Denník N

Z ankety OTO vyškrtali kritikov Rezníka, sú v nej aj ďalšie čudné machinácie

Jana Prágerová, organizátorka OTO Reprofoto RTVS
Jana Prágerová, organizátorka OTO Reprofoto RTVS

Anketu OTO, ktorú organizátori honosne označujú ako „prestížna anketa diváckej popularity“, sprevádza neporiadok v zoznamoch a vyzerá to tak, že aj cenzúra.

Organizátorom ankety je agentúra APA Jany Prágerovej, bývalej moderátorky Kubišovej STV, ktorá sa zviditeľnila moderovaním mítingov Mečiara.

Vyhlasovateľom a hlavným mediálnym partnerom je týždenník Plus 7 dní. Ten v decembrovom vianočnom dvojčísle zverejnil na niekoľkých stranách zoznamy osobností v jednotlivých kategóriách, z ktorých si ľudia môžu vyberať svojich favoritov a poslať ich organizátorom. Zoznamy, ktoré zverejnil Plus 7 dní, dodala APA.

Zoznam osobností vyšiel aj na webe súťaže. Ten je však teraz výrazne iný, ako ten pôvodný, z ktorého vyberajú nominácie čitatelia.

Napríklad, kým v pôvodnom zozname Redaktor/ka spravodajstva  bola aj jedna z najvýraznejších tvári spravodajstva minulého roku Zuzana Kovačič Hanzelová. 

V aktuálnom zozname na webe už nie je.

Vyškrtli ju aj zo zoznamu Moderátorov spravodajstva spolu s Martinom Strižincom, ktorý do polovice roka moderoval O 5 minút 12.

Spolu s ňou boli z už zverejneného zoznamu škrtnuté desiatky ďalších mien, medzi nimi sú aj redaktori, ktorí sa minulý rok podpísali pod kritický otvorený list Rezníkovi a aj tí, čo z RTVS odišli. Napríklad Kristián Čekovský, ktorý sa minulý rok dostal do užšej nominácie OTO, no minulý rok s ním Rezníkovo vedenie za neobvyklých okolností ukončilo spoluprácu. Zo zoznamu vyškrtli aj niektorých športových redaktorov. V ankete dodatočne pribudli nové mená, medzi ktorými sú aj také, čo sa na obrazovke ukázali len párkrát.

Z pôvodne zverejneného zoznamu TV redaktor/ka za RTVS boli odstránení:

Baňovič Matúš, Barát Róbert, Bartaloš Andrej, Blehová Simona, Čekovský Kristián, Černeková Martina, Dávid Matúš, Frivalský Jozef, Gašpar Pavol, Genda Vladimír, Haas Róbert, Hajčáková Daniela, Hamadejová Oľga, Hauzer Viliam, Hlavena Ľuboš, Jánošíková Katarína, Kalinský Pavol, Katuška Michal, Kiššimon Viktor, Komrehelová Dominika, Košec Tomáš, Kovačič Hanzelová Zuzana, Kríž Dominik, Krutý Matúš, Kvačkajová Martina, Lažo Stanislav, Marušiak Marek, Jana Masárová, Daniela Matejovičová, Ľubica Melcerová, Minich Filip, Minich Alexandra, Mokrá Zlatica, Navrátilová Zuzana, Ondráš Ľubomír, Pišťanská Dominika, Rúžička Matúš, Stanko Milan, Šajdík Peter, Školoutová Barbora, Štefanec Peter, Taranová Alena, Zgalinovič Marek, Žiačiková Barbora

V zozname TV Redaktor/ka dodatočne pribudli:

Antalová Kristína, Bodáková Barbora, Bódová Lenka, Fullová Daniela, Havlík Matúš, Jozef Kubánek, Kučerová Karolína, Lehocký Michal, Lengyelová Emília, Marek Makara, Maťová Monika, Mutňan Peter, Orságová Martina, Paulíková Jarmila, Prôčka Martin, Prok Jakub, Pupalová Petra, Ščobíková Miroslava, Šuvadová Andrea, Vavreková Petronela, Vrábel Erik, Wildová Katarína, Žatko Peter

Redaktorka Ivana Fedorová je v jednom zozname s dievčenským menom, v druhom s menom po svadbe ako Ivana Leferovičová.

Zo zoznamu TV Moderátor/ka boli odstránení: Marta Jančkárová, Zuzana Kovačič Hanzelová, Martin Strižinec
Pribudli:  Lucia Dlhošová, Jozef Hajko, Martina Kubániová, Martina Kvačkajová, Stanislav Lažo, Lucia Virostková

Odporúčam aj: Scénky na OTOvi neboli originálne. Našli sme ich v amerických talkshow

Nezrovnalostí v zoznamoch mien sú aj pri Markíze či JOJ, no nie tak výrazné, ako pri RTVS. Napríklad v pôvodnom zozname redaktorov JOJ v časopise je 31 ľudí, na webe 27.

