Denník N

O imigrantoch

foto: Reuters
foto: Reuters

Pred pár rokmi som bol na výlete v Anglicku. Zastavili sme sa s kamarátmi, samozrejme, aj v našom obľúbenom pube v Readingu. Čašník bol v ten deň akýsi nabrúsený, nevrlý a všetci si z neho robili srandu, čo ho ešte viac hnevalo. Štamgasti postávajúci pri bare sa ale náramne bavili. Všetko sa zmenilo v momente, keď som si vypýtal pivo a bolo zrejmé, že nie som native speaker, na čo mi ten barman odvrkol niečo v zmysle aby som sa naučil poriadne po anglicky, keďže som v Anglicku. Reakcia štamgastov bola neuveriteľná. Spontánne, hlasné „Oi, mate!“ na adresu barmana vystriedali pobúrené reči a nefalšovaný hnev.

Spomeniem si na túto udalosť vždy, keď som svedkom toho nášho typického slovenského latentného rasizmu, búchania sa do pŕs ospravedlňujúc to snahou o „zachovanie našich hodnôt“, pričom práve toto je jedna z tých, ktoré by pokojne mohli skapať. Dodnes ma fascinuje, ako dokážu byť ľudia v týchto uvedomelých krajinách citliví aj na ten najmenší prejav antipatie na základe rasovej či štátnej príslušnosti a to aj napriek tomu, že sa denne potýkajú s naozaj veľkými problémami kvôli ich možno až priveľmi otvorenej migračnej politike.

V Európe sa teraz diskutuje o prijímaní utečenov z iných krajín a ja som posledné tri dni strávil v spoločnosti ľudí z Írska, Litvy a Ukrajiny. Rozprávali sme aj o tomto a som rád, že sme sa zhodli. Obávam sa ale, že naše tradičné hodnoty nedovolia, aby sa medzi nás, slušných ľudí (1), dostali nejakí teroristi (2).


 

Vysvetlivky:

1) Všetci Slováci sú slušní, pohostinní a otvorení ľudia, vyznávajúci poväčšine kresťanské hodnoty.
2) Všetci moslimovia sú teroristi.

Teraz najčítanejšie