Hodnota Know-how
Analýza hodnoty KNOW-HOW.
Nahliadnime na pesničku Ordinary love od U2 – https://www.youtube.com/watch?v=Fum3g86zUPc.
U2 dokáže postaviť na nohy a rozospievať Paríž, Londín, Sydney, New York. Akú hodnotu v tom má VEDIEŤ-AKO? Môžme si to rozdeliť na hudobníkov, interpréta, iné faktory a VEDIEŤ-AKO.
Len na Slovensku existuje existuje veľmi veľa kvalitatívne veľmi dobrých hudobníkov, ktorí dokážu zahrať takmer všetko čo dostanú napísané notami, bohužiaľ veľký úspech množstva týchto vysoko-kvalitných hudobníkov nie je.
Poznáme aj veľmi dobrých interprétov, kvalitných spevákov a speváčky, …veď len v speváckych súťažiach sa okrem Česka a Slovenska aj na celom svete skoro každý rok ukáže, že tu existujú a drvivá väčšina z nich sú neúspešní.
Iné faktory, kde patrí popularita, peniaze na štart a podobne nie sú až také významné aby mali vplyv na posúdenie či sa obrovskému množstvu ľudí ich daná pesnička bude páčiť. Napríklad interprét Spy s Gangnam Style sa cez internet spopularizoval na celom svete skoro bez peňazí. Pred touto pesničkou ho skoro nikto nepoznal a zrazu má 3 miliardy videní na youtube. Tento príklad ako sa spopularizovať zadarmenko v celom svete nie je najšťastnejší, ale je to ukážka, že sa to dá.
Avšak KNOW-HOW znamená VEDIEŤ-AKO napísať noty, VEDIEŤ-AKO napísať text, VEDIEŤ-AKO to odinterpretovať, proste VEDIEŤ-AKO to urobiť. Mnoho dobrých kapiel, mnoho dobrých interprétov nemajú KNOW-HOW ako to urobiť a nie sú úspešní. To je tá hodnota, ktorá im chýba aby sa dostali na miliónové odplaty. Ale ak niekto VIE-AKO to urobiť a má vysoké kvality kapely a interpréta tak sa môže dostať aj tam kam sa dostalo U2.
Finančná hodnota KNOW-HOW v takýchto prípadoch vychádza z rozdielu medzi kvalitnou neúspešnou kapelou a kvalitnou úspešnou kapelou. V prvom prípade malé predaje CD a v druhom prípade veľké predaje CD. Len pri Slovenských kapelách rozdiel milióny EUR, a z toho posudzujem, že väčšia časť rozdielu je hodnota KNOW-HOW úspešnej Slovenskej kapely.
Zároveň, ale treba povedať, že hodnota KNOW-HOW ako poprehadzovať kopu piesku zo zeme do dodávky, je hraničiaca s nulou.
Hodnota KNOW-HOW sa líši pri rôznych situáciách avšak sa však dá sa posúdiť a zanalyzovať do podrobna pri firmách, pri ľuďoch, pri rôznych investičných projektoch a nápadoch,…stačí si ma nájsť :)