Denník N

Mýty a legendy z ríše knihomolníckej

Niekedy aj my musíme zvládať celé vlny zákazníkov, tak ako filmový Dracula zo snímky Neznáma legenda. Zdroj: Wallpaper Blitz / Dracula Untold
Niekedy aj my musíme zvládať celé vlny zákazníkov, tak ako filmový Dracula zo snímky Neznáma legenda. Zdroj: Wallpaper Blitz / Dracula Untold

Keď som v deň otcových narodenín pred takmer ôsmimi rokmi nastupoval do kníhkupectva, nemyslel som, že v jeho útrobách strávim taký dlhý čas.
Aj keď som sa občas cítil ako Dracula na slnečnom svetle, knihy a veci s nimi spojené ma vždy nejako popohnali vpred.
O radostiach bibliografickej ríše píšu iní, ja som si už v sérií článkov o knižných odporúčaniach vybral rolu temného posla \m/

Nečakajte vyčerpávajúci a podrobný výklad plnej miery absurdity, aká sa vie zjaviť rovnako náhle ako fujavica. Viete, že príde, len neviete kedy a v akej sile :)

V poslednej dobe som v rôzne zameraných diskusiách narazil na niekoľko mýtov, týkajúcich sa kníhkupectiev a kníhkupcov. Poslednou mikrokvapkou bola letmá zmienka jednej pomerne bežnej utkvelej predstavy v rozhovore so spisovateľom Dušanom Mitanom.

Isto na niektorý z mýtov zabudnem, pokúsim sa ale v stručnosti adresovať aspoň vybrané.

Nech ma matička prachovka aj otče pronto ochraňujú :)

 

Schovávame knihy

Nie, neschovávame knihy ako táto herná „chupacabra“ z upírskej hry Castlevania: Lords of Shadow. Zdroj: IGN.com

Ako prvý si na LEGO rozložíme mylný obraz zo spomínaného rozhovoru.

Umiestnenie kníh na predajni sa riadi pevne danými pravidlami so štipkou tvorivosti v rukách personálu.

Očakávané novinky a potenciálne bestsellery sú zvyčajne sprevádzané marketingovou kampaňou. NIe je žiadnym tajomstvom, že či už ide o distribútorov, vydavateľstvá alebo aj jednotlivých autorov, tieto subjekty majú možnosť “vylepšiť” si svoje šance na vysoký predaj tým, že kontaktujú marketingové oddelenie a zaplatia istú čiastku (závislej na type umiestnenia aj dobe prebiehajúcej kampane).

Každopádne, každá novinka dostane v rámci možností priestor chytiť vlnu záujmu a predávať sa. Väčšie kvantity daného titulu zvyknú nejaký čas pobudnúť či na novinkovom, alebo aspoň žánrovom paneli. Pri množstve kníh, ktoré vychádzajú počas celého roka, je nemožné držať jedinú na prominentnom mieste večne. Je to jednoduché a trocha kruté – čo sa nezačne vyskytovať pri výstupe na kase, po čase poputuje do žánrovej sekcie.

Stále nie je nič stratené – v dobe internetu, sociálnych sietí a masmédií nie je nič výnimočné, ak sa určitá kniha vyšvihne aj po dlhšej dobe, napr. vďaka “pošťuchnutiu” známej osobnosti, propagácii v TV alebo inej forme podpory. V tom prípade sa podľa dopytu doobjednávajú kusy a znovu si vydobyje miesto na výslní.

Keď nič iné nezafunguje, ešte nastupuje rola osobných preferencii daného predavača. V rámci proaktívneho predaja a pri vhodnej príležitosti prirodzene viac ponúka titul, ktorý buď čítal alebo nejakou formou inak spoznal, prípadne počul/čítal dobré referencie. Tak sa môže napríklad stať, že povedzme Steven Erikson, ktorý na 9 pobočkách leží a suší sa v poličkách, potrebuje pravidelne dopĺňať na desiatej predajni (môj prípad, heh).

Príležitostí, ktoré dostane väčšina titulov, je naozaj veľa. Len vysoko špecializované knihy idú priamo do žánrových sekcií (právnická literatúra/zákony, medicínske knihy pre doktorov a pod.), tam zas vieme zákazníkov spoľahlivo naviesť a nájsť im žiadanú vec, pokiaľ je teda dostupná.

