Denník N

MUSICBOX – seriál o hudbe, ktorú milujem | 4. týždeň

Zdá sa, že hudby, ktorá nás obklopuje, je akosi priveľa. Veľa hudby však nie je to isté, ako veľa dobrej hudby. Niekedy mám pocit, že ľuďom na Slovensku stačí na počúvanie čokoľvek, hlavne nech to má basy. Keď nejakou neskutočnou náhodou počuje produkciu z rádia, napadá ma len jedno: hudobní redaktori sa výrazne minuli povolaním.

To je aj dôvod, prečo som sa rozhodol písať v týždňových intervaloch túto sériu MUSICBOX, kde azda pomôžem zorientovať sa v hudobnom svete. Môj hudobný vkus sa roky nemení, je to hlavne rock a jazz.

Minulú nedeľu som si pozrel výborný koncert mojej obľúbenej skupiny Jorney – Live in Manila. No a potom som pár dní počúval túto americkú skupinu a sólovú tvorbu Steveho Perry-ho.

JOURNEY – Trial by Fire (1996)

Táto vyše dvadsaťročná pecka ma vždy dostane. Je to (podľa mňa) najlepšia platňa od tejto skupiny, ktorá má na svojom konte prirodzene aj kopec iných platní a hitov.

Journey vznikla v San Franciscu v roku 1973, najväčší komerčný úspech zažila v rokoch 1978 až 1987. Skupina predala v USA viac ako 48 miliónov platní (celosvetovo to bolo 78 miliónov), čo ju radí k 25. najpredávanejšej kapele. Skupina je známa tým, že sa v nej vystriedalo množstvo umelcov, jediný kto celý čas ostal je gitarista Neal Schon.

Trial by Fire prišla s modernejším zvukom, ale stále mala nezameniteľný rukopis Journey. Ten symbolizoval úžasný hlas Steveho Perryho, gitara Neala Schona a klávesy Jonathana Caina. Táto úžasná platňa ma sprevádza životom odkedy vyšla a nezdá sa, že by ma prestávala baviť.

STEVE PERRY – For the Love of Strange Medicine (1994)

Ako som spomínal, Steve sa preslávil predovšetkým ako spevák Journey v rokoch 1977 až 1987 a potom 1995 až 1998. Potom naštartoval úspešnú sólovú kariéru, ktorá trvala do polovice 90. rokov.

Steve sa narodil sa 22. januára 1949 a zaslúžil si uznanie od množstva kolegov, ktorí ho prezývali The Voice. Túto prezývku mu mimochodom vymyslel Jon Bon Jovi. Steve Perry bol zaradený na 76. miesto v rebríčku 100 najväčších spevákov všetkých čias časopisu Rolling Stone. 7. apríla 2017 bol prihlásený do rokenrolovej siene slávy ako člen Journey.

LEE RITENOUR – Rit. vol. 1 (1981)

Lee Mack Ritenour je americký gitarista, ktorý sa vie bravúrne pohybovať vo viacerých džezových štýloch. Získal jednu cenu Grammy so šestnástimi nomináciami. V roku 1979 prišiel pomôcť s ťažkými partami piesne Run Like Hell na platni The Wall od Pink Floydu.

Rit. vol. 1 má na sebe miernu patinu času, ale o to viac je autentickejšia. Lee Ritenour je veľmi počúvateľný, ak by som mal vybrať jednu pieseň, bola by to No Sympathy. Je to naozaj krásna balada.

Teraz najčítanejšie

Richard Pliešovský

Po tejto zemi sa pohybujem už päťdesiat rokov. Umenie mi pomáha vidieť svet krajším. Mojou vášňou sú knihy a hudba.