Denník N

Fantastické vizuálne svety Simona Stålenhaga

Švédsky umelec, ilustrátor a dizajnér Simon Stålenhag tvorí retro sci-fi výtvarné diela, ktoré už stihli na internete spôsobiť menšiu senzáciu. Doteraz vydal pomocou mimoriadne úspešného crowdfundingu tri knihy založené na svojom originálnom vizuálnom svete, ktoré sa pre nedostatok vhodnejšieho zaradenia zvyknú označovať aj ako „narrative art books“.

Zatiaľ sa k nám dostali dve z nich, obe v rovnako veľkom formáte, vďaka ktorému si tie obrazy vychutnáte ešte o niečo viac. Obe majú spoločné to, že dominantné obrazy sú hlavným prvkom príbehu, ktorý je v mnohých častiach podaný len v náznakoch a samotný text ho len dopĺňa.

Vôbec to ale nie je na škodu, pretože čitateľ si sám môže dotvoriť obraz reality a sám domyslieť jednotlivé dejové línie a to predovšetkým na základe obrazov, ktoré sú základným spojivom v oboch knihách.

Simon Stålenhag: Pasáž (Lindeni 2018)

Vo svojej v poradí tretej, ktorá vyšla po slovensky pod názvom Pasáž, sa vydáva do alternatívnej Ameriky deväťdesiatych rokov, kde sa po federálnom konflikte, v ktorom za ľudí už bojovali len technológie, civilizácia pomaly rúca a masová závislosť na virtuálnej sieti sa vyvíja nečakaným smerom.

Mladá Michelle s brokovnicou v rukách a jej malý žltý robot Skip utekajú naprieč postapokalyptickou krajinou a za sebou nechávajú vyprahnutý prázdny svet Mohavskej púšte a mestá, ktoré už dávno pohltil piesok a prach.

Celá Pacifica (alternatívna Kalifornia), už od čias, kedy vláda začala zvýhodňovať závislých od neurínu, upadala kvôli masovej závislosti na virtuálnej realite a teraz prázdnu krajinu lemujú už len hrdzavé bilboardy, vraky starých bojových lodí a dronov. Prázdnymi ulicami snoria zberači šrotu, pustými lesmi vedú stovky sieťových káblov.

Simon Stålenhag: Smyčka (Argo 2018)

No a vo svojej prvej, ktorá zas vyšla po česky pod názvom Smyčka (Amazon podľa nej pripravuje seriál), sa vracia do alternatívneho Švédska osemdesiatych rokov. Pod ostrovmi na jazere Mälaren západne od Štokholmu postavila švédska vláda najväčší urýchľovač častíc na svete, ktorý miestni nazývajú Smyčka.

Jednotlivé obrazy približujú chlapčenské hry a dospievanie v riedko obývanej krajine švédskeho vidieka, z ktorej sa kde-tu vynárajú nefungujúce roboty, rozpadávajúce sa hrdzavé konštrukcie, podivné stroje a nevysvetliteľné úkazy, ktorých pôvodcom je pravdepodobne samotná Smyčka.

Obe majú spoločný Stalenhågov neopakovateľný rukopis, ktorý sa premieta do hypnotických a mimoriadne sugestívnych scenérií pustej, otvorenej krajiny plnej hrdzavých strojov a futuristických konštrukcií, ale zároveň sa od seba aj dosť podstatne líšia.

Kým Pasáž je postapokalyptickým príbehom alternatívnej minulosti so znepokojivým nádychom technologickej hrozby, Smyčka je súborom melancholických spomienok na detstvo, ktoré spolu vytvárajú komplexný pohľad na ten podmanivý alternatívny svet švédskeho vidieka, ktorý pôsobí veľmi realisticky. Obe sú však úžasne podmanivým čitateľským zážitkom.

– – –

Simon Stålenhag: Pasáž (Lindeni 2018, zo švédskeho originálu Passagen do slovenčiny preložil Milan Žitný)

Simon Stålenhag: Smyčka (Argo 2018, z anglického originálu Tales from the Loop do češtiny preložil Robert Tschorn)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie

Ivana Krekáňová

This is Major Tom to Ground Control
I'm stepping through the door

#allforjan