Občas sa podarí “vyhrabať” knihu spoza ostatných, prípadne zo “šuflíka”. Ani tu nejde o úmyselné schovávanie. Pri predaji a ďalších úkonoch, patriacich k našej práci, sa pri tom množstve titulov niekedy stane, že sa titul nestihne doložiť. Snažíme sa dané prípady minimalizovať, celkom to však nejde, najmä v období predvianočnom (podľa predajne začina niekedy už v októbri a vrcholí v posledné dni pred Vianocami).

 

Sme neochotní / schovávame sa

Som neviditeľný ako ninja :D Zdroj: Pinterest

Nebudem popierať, aj medzi nami (vo všeobecnosti) sa z času na čas vyskytnú ľudia, čo si zmýlili povolanie.

Samozrejme, na prvom mieste je obsluha zákazníkov. Na ďalších priečkach v zozname priorít sú podľa potreby vykladanie tovaru, najlepšie tak, aby bol na svojom mieste čo najskôr a čo najlepšie, ako aj rutinné úkony ako priebežné upratovanie regálov a panelov, vratky, preceňovačky, ktoré sú pre chod predajne takisto nevyhnutné, je ale nutné ich robiť tak, aby nešli na úkor obsluhy.

Ako rojnica vo vojsku sa pohybujeme po ploche, väčšinou vo svojich “sektoroch” na daný deň, niekedy aj po celej predajni a snažíme sa zachytiť každého, teda osloviť daného zákazníka, či niečo potrebuje. Pri dodržiavaní úloh sa môže stať, že niekto “prekĺzne”, zväčša ale dlho netrvá, kým ho nájdeme a oslovíme.

Každý, kto chce byť obslúžený, si zaslúži rovnakú prioritu, preto nám nemajte za zlé, ak vás poprosíme, aby ste chvíľu vydržali a budeme sa vám venovať, keď požiadavku jedného zákazníka dovedieme k nejakému výsledku, ideálne nájdeniu jednej alebo viacerých kníh.

To, že nás vidíte niekam sa náhliť bez toho, aby sme vás oslovili, neznamená ťažký ignore – buď smerujeme k najbližšiemu vyhľadávaciemu PC alebo rovno k sekcii, kde hľadáme žiadaný titul pre iného zákazníka.

Nastať môže aj situácia, že pri sústredení sa na nejakú zadanú úlohu nezbadáme zákazníka. Opäť, nedlabeme na vás. Pri akejkolvek práci sa rozhliadame po okolí, či sa v našej blízkosti nezjavil niekto “nový”. Ak áno, obsluhujeme. Iste, stáva sa, že niekoho v sekunde nezbadáme. Sme len ľudia, nie stroje :)

Verte mi, ak by si niekto z nás zo schovávania sa spravil pravidelnú činnosť, jeho pracovná zmluva by nemala dlhého trvania :)

 

Sme opatrovateľská služba

Momentálne nedisponujeme magickými schopnosťami ako pestúnka z obľúbeného rodinného filmu :) Zdroj: Toronto Star / Magic Nanny McPhee

Trošku si odskočíme do detského kútika. Detské knihy a všetok ten sortiment určený nielen na vyčarenie úsmevu na malých tváričkách, ale aj pre zaistenie vytrvávajúceho hladu po vedomostiach naprieč rokmi, má svoje pevné a nezastupiteľné miesto v sortimente väčšiny kníhkupectiev. Každá predajňa má detskú sekciu podľa svojich možností.

Radi obslúžime či pomôžeme pri výbere. Komunikujeme zväčša s rodičmi, ak je to vzhľadom na vek možné, aj s dieťaťom samým. Aby som nezabudol, prostredie sa snažíme udržiavať tak bezpečné, ako to len ide.

Prosím vás však úctivo, nezamieňajte si nás s opatrovateľskou službou. Popri práci, ktorú máme, nie je šanca odsledovať čo i len jedno dieťa. Nie je to ani v našej náplni práce.

Sorry, že to musím povedať takto natvrdo, ale bezpečnosť a zdravie dieťaťa, ako aj zodpovednosť za jeho pohyb a konanie na predajni je na vašich pleciach. Platí to aj o plienkach, tie sa nenechávajú pohodené na zemi, tie sú tiež vaše (áno, našli sme už aj plienky all inclusive :D).

 

Zákazník smie všetko

Odpaľovať miniatúrne atomovky poprosíme v bezpečí domova, nie medzi ľudmi :) Zdroj: CWW7NEWS

Čo sa týka voľnosti zákazníkov, platí to, čo aj inde garantujú ľudské práva a slobody, ale aj povinnosti. Môžete sa pohybovať ako chcete, pokiaľ tým neobmedzujete či nezraňujete iných, prípadne nerúcate a neničíte veci na predajni. Takisto, sa rozprávajte o čom sa vám ráči, pokiaľ tým neprehlušíte štartujúce lietadlo alebo nezačnete kohokoľvek okolo posielať vulgárne do miest, kam by sme sa ako slušní ľudia posielať nemali :)

Slušnosť káže, ako kdekoľvek, podľa možností neohlasovať svoj príchod aromaticky.

Nič v zlom, stane sa každému, ale olomoucké syrečky a podobné nevábne pachy nepatria medzi masy ľudí.

Nikto vám tiež nebráni v konzumácii jedál a nápojov, uvedomte si však, že až na tých pár kníh alebo iných artiklov, s ktorými odídete von, všetko ostatné nie je vaše. Niekto si z toho bude chcieť niečo kúpiť. Asi by sa nepotešil, keby zistil, že kniha, ktorú dlho zháňa, je zaprasená povedzme od kvapky kečupu, čo na ňu chrstla z vášho hambáča. Naozaj, ľudia, keď sa chcete poriadne nachálovať, je na to v obchodných centrách viac ako dosť priestoru, či už v rámci food courtov alebo inde.

Kníhkupectvo je kultúrny priestor, nie jedáleň, tak tomu treba prispôsobiť svoje konanie. Vpochodovať medzi knihy s prekypujúcim kýblikom popcornu alebo s kornútkom plus troma kopčekmi zmrzliny, sa vskutku nepatrí. Snažíme sa byť v rámci možností trpezliví, ale ak už neviete vydržať bez svojej obľúbenej zhouby kníh, poprosíme o opatrnosť :)

 

Nič nerobíme

Skutočný život predavača kníhkupca nie je zďaleka taký „bláhový“ ako ten z Black Books :D Zdroj: Black Books Wiki

Počas práce priebežne dopĺňame tekutiny a konkrétne tento mýtus mi prosím nevyhadzujte na oči, keď pijem, mohol by som totiž nedobrovoľne vychrstnúť od smiechu.

Predaj kníh a súvisiace činnosti sú nekončiaca robota. Je práve málo ľudí? Rýchlo vyložiť čo najviac tovaru. Niet tovaru na vykladanie? Isto sa niekde nájde “bordel”, ktorý treba napraviť, kým sa zjavia ďalší zákazníci. Verte mi, VŽDY sa niečo nájde.

Júj, bolo by nám sveta žiť, keby sme si stihli popri práci ešte aj čítať knihy. Drvivú väčšinu času sme radi, keď vieme nejakému titulu venovať aspoň letmý pohľad, aby sme vedeli, o čo ide.

Ja si napríklad prehľad dopĺňam, ak sa počas voľna vyskytnem nablízku nejakého kníhkupectva, kde si pomaličky prejdem tituly, ktoré ma zaujímajú alebo o ktoré šípim, že bude medzi zákazníkmi záujem.

Lehnenie nepripadá do úvahy, a nie je ani tolerované. Ako som už spomínal, nemáva pozitívne následky :)

 

Všetko vieme o každej knihe

Mať tak bezhraničný intelekt ako Megamozog… ale snažíme sa, čo nám sily stačia :D Zdroj: Aktuality.sk / film Megamozog

Neviem ani, koľko desiatok či stovák tisíc titulov máme na predajni či v rámci celej siete. Vezmite do úvahy, že ide o tituly najmä z posledných zopár rokov, každý rok navyše vychádzajú kvantá ďalších, do toho dotlače a podobne.

