Denník N

Ekzém na prstoch a čo teraz ?

Bŕrrrr to je hnusné ! Prepáčte za znepokojujúci obrázok. Nehanbím sa za to a chcem vám rozpovedať moju vzácnu patáliu s prstami, ktorú môže mať ktokoľvek z vás. Na gitare hrám od roku 1997, teda slušných 20 rokov. Ako mladý muzikant som si neuvedomoval riziká spojené so zdravotnými komplikáciami pri hraní. Hral som dňom i nocou. Na rôznych gitarách, na rôznych značkách strún. Domnievam sa, že 98 % gitaristov nemá s problémom skúsenosť. Ja patrím medzi tie 2 %.

Posledné dva roky si organizmus povedal dosť, stačilo a prejavilo sa to fatálnym spôsobom. A síce vysychaním kože na končekoch ukazovákov a palcov oboch rúk. Predstavte si, koža stratí pružnosť, vlhkosť a miesto toho sa tvorí viac buniek, ktoré odumierajú. Prejavuje sa to hrubnutím kože, zožltnutím a následným praskaním a olupovaním, zväčše po smere odtlačku prstu. Dva roky. Dva roky trápenia a vyhľadávania pomoci u dermatológov. Za tie dva roky pomohli len dva krémy a to krátkodobo. Advantandiprosone. Následne si telo vybudovalo akúsi imunitu na ne a už nereagovalo. Zahojenie pokožky sa nekoná. Alergia na nikel v strunách bola vylúčená, ale aj tak si myslím, že príčinou je časté hranie a dráždenie pokožky. Veď pri hraní sa potí ruka a soľ v reakcii s kovmi nevytvára pre pokožku nič príjemné. Tak sa telo začalo brániť v podobe tejto kontaktnej dermatitídy. Začalo to ani neviem ako. Akýmsi zhrubnutím pokožky na ukazováku a malíčku ľavej ruky, ktorými chytám akordy.

Ekzém, v medicíne známy tiež ako dermatitída, vytvára zapálené, začervenané a často sa olupujúce či mokvajúce škvrny na koži končatín, tváre i hlavy. Najčastejšie sa objavuje na zápästiach, kolenách a lakťoch. Vyrážka silne svrbí a škrabanie ju značne zhoršuje.

Avšak problém sa prejavil aj na pravej ruke. Nenapadá ma nič iné, prečo by som mal mať tento problém. Struny, pražce, všade je kov. Má zmysel vymeniť typ gitary alebo strún ? Zo spirituálneho hľadiska je koža najväčší orgán. Vyjadruje stav našich vnútorných orgánov, ale aj emócie. Citlivá koža, citlivá pokožka. Potlačené emócie, túžby, obrana pre okolím, nevyhovujúci kontakt s existenciou. Každý deň, hlavne po umývaní rúk, po sprche, som si prsty a ruky natieral rôznymi krémami. Stáli ma toľko peňazí, že by som za to mal priemernú gitaru. Niekedy sa mi stalo, že počas dlhšieho hrania na akcii som nemohol pokračovať. Shit, aký hnusný pocit a nemohúcnosť. Zdravie človeka je top, najdôležitejšie. A prsty sú pre gitaristu to isté. S týmto handikapom strácate to najkrajšie, čo vás baví a žerie vás to zvnútra. Skúste chytiť barový akord alebo slajdovať, keď máte na ľavom ukazováku otvorenú ranku ? Alebo držať trsátko, keď na pravom palci sa usadila prasklina, ktorá sa hojí viac ako tri dni. No priam nemožné, bolestivé a frustrujúce.

Po 2 rokoch som povedal dermatológom dosť (skúsil som 4) a nasledovala alternatívna liečba v podobe frekvenčnej terapie. Tá mi zistila nejaké galiby v organizme a jednotlivých orgánoch (mikrospóry, kyselina močová, obmedzená mikrocirkulácia atď). Nasledovala prísna diéta (vylúčil som hlavne pšenicu-teda bežný chlieb – jem len pohánkový z Kauflandu, ďalej ryža preč, mlieko prečo (syry, kefír, bryndza ok), cukry preč – aj tie v ovocí, alkohol veľmi mierne, cigarety raz za mesiac atď.). Pil som čajovú zmes špeciálne pre kožné problémy a prečistenie. Teraz len zelený čaj. Trochu sa to celé podobá na keto diétu, ktorá spočíva hlavne vo vylúčení cukrov a konzumácii bielkovín – mäso, vajcia, syry, zelenina a to bez príloh.. Strava- zoznam odporúčaných potravín/nápojov a zakázaných.  

Popri liečbe stravou bolo potrebné papať akési zdravé doplnky a síce, vitamín A, C, D, B, E, dračia krv (Dragsimun), mačací pazúr (Una de gatto), oregánový olej, tekutý chlorofyl, jód, pupalkový olej, zinok, čaj Aminej Em a bylinkový čaj (praslička, žihľava, stavikrv vtáčí, zlatobyľ). Tieto beriem aj teraz a nie je na škodu doplniť živiny, veď v dnešných potravinách zázraky nehľadajte. Okrem toho som mal asi 5 sedení frekvenčnej terapie. Problémy odišli pomerne rýchlo. Schudol som 7 kg a prsty mam bez prasklín (ok raz za čas sa nejaká objaví, ale je to oveľa lepšie). Prsty si stále krémujem. Ruky si umývam v olejových mydlách/kúpeľových aditívach (napr. Linola Fett Ölbad), nie v klasických tekutých a tuhých, ktoré ruky vysušujú a dráždia. Podľa foto môžete posúdiť sami, aké je zlepšenie. Ja to hodnotím na zlepšenie o 40-60 %. Okrem dobrej stravy a braní doplnkov je dôležitá fyzická aktivita. Uprednostňujem strečingové cvičenie, chôdzu, plávanie a najradšek horský bicykel. Keďže mám skoliózu a sedavú prácu a s tým spojené bolesti krížov, behu a doskokovým športom sa snažím vyhýbať, i keď lepší dobrý futsal ako nič.

Stále je strach, že sa to vráti v plnej sile a prsty budú opäť „nefunkčné“ a plné prasklín. No viera je väčšia. Žijem pozitívne, menej v sebe udržujem negativitu a menej posudzujem, hodnotím, kritizujem. TO zlé musí ísť preč a všetko sa zlepší. Takže nebavíme sa len o fyzickom probléme, ale aj spirituálnom, boľačka duše. Je to beh na dlhé trate a verím, že raz ekzém zmizne úplne. Prajem všetkým ľuďom s podobným problémom, aby si uvedomili, že je to dar zhora, aby sme zastavili a pochopili, že niekde je problém. Tak sa vyhneme chorobám väčším. Nájdite pokoj a hrajte do zbláznenia. Hudba lieči a žiadny ekzém nezastaví naše hranie !

Teraz najčítanejšie