať efektívnejšie fungujúce a bezpečnejšie mestá prišli zástupcovia vyše 700 miest z celého sveta.

Smart City začína naberať reálne kontúry

Čo bolo podľa mňa najzaujímavejšie na poslednom ročníku veľtrhu? Je rozhodne vidno, že trh začína dozrievať a okrem nadšenia z nových technológií sa do popredia čoraz viac dostávajú riešenia, ktoré reflektujú aj ich udržateľnosť, reálnosť nasadenia do ostrej prevádzky, ale povedzme aj bezpečnosť.

Veď ktoré mesto, vrátane Bratislavy, by napríklad neriešilo problém s vandalmi ničiacimi bicykle nasadené v rámci sharingového systému? Áno, ideálnym stavom by bolo, ak by sa každý správal slušne, no na poctivosť ľudí sa žiaľ spoľahnúť nemôžeme a preto existujú aj riešenia pre takéto situácie. Od jednoduchších alarmov či GPS-lokátorov, až po tvrdé riešenie v podobe zdieľaných úschovných schránok, kam si môžete zamknúť vlastný bicykel. Takéto sú už na niekoľkých miestach v Španielsku.

Mobilita na prvom mieste

Na konferencii sa jasne ukázalo, že nosnou témou, ktorá samosprávy trápi zrejme najviac, je mobilita. Plynulá a bezpečná doprava je vysnívaný cieľ každej samosprávy, ako aj obyvateľov. Pre koncept Smart City sú teda kľúčové práve dopravné riešenia.

Rastúci počet ľudí či zvyšujúci sa počet áut v mestách sú len jednými z výziev, na ktoré musia reagovať veľké mestá. Na to, aby sme sa mohli pohnúť vpred, smerom k inteligentnej mobilite, šetrnejšej k životnému prostrediu, pritom často netreba veľa. Stačí sa poobzerať okolo v rannej dopravnej zápche: v koľkých autách je len vodič a ďalšie štyri miesta zívajú prázdnotou?

Ak by sme hypoteticky obsadili každé jedno miesto v každom aute, dopravné zápchy by boli minulosťou. Aj preto sme napríklad prednedávnom do HOPIN-u zaradili algoritmus, ktorý veľkým firemným zákazníkom páruje jazdy. Ak náš systém na pozadí zachytí objednávku na odvoz, ktorú je možné vybaviť jednou jazdou, zamestnancov automaticky prepojí a objedná im len jedno spoločné vozidlo. Firmám to šetrí zdroje a v meste je o jedno auto menej.

Okrem toho testujeme aplikáciu, ktorá umožní zamestnancom jednej veľkej automobilky na Slovensku zdieľať cestu do a z práce. Jednoducho si zadajú čas plánovaného odchodu, appka ich spojí a vodiča odnaviguje až ku kolegovi domov. A dokonca im aj ponúkne orientačný výpočet nákladov na benzín, ak sa rozhodnú si ich rozdeliť.

Pesimisti sa usmejú popod fúzy a zahundrú – čo zmôže zopár áut? Ale o tom to predsa je – začať je najdôležitejšie a optimalizovať je potrebné na všetkých frontoch. Len vtedy to bude mať zmysel.

Zdieľané bicykle sú len začiatok

Okrem desiatok rôznych riešení zdieľaných bicyklov, kolobežiek, longboardov a ďalších vychytávok bolo na konferencii vidno napríklad aj dopravné značenie budúcnosti od výskumníkov z Estónska. To už na prvý pohľad vyzerá futuristicky a naozaj aj je.

Napríklad značka na fotografii je vybavená bežnými aj 3D kamerami a umelou inteligenciou, ktorá dokonca dokáže predvídať hrozbu zrážky chodcov a vozidiel – ak vyhodnotí situáciu ako rizikovú, začne blikať načerveno, vydá zvukový signál pre chodca a ak to auto podporuje, dokáže poslať varovný signál do vozidla a pribrzdiť ho. Ak by takáto značka pomohla zachrániť čo i jeden ľudský život, mala by úplný zmysel.

Batérie, batérie, batérie

Jedna z nevýhod jazdy na elektrinu je nabíjanie. Vyrieši to napríklad sharing batérií – ak sa vám vybije batéria, povedzme na elektrickom skútri, nemusíte čakať, kým sa nabije. Jednoducho si ju na najbližšej stanici vymeníte za nabitú. Takýto systém je už dokonca v rámci pilotnej prevádzky nasadený v niekoľkých mestách.

Zaujímavosťou bolo auto dubajskej polície, ktoré má 36 kamier, ktoré počas jazdy skenujú evidenčné čísla vozidel a overujú, či auto nebolo napríklad ukradnuté alebo či má zaplatenú poistku. Kamera na streche vozidiel zase dokáže snímať a na diaľku streamovať 360-stupňové video zachytávajúce situáciu z okolia.

O čosi ďalej od reality, hoci o to zaujímavejšie, sú napríklad koncepty autonómnych autobusov.

Smart City môže byť aj na Slovensku

Smart City už nie je len sexi buzzword, ale nadobúda reálne kontúry a dotýka sa čoraz väčšieho počtu ľudí. Nevyhýba sa ani Slovensku a nezostáva len pri prázdnych sľuboch politikov či debatách na konferenciách.

Napríklad v Trenčíne funguje systém monitorovania parkovacích miest, ktorý vďaka senzorom zabudovaným v asfalte obyvateľom cez mobilnú appku ukáže v reálnom čase voľné parkovacie miesta a aj ich na odnaviguje, či inteligentné kamery, ktoré autonómne rozpoznávajú potenciálne nebezpečné situácie a v prípade potreby pošlú notifikáciu polícii. Dnešná analytika nad kamerovými systémami dokonca dokáže rozpoznať na zábere odpadky a poslať notifikáciu upratovacej čate…

V Trnave zase úspešne funguje napríklad mestský bikesharing a v meste sú nainštalované polopodzemné kontajnery signalizujúce percento zaplnenia. A príkladov je oveľa viac.

Inteligentné mestá nie sú len o technológiách

Vyspelé samosprávy, urbanisti a firmy už dnes pochopili, že inteligentné mestá nie sú len o technológiách. Naopak, trh vyzrel natoľko, že dnes už takmer všetci vedia, že technológie nie sú všeliek a do popredia sa dostáva skôr holistický prístup zameraný na človeka. Načo by nám predsa boli napríklad ultramoderné autonómne autobusy, ak by bola bezpečnosť v meste na katastrofálnej úrovni, smart lavičky bez mestskej zelene, či špičkový bikesharing bez cyklochodníkov?

Autor je jedným zo zakladateľov HOPIN.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Martin Baran

Spoluzakladateľ HOPIN, najpoužívanejšej taxi aplikácie v Bratislave. Tento blog je súčasťou firemnej komunikácie. FIREMNÝ BLOG