Denník N

Polícia spojila vraždu so známou značkou, tá s ňou však nemá nič spoločné

Foto: FB Polícia SR
Foto: FB Polícia SR

Budujete si roky vlastnú značku, venujete sa dôsledne marketingu a tešíte sa z dobrého mena? Všetko sa môže za minútu zmeniť, ak si slovenská polícia povie, že si názov vašej značky požičia a spojí ho napríklad s vraždou.

Polícia dnes na facebooku oznámila, že Alena Zsuzsová., ktorá je obvinená z vraždy novinára Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, je obvinená z ďalšej vraždy. Ide o vraždou niekdajšieho primátora Hurbanova Lászlóa Basternáka, ktorého zastrelili v roku 2010.

Polícia akciu nazvala „Heineken“ a na facebooku zverejnila takýto status:

Názov značky známej po celom svete sa tak ocitlo v spojitosti s vraždou na oficiálnej facebookovej stránke polície, ktorá má viac ako 171 tisíc sledovateľov. Až po nejakom čase a bez akéhokoľvek vysvetlenia polícia názov Heineken zo statusu vyhodila. Medzi tým však informáciu o akcii aj s „Heinekenom“ prevzali viaceré spravodajské médiá a prečítalo si to mnoho ľudí.

Akcia pritom nemá vôbec nič spoločné s medzinárodnou pivovarníckou spoločnosťou. Polícia si názov vybrala len preto, že Heineken má prevádzku v Hurbanove, kde zásah prebiehal. „Krycie názvy sa dávajú akciám pre ich identifikáciu medzi zainteresovanými policajtmi a na ochranu pred nepovolanými osobami pred jej vyzradením. Vzhľadom na to, že oblasť, kde sa prípad realizoval, je známa výrobou piva, preto aj krycí názov dostal toto pomenovanie. Komunikácia takouto formou, používaním krycích názvov a pomenovaní medzi policajtmi v operatívnej rovine, je bežná,“ napísalo Prezídium Policajného zboru. S tým, že „akcia nemá žiaden súvis s konkrétnou továrenskou značkou, preto ju nie je možné nijakým spôsobom s ňou spájať.“

Polícia vo verejnej komunikácii síce nepriamo, ale značku s akciou vyšetrovania závažného trestného činu spojila.  Z pohľadu marketingu sa to môže vnímať ako poškodenie značky. Spojiť len tak známy názov firmy, značky s vyšetrovaním vraždy je nezodpovedné. „Takéto označenie môže poškodiť dobre meno danej značky a to spôsobom, za ktorý značka nemôže,“ reagoval Ľubomír Tuchscher, výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky.

Odporúčam aj: Komunikácia Polície SR na facebooku dnes skončila fiaskom a cenzúrou

Firma ostala nemilo prekvapená. „Spoločnosť Heineken v danej kauze nefiguruje. Ocitla sa v nej publikovaním informácie polície (názov akcie NAKA), poškodzujúcej dobré meno našej spoločnosti. Dištancujeme sa od akéhokoľvek spájania nášho mena s touto policajnou akciou,“ povedala pre blog hovorkyňa Heineken Slovensko Hana Šimková. Zároveň však ocenila prístup polície, ktorá dodatočne informáciu upravila.

V stanovisku polície nezaznela veta, ktorou by sa spoločnosti Heineken za svoj nekorektný prístup ospravedlnila. Hodila by sa.

Miroslava Kernová, Omediach.com

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog je o etike v žurnalistike, prešľapoch novinárov, zásahoch do ich práce.  Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend.