Denník N

MHD v Banskej Bystrici

Žijem v Banskej Bystrici 10 rokov. Rovnako dlho využívam aj služby mestskej hromadnej dopravy. A za celé tie roky žiaden posun vpred, iba stagnácia. Chcela som zistiť, ako to vnímajú ďalší ľudia. Vytvorila som krátky online prieskum, ktorého sa zúčastnilo 534 ľudí. Výsledky tohto prieskumu som v piatok 11. 01. 2019 odoslala poštou dopravnému podniku SAD Zvolen, pánovi primátorovi Jánovi Noskovi a županovi BBSK pánovi Jánovi Lunterovi.
Vy si výsledky tohto prieskumu môžete prečítať v tomto zhrnutí.

Cieľom môjho prieskumu bolo zmapovanie spokojnosti občanov a občianok Banskej Bystrice s mestskou hromadnou dopravou. Keďže žijem v Banskej Bystrici a aktívne využívam tento druh dopravy už 10 rokov, môžem povedať, že za celý tento čas som sa nestretla so žiadnym prieskumom spokojnosti zameraným na verejnú dopravu, či už z radov dopravného podniku SAD Zvolen, mesta Banská Bystrica, či inej inštitúcie.

Verím, že tento malý prieskum je len začiatkom a podnieti kompetentných pracovníkov a pracovníčky k aktívnemu zlepšeniu situácie v mestskej hromadnej doprave, ktorá má podľa môjho názoru obrovský potenciál. Niektoré zlepšenia si pritom nevyžadujú takmer žiadne investície.

Dovoľte mi, aby som Vám touto cestou odprezentovala výsledky jednoduchého prieskumu zameraného na spokojnosť občanov a občianok so službami mestskej hromadnej dopravy v našom meste Banská Bystrica. Prieskum sa uskutočnil online formou. Počet respondentov: 534. Najväčšiu skupinu spomedzi respondentov tvorili ľudia v produktívnom veku 26-55 rokov (255 respondentov) a mládež vo veku 15-25 rokov (213 respondentov). Zastúpená je aj skupina ľudí nad 55 rokov (tvorí ju 60 respondentov), aj keď je len v menšine (určite by bolo zaujímavé osloviť vytlačenou formou dotazníka občanov tejto vekovej kategórie a rozšíriť tak záber prieskumu).

V dotazníku som použila uzatvorené otázky s možnosťami výberu ako aj otvorenú otázku, v ktorej respondenti vyjadrili svoje podnety na zlepšenie mestskej hromadnej dopravy. Podrobnejšie odpovede respondentov v prípade záujmu kedykoľvek poskytnem.

Čo priniesol môj prieskum?

zdroj: vlastné grafy (google form)

Aj keď počet respondentov 534 je len malou vzorkou spomedzi všetkých ľudí využívajúcich mestskú dopravu v Banskej Bystrici, jasne z nej vyčnieva nespokojnosť ľudí s úrovňou služieb MHD v našom meste. Respondenti/ky boli spokojní/é a nemali výhrady k službám mestskej dopravy len v 12,6% odpovedí na otázku spokojnosti s úrovňou MHD v Banskej Bystrici. Hoci skôr spokojných s úrovňou MHD je takmer polovica (47,6%), až 38,5% opýtaných je nespokojných alebo skôr nespokojných s úrovňou MHD v našom krajskom meste a ich odpovede vytvárajú priestor na zlepšovanie poskytovaných dopravných služieb.

zdroj: vlastný graf (google form)

*biela časť grafu predstavuje možnosť iné, v ktorej sa moli respondenti/ky vyjadriť obšírnejšie

Z opýtaných vlastní motorové vozidlo 53%. Až 60% z celkového počtu respondentov/iek by pri posilnení spojov a zavedení nových liniek uprednostnilo využitie MHD pred motorovým vozidlom. Z grafu jasne vyplýva, že ľudia by boli ochotní uprednostniť mestskú dopravu, potrebujú na to však dobre fungujúcu sieť liniek s dostatkom spojov.

Toto presvedčenie dopĺňajú aj odpovede na otázku najväčších nedostatkov MHD, kde najviac rezonuje nedostatok spojov počas celého dňa, nedostatok spojov počas dopravnej špičky ako aj celková zlá organizovanosť spojov a nevyhovujúce správanie sa vodičov.

zdroj: vlastný graf (google form)

* v 3. riadku chýba popis: málo spojov počas dopravnej špičky

Respondenti/ky všetkých mestských častí Banskej Bystrice vnímajú aktuálny počet liniek ako nedostatočný. Okrem najväčšieho sídliska Sásovej (157 respondentov) boli medzi najčastejšími odpoveďami mestské časti: Podlavice (157 respondentov), Fončorda (116 respondentov), Radvaň (82 respondentov) a Stará Sásová (62 respondentov), ale aj menšie časti ako: Uhlisko (52 respondentov), Kremnička (43 respondentov), Rakytovce (37 respondentov).

zdroj: vlastný graf (google form)

*v prípade odpovedí pod 5 osôb bol tento graf o tieto časti skrátený (možem poskytnúť aj kompletný)

K zlepšeniu úrovne MHD by viedla aj obnova nočných spojov, ktorú by privítalo až 78,1% respondentov. Veľmi by pomohlo hlavne napojenie MHD na príchody posledných vlakov a autobusov na hlavnú stanicu. Zavedenie spojov v nočných hodinách sa považuje za štandard fungujúcej mestskej dopravy v krajských mestách na Slovensku. Podľa zdroja imhd.sk má ešte aj menšie krajské mesto Trenčín zavedený fungujúci nočný spoj (5 odjazdov z piatka na sobotu). Nočné spoje z krajských miest nemá iba Banská Bystrica a Nitra. Veľmi dobre prepracovanú sieť liniek mestskej dopravy má napríklad Dopravný podnik Prešov (celoročne 24 hodín denne).

zdroj: vlastný graf (google form)

*hrubica z popisu je komentárom respondenta/ky v časti „Iné“ (biela časť grafu)

Celkovú kvalitu mestskej dopravy tvorí hlavne dostatočný počet liniek a dobre prepracovaný a fungujúci systém jednotlivých spojov. Skvalitnenie služieb spojených s využívaním mestskej dopravy môže však tiež prispieť k jej rozvoju. Až 56,4% respondentov by privítalo možnosť dobíjania si mesačnej čipovej karty prostredníctvom internetu a 22% respondentov by pravdepodobne vyskúšalo tento spôsob platby.

zdroj: vlastný graf (google form)

Zvýšenie úrovne dopravy, získanie nových cestujúcich zákazníkov a zatraktívnenie verejnej dopravy by malo byť súčasťou stratégie každého dopravného podniku. Preto sme sa pri jednej otázke inšpirovali benefitom z mestskej hromadnej dopravy v Bratislave, kde môžu cez víkend na jeden lístok cestovať až 2 dospelí a 3 deti (do 16. rokov). Z odpovedí je zrejmé, že táto ponuka je pre ľudí atraktívna, a to aj z dôvodu, že 53% opýtaných respondentov vlastní motorové vozidlo.

zdroj: vlastný graf (google form)

zdroj: vlastný graf (google form)

Zaujímavejšiu časť dotazníka tvorila otvorená otázka na konkrétne návrhy zlepšenia MHD v Banskej Bystrici, ktorá priniesla viaceré zhody vo voľných odpovediach respondentov/iek, ako aj potvrdenie vyššie spomenutých uzatvorených otázok. Táto otázka bola dobrovoľná a vyjadrilo sa k nej 205 respondentov/iek z celkového počtu 534 respondentov/iek.

Najčastejšou požiadavkou bola  re)organizácia spojovpridanie ďalších spojov (80 odpovedí). Respondenti vnímajú problém v odchode viacerých liniek rovnakým smerom v rovnakom čase, chýba im nadväznosť na prímestské linky SAD a ŽSR ako aj prepojenia viacerých mestských častí (napr. Fončorda-Sásová, Sásová-Podlavice, Podlavice-Zvolenská cesta).

Respondenti vyjadrili nespokojnosť s nemožnosťou nastupovať všetkými dvermi a potrebou tlače lístka v prípade zakúpeného mesačníka (zrušenie má pritom ešte ďalšiu zrejmú výhodu – šetrenie životného prostredia). Potreba zavedenia možnosti online kúpy mesačníka sa objavila aj v priamych odpovediach respondentov („…online platba na zakupenie 30,90 dnoveho listka by bolo uplne super“, „Určite možnosť online platby pri kúpe časového lístka!! Je dosť nepríjemné precestovať celé mesto len preto, že iba na jednom mieste je možnosť takejto kúpy“).

Medzi odpoveďami rezonuje aj presnosť odchodov spojov, ktorá môže byť ovplyvnená aj vyššie spomenutou nutnosťou vytlačiť lístok pri dobitom mesačníku (zdĺhavé nastupovanie) a chýbajúcimi označovačmi pri každých dverách.

Respondenti vnímajú aj správanie sa šoférov – bezpečnosť jazdy, komunikácia s cestujúcimi, odchody z konečných zastávok (neskorý odchod z konečnej zastávky a následná rýchla jazda, nepríjemné správanie sa, ohľaduplnosť k starším nastupujúcim a ľuďom s kočíkmi).