V ankete úplne chýba TA3, ktorá patrí tiež medzi celoplošné televízie a organizátori nikde pri ankete nevysvetľujú, prečo. V zozname je Adela raz ako Banášová a raz ako Vinczeová.
V printe v kategórii Osobnosť televíznej publicistiky sú len ľudia z Markíza a JOJ. Zástupcovia RTVS (redaktori Reportérov, Občan za dverami…) boli pridaní len do zoznamu na webe a len tí, ktorí tvoria nových Reportérov.

Prečo sa v už zverejnenom zozname škrtalo a menili mená? „Pri toľkých kategóriách a nomináciách sa stane, že neodkontrolujeme úplne všetky nominácie a v priebehu hlasovania sa televízie alebo sami hudobníci ozvú s potrebnými zmenami, opravami, preklepmi, ktoré sa jednoducho dejú a aj keď zoznamy prejdú viacerými kontrolami,“ odpovedala Prágerovej agentúra.

Nemala by mať toto Prágerovej agentúra vyriešené už pred spustením súťaže, nie počas hlasovania?

Kto teda dodatočne vyškrtal redaktorov RTVS, medzi ktorými sú hlavní kritici Rezníkových pomerov? „Nominácie televíznych kategórií tvoria televízie samé. Nominácie hudobníkov a kapiel aktualizujeme každý rok podla dostupných informácií na hudobnej scéne. Tento rok sme zistili zopár duplicitných nominácií redaktorov a moderátorov, čo sme si všimli až po uzávierke printového vydania, a na webe sme ich opravili.“ No zásahov je oveľa viac, ako len spomínané duplicitné nominácie.

Vedenie RTVS sa hlási len k zoznamu na webe, čiže upravenému zoznamu svojich ľudí. V ňom chýbajú viacerí kritici Rezníka. Ten poslali agentúre APA 4. decembra. „So zoznamom, uverejnenom v týždenníku Plus 7 dní, nemá RTVS nič spoločné,“ odpísala hovorkyňa RTVS Erika Rusnáková. Prečo však v nimi dodanom zozname, ktorý je na webe, nie je Kovačič-Hanzelová a ďalší kritici Rezníka? Podľa Rusnákovej v ich zozname „figurujú naši zamestnanci a spolupracovníci, ktorí v čase uzávierky nominácií do ankety OTO pôsobili v RTVS v danej kategórii.“ OTO však má byť o osobnostiach z televíznych obrazoviek nie za deň tvorenia nominácií ale za celý rok.  „Cenu OTO si opäť prevezmú moderátori, reportéri, herci, speváci, televízni tvorcovia, ktorí vás za posledný rok zaujali najviac,“ píše vyhlasovateľ oficiálne pri vyhlásení ankety.

Odporúčam aj: Na OTOvi bola opäť odkukaná scénka. Tentokrát od Brada Pitta

A ešte jedna zaujímavosť: Kým pri väčšine zverejnených kategórií sú mená zoradené abecedne, sú však výnimky, kde majú niektoré mená v zozname „lepšie“ miesto. Napríklad v kategórii Moderátori v Plus 7 dní sú mená z RTVS zoradené abecedne, no moderátori Markízy a JOJ sú zverejnení tak, že na čele sú mená známe z bulváru a pravidelní víťazi tejto kategórie. Prečo takýto dvojaký meter?

Ak sa niečo tvári ako“ divácka anketa“, organizátori ju označujú prívlastkom „prestížna“ a výsledky vysiela naživo na obrazovke verejnoprávna RTVS (za „galaprogram“ RTVS Prágerovej agentúre zaplatí 184 000 EUR vrátane DPH), súťažné podmienky by mali byť pre všetky televízne osobnosti rovnaké. Osobnosti, ktoré boli dodatočne pripísané, ale hlavne tie, ktoré boli škrtnuté, sú výrazne znevýhodnené.

Súťaž sa síce tvári ako „výsledok ankety diváckeho hlasovania“ no bolo by to tak, ak by zoznamy osobností nerobila Prágerovej APA, či vedenie televízie podľa toho, kto v danom roku poslúchal a kto menej, ale len samotní diváci.

Odporúčam aj: PR babráctvo RTVS pri ankete Najväčší Slovák

Miroslava Kernová

Zaujíma vás zákulisie médií? Sledujte facebook Omediach.com.

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.