Denník N

Estetický smog

Ako žaby v hrnci sme sa nechali pomaly uvariť zaživa v škaredosti a nevkuse. Dovolili sme, aby vizuálny a zvukový priestor obsadilo estetické znečistenie. Ako dlho to budeme tolerovať?

Je vaše okolie krásne? Ak táto otázka znie čudne, nie je to čudné? Nemala by. V širokom zmysle slova, všetci žijeme v prírode. A príroda je prirodzene krásna. Malo by byť preto samozrejmé, že naše okolie je krásne. A predsa nie je.

Znie to naivne? Len cynik, ktorého celkom opustila nádej, že veci by mohli byť lepšie, krajšie, by si toto skutočne myslel. Nemusíme ho počúvať.

Takže, je vaše okolie krásne? Možno je to trochu nejasná otázka a potrebuje vyjasnenie. Pod okolím myslím to, čo pravidelne vídavate počas svojho dňa. Svoju izbu, svoj dvor, ulicu, dedinu či mesto. Vizualizujte si priestory, ktorými sa bežne pohybujete. Zastavili ste sa niekedy a skutočne zavnímali, ako na vás pôsobia? Čím vás napĺňajú? Ako sa v nich cítite?

Ja som dlho dlho svoje okolie vôbec nevnímal. Obýval som ho a pohyboval sa v ňom bez toho, že by som sa takto zastavil a vnímal. No keď som sa raz konečne zastavil, nemohol som si nevšimnúť, že moje okolie nie je práve najkrajšie. Jedno, z akej strany sa pozriem, jedno, v akom svetle ho vidím, je prosto škaredé. Neberte ma zle. Ono nie je škaredé samo o sebe. Je škaredé tým, čo mu my, ľudia, robíme.

Hádam teda, že keď sa zastavíte a zavnímate svoje okolie, tak rovnako ako ja nájdete veci, ktoré nie sú práve najkrajšie. Tieto veci, ktoré nám bránia vnímať krásu nášho okolia, tvoria estetický smog.

Pre mnohých sú najväčším zdrojom estetického smogu reklamy. Je mi jedno, ako ste zábavné, ako drahý a premakaný máte dizajn, jedno nakoľko šírite tú silenú, korporátnu pozitivu, ste odporné, moje drahé reklamy. Atakujete ma na monitore, na ulici, na ceste, zo všetkých strán.  Ste špinou v mojom oku, ste odpadom môjho vedomia a keby som mal tú moc, zahnal by som vás do pekla kapitalizmu, ktoré vás splodilo. Ste zbraňami terorizmu pozornosti. Ak vás človek nechce vidieť, kam má ísť? To sa musí človek stať pustovníkom a ísť žiť do lesa, aby vás nemusel vidieť?

A teraz naši drahí marketéri a tvorcovia reklám chcú začať s tzv. space advertisingom, kedy vás bude vedľa súhvezdí Orión alebo Veľký voz oblažovať aj svietiace logo McDonaldu.

Really? Čo by na reklamu vo vesmíre povedal večný Bill Hicks?)

Ak sa vám nezdá, že by vám reklamy doteraz nejako vadili, prosím, urobte mi službu. Pozrite sa najbližšiu a spýtajte sa: páčilo by sa mi to viac, keby tam nebola? Toto je chladná, pustá a gýčová esencia estetického smogu. Ak by to bolo krajšie, keby to tam nebolo, je to estetický smog.

Čo iné? Betón. Ak márne hľadáte stromy a trávu vo svojom okolí, zrejme je to preto, lebo ich miesto zabral ten ó tak vábny šedivý betón. Potrebujeme ho skutočne tak veľa? Je pre nás dôležitejšie chodiť po rovnom tvrdom povrchu, než vidieť a cítiť trávu pod nohami, než pozerať sa na stromy?

Čo ešte? Tak napríklad hluk a výpary z áut. Odkedy je tolerovateľné vyfukovať na všetky strany toxické spaliny, ničiť ľuďom zdravie a ešte pri tom robiť celý deň hurhaj? Ako sa stalo, že sme to pripustili?

Tieto tri veci, reklamy, betón a autá sú pre mňa najväčším zdrojom estetického smogu. Dali by sa pridať aj iné ako napríklad naša komo a post-komo architektúra alebo všadeprítomné odpadky. Niekto by namietal, že reklamy sú dôležitý prvok biznisu. Bez nich by mnohé podniky nemohli byť financované alebo by mali ťažkosti. Hej, to je pravda. No, po prvé, reklama môže byť aj decentná a nevtieravá! (Nehovoriac o tom, že nemusí byť manipulatívna…) Okrem toho, nie je krása niečo, za čo sme ochotní si zaplatiť? Ak áno, tak prečo by sme mali prijať hodnotu, že peniaze majú prednosť pred krásou?

Krása je dôležitá. Obzvlášť pre chorých, ktorý si môžu užiť ťažké chvíle svojho života v spustnutých, ohavných a smrteľne studených slovenských nemocniciach.  Krása nás nielen robí šťastnejšími, krása aj lieči!

Niektoré uvážlivejšie národy si to už uvedomili a presúvajú nemocnice do lesov. Všetci by sme mohli žiť v krajšom prostredí. Všetci by sme mohli byť zdravší, keby sme sa zbavili aspoň časti estetického smogu. Je to možné. Už existujú mestá, ktoré proti reklamám bojujú: Grenoble, New York.

Čože? Že je vám jedno, či je vaše okolie pekné, alebo nie? Neverím vám. Možno dokážete žiť bez toho, aby sa vám páčilo vaše oblečenie, bez toho, aby sa vám páčilo jedlo, ktoré jete. Ale iste vám záleží na tom, či sa páčite sami sebe, či sa vám páči vaša partnerka alebo partner. Ak by sa váš milý rozhodol dať si vytetovať na čelo „Big Mac: I am lovin‘ it“ je proste trafený. Sú veci, na ktorých kráse vám záleží. A niet pochýb o tom, že tam patrí aj vaše prostredie. Nech je pre vás dôkazom vaša vlastná fantázia. Len si predstavte – ísť do práce po tráve, ísť do odchodu a nevidieť reklamy, tráviť čas pod stromami, v tichu a na čistom vzduchu. Kto by tvrdil, že to tak nemá byť?

 

Teraz najčítanejšie