Myslíme si, že fungovanie mestskej hromadnej dopravy v Banskej Bystrici by si zaslúžilo viac pozornosti, celkovú aktualizáciu grafikonu, inovatívny prístup k cestujúcim.

ZHRNUTIE

 

  1. reorganizácia existujúcich liniek a ich prípadné posilnenie (úprava odchodov spojov, ktoré idú rovnakým smerom v rovnakom čase z rovnakého miesta, úprava spojov pre zamestnancov OC Europa, viď príklady v prílohe č. 1-7)
  2. vytvorenie nových zaujímavých liniek (prepojenie Podlavice-Sásová, Sásová-Fončorda priamou linkou, prípadne na začiatok aspoň nadväzujúce spojenie do 5 minút čakania, zavedenie midi autobusov do menších mestských častí)
  3. spustenie online predaja mesačníkov
  4. vybavenie revízorov čítačkou na overenie mesačníka (zrušenie tlače lístka pri mesačníkoch, a teda aj možnosť nastúpiť zadnými dverami – ušetrenie času pri nástupe, eliminovanie meškania spojov, šetrenie životného prostredia)
  5. umiestnenie tlačiarní lístkov na všetky dvere, alebo iný spôsob predaja lístkov (automaty a označovače na lístky, prepojenie platobnej karty s dopravnou kartou)
  6. zavedenie spojov nadväzujúcich na posledné príchody vlakov na ŽSR, SAD (zavedenie nočných spojov)
  7. zavedenie prístreškov na všetkých zastávkach MHD
  8. spolupráca s mestom a univerzitou – zmapovanie dôležitých udalostí počas roka a posilnenie spojov (napr. nedele Železničná stanica-Tajovského UMB/Pedagogická fakulta, hokejové podujatia a pod.)
  9. cestovné poriadky dostupné v spracovateľskej verzii (bonusom by bolo mapovanie meškania spojov či mimoriadnych situácií, aby sa ľudia mohli vyhnúť zbytočnému čakaniu na spoje, čo by mohlo byť dostupné aj online na stránke SAD Zvolen)
  10. označenie nízkopodlažných autobusov v grafikone
  11. bezbariérovosť autobusov, prispôsobenie perónov na zastávkach
  12. pravidelné vyhodnocovanie stavu mestskej dopravy a koncept dobrej praxe MHD
  13. zváženie zavedenia trolejbusového spojenia do Sásovej

  

ZÁVER

Mesto Banská Bystrica a jeho obyvatelia si ako krajské a 5. najväčšie mesto Slovenska zaslúžia modernú verejnú dopravu. Kompletná reorganizácia vzhľadom na dlhoročnú stagnáciu je viac ako žiaduca. V priebehu desiatich rokov v okolí Banskej Bystrice vyrástli nové cesty, obchvaty, obchodné centrá, obytné zóny a firmy. To všetko sú dôvody, ktoré si vyžadujú prispôsobenie mestskej hromadnej dopravy jej obyvateľom. Prieskum túto potrebu modernizácie služieb MHD len potvrdzuje.

Nastavenie fungujúceho systému mestskej dopravy priláka k jej využívaniu mnoho nových cestujúcich, odľahčí cesty a prispeje k ekologickejšiemu fungovaniu mesta. Ako zaznelo aj v odpovediach respondentov/iek, stačí sa inšpirovať niektorými riešeniami zo zabehnutých dopravných podnikov u nás na Slovensku či v Českej republike.

Týmto prieskumom som chcela apelovať na dôležitosť kvalitnej  MHD pre občanov a občianky Banskej Bystrice.  Chcela by som vyzvať dopravný podnik SAD Zvolen ako aj kompetentných pracovníkov mesta či kraja, aby sa nad stavom MHD v Banskej Bystrici zamysleli, otvorili sa dialógu a začali čo najskôr realizovať prvé kroky k skvalitneniu týchto služieb. Ďakujem všetkým respondentom/kám, že boli ochotní/é zúčastniť sa tohto prieskumu a prajem im, ako aj všetkým občanom využívajúcim mestskú hromadnú dopravu, aby ju mohli využívať k svojej spokojnosti.

 

 

PS: K prieskumu som pripojila prílohy s konkrétnymi nelogickými usporiadaniami spojov, ktoré som získala od respondentov. Keby o ne mal niekto záujem, kontaktujte ma, pošlem to emailom.

 

Teraz najčítanejšie

Jana Vašičková

Osoba s veľkými a otvorenými očami. Veľké oči, veľké sny :)