Všeobecný prehľad o najdôležitejších tituloch musíme mať všetci, k čomu jednotliví kníhkupci pridávajú vlastné špecializácie. Starí harcovníci sa zvyknú vyznať námatkovo takmer v každej sekcii, ani oni však nemajú šancu si zapamätať všetko. Na ostatné máme internet a vyhľadávacie PC.

 

Nič nevieme nájsť

Cesta k nájdeniu titulu býva niekedy viac ako tŕnistá :) Zdroj: Wax Marketing

Niektorí pracujú s knihami dlhé roky, iní práve naskočili. Každému sa stane, že aj titul, ktorý systém ukazuje, že máme, nevie nájsť.

Môže ísť o systémovú chybu (medzi predajom kusu a zaevidovaním predaja je určité zdržanie, počas predvianočného obdobia môže byť značné kvôli preťaženiu IT infraštruktúry), v zriedkavých prípadoch si ho niekto odniesol zadarmo (pre krádež kníh NEEXISTUJE ospravedlnenie, nejde o existenčnú vec ako pri potravinách), ale pokojne si ju môže práve prezerať iný zákazník na hocijakom mieste na predajni, čo sa reálne odsledovať nedá.

V zriedkavých prípadoch sa kniha nenájde, aj keď ju fyzicky máme. Nikto nie je dokonalý, ani my (thank you, Captain Obvious :D) sa občas utneme. Nejde však o úmysel :)

 

Máme úplne všetko, aj staré knihy

Takéto u nás nenájdete :D Zdroj: noticieros.televisa.com

Ani to najväčšie kníhkupectvo nemá kapacitu, aby dokázalo poňať všetko, čo kedy vyšlo. V niektorých prípadoch môže byť problém zohnať knihu, ktorá má hoci “len” 4 či 5 rokov, nieto ešte 10 a viac. V takých situáciách vám aj nám ostáva dúfať, že vydavateľ plánuje dotlač či rovno nové vydanie.

Pri starších knihách preto odporúčame skúsiť antikvariáty, menšie lokálne kníhkupectvá (zvyknú sa na nich vyskytovať zabudnuté poklady) alebo internetové burzy.

Pokiaľ je nejaký titul niekde dostupný a je v našich silách sa k nemu dostať alebo vás k nemu aspoň navigovať, radi tak urobíme :)

 

Máme dosah na vydavateľstvo

Niekedy si želáme, aby sme ovládali schopnosti ako má filmový Profesor X :) Zdroj: IGN Africa

O vydaní či nevydaní titulu alebo obnovení jeho dostupnosti cez dotlač alebo nové vydanie naozaj nerozhodujeme.

Kľúčový je dopyt – je zbytočné svoje prosby a apely adresovať na nás, adresnejšie je pomocou spojenia síl povedzme na sociálnych sieťach vytvoriť akýsi “tlak” na vydavateľa, aby videl, že by sa mu prípadné obnovenie dostupnosti oplatilo.

Bohužiaľ, pre vaše pekné modré oči nikto nevytlačí len tak 1000 ks a podobne. Trh je krutý a musí vedieť, že sa mu aspoň vrátia náklady :)

 

Sme dotieraví / nenecháme ľudí vydýchnuť

Helou, poradím nejako? Zdroj: Lucas the Spider / Tubefilter.com

Bytie či nebytie kníhkupectva v konečnom dôsledku závisí na tom, či domovskej firme vynáša alebo nie. Aby sa udržalo, musí generovať čo najvyššie tržby a tým pádom aj plniť plány (očakávaný objem zarobených financií). Knihy a pridružený sortiment sa nepredávajú samé od seba ako povedzme potraviny.

Časť zákazníkov si knihu či nejakú drobnosť nájde aj sama od seba. Tržby by ale neboli nikdy príliš oslnivé, ak by sme sa nesnažili maximalizovať predaj.

K tomu patrí aj oslovovanie zákazníkov.

Nie malá časť predavačov v kníhkupectvách sú kovaní introverti (ja viem, čechizmus, ale pfff :D). Ja medzi nich patrím. Keď sa ako bežný človek pohybujem vo verejnom priestore, komunikácii s neznámymi ľudmi sa vyhýbam, respektíve ju praktizujem len v nutnej miere.

Bytostne to teda nie je práve najpríjemnejšie musieť prekonať vlastné bloky a vôbec sa prihovoriť jednému človeku, a potom ďalšiemu, a desiatkam ďalších počas jediného dňa.

Keď však chcem na výplatnej páske vidieť sumu, ktorá sa mi v rámci možností pozdáva, musím zatnúť zuby a zároveň otvoriť ústa. A obsluhovať do nemoty. Inak to nejde.

Musíme aj kvôli sebe, aj pre firmu, inak to nejde. Je to jednoducho naša práca. Keď vás teda oslovíme, niekedy aj druhý či tretí raz, veru nehnevajte sa. Makáme :)

 

Osobný bonus :)))

Snažím sa o cenzúru / kádrujem autorov a knihy

Aký hranol, taký kváder, aký blábol, taký káder… Eh, je veľa hodín :D Zdroj: Colourbox

Nechce sa mi kutať každý antivýber, ktorý som uverejnil, ale ak nie pod každým, tak skoro všade sa vyskytol komentár typu, že sa snažím o cenzúru na knižnom trhu či nespravodlivo kádrujem alebo súdim autorov a ich knihy.

Jednak to nie je v mojich silách ani kompetenciách, na druhej strane sa o zakazovanie titulov ani nesnažím. Tak, ako je demokratické právo odporúčať knižky, môžem aj upozorňovať na tituly, ktoré šíria nenávisť, pseudovedecké záležitosti či inú formu dezinformácií.

Vtipné a zároveň tragické na celej veci je, že drvivá väčšina zasiahnutých artiklov sa “usvedčí” veľmi ľahko a rýchlo.

Ak viete, čo a kde hľadať, aké indikátory sledovať, dokážete s ľahkosťou a aj bez masochistického čítania celých titulov určiť, že na danom titule nie je všetko okej.

Ak sa vás napríklad autor snaží presvedčiť, že ujo Adolf bol vlastné fajn chlapík, ktorý síce vyhladil vyše 6 miliónov židov a milióny ďalších, ale oplatilo sa, lebo diaľnice a podobne, je možné spoľahlivo povedať, že sa pisateľ pomiatol a nepatrí do serióznej historickej literatúry.

Prípadne ak sa v knihe tváriacej sa ako titul z oblasti populárnej zdravovedy vyskytne zmienka o spojitosti očkovania a autizmu, môžete ju rovno zavrieť a poohliadnuť sa po erudovanejšom autorovi.

Pri známych firmách ako Rostas, Blaha, vydavateľstvách Eko Konzult a podobne stačia momenty a vnútorný “antivirák” alebo “firewall” ich tituly poväčšine odchytáva, keďže ide o usvedčených dezinformátorov.

Takže nie, necenzurujem ani nekádrujem, samotné knihy sa svojím obsahom zo seriózneho diskurzu diskvalifikujú samé.

What the …? Zdroj: Imgflip

Vidíte, a to som sa nechcel príliš rozpisovať. Nikdy som sa však pri mne blízkej téme nevedel udržať na uzde :)

O radostiach a strastiach práce v kníhkupectve by sa dali napísať celé knihy, jednu už mám hotovú a na druhej pracujem, ale kedy vyjdú, netuším. Zatiaľ sa budete musieť uspokojiť s tým, čo dropnem do článkov ako je tento.

Ďakujem za pozornosť a nebojte sa ma v práci osloviť, aj keď je pravdepodobnejšie, že ja na vás “skočím” skôr, hehe :)

Keby bol náš sortiment tekutý, lial by sa von podobne :) Zdroj: Pondly / Alicia Martin

Disclaimer či také dačo: Momentálne pôsobím ako predavač v kníhkupectve Panta Rhei v bratislavskom Auparku (je to ľahko dohľadateľné na Facebooku, tak načo to tajiť, že :)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Miroslav Kizák

Metalista, ktorému nie je jedno, čo sa deje vo svete i doma :)))