Denník N

Tituly sem, stimuly tam

Denník N/Shooty: Veda a výskum
Denník N/Shooty: Veda a výskum

Témy týždňa 21. 1. 2019 – 27. 1. 2019 | Podozrenia v kauze stimulov na vedu a výskum pribúdajú • Ku kritike plagiátora Danka sa pridali ďalšie univerzity • Parlament prerokuje školské návrhy • Prieskumy upozornili na postoje mladých

Výrok týždňa

„Ja som nikdy nebol vedec, ja som literárnym spôsobom spracoval päť diel.“

Andrej Danko
predseda parlamentu a predseda SNS
o rigoróznej práci, pod ktorou je podpísaný ako jej autor
v relácii TA3 V politike | 27. 1. 2019

 

Výber z udalostí

• Aj v uplynulom týždni médiá informovali o nových skutočnostiach týkajúcich sa kauzy pochybného prideľovania stimulov na vedu a výskum zo strany ministerstva školstva. Nadácia Zastavme korupciu (NZK), ktorá tému svojimi úvodnými blogmi otvorila, uverejnila ďalšie zistenia.

Našli sa totiž ďalšie zhodné posudky projektov,  ktoré ministerstvo školstva pod vedením Martiny Lubyovej (nom. SNS) podporilo financiami zo štátneho rozpočtu. Tak to vyzerá aj pri dvoch posudkoch k projektu firmy Solmea, ktoré sú z veľkej časti totožné,“ napísala NZK.

• Nové informácie o kauze priniesol Denník N, ktorý informoval, že nominanti SNS poskytli dotáciu aj firme Konštrukta – Defence. Firma je známa pre štátnu zákazku na nákup obrnených transportérov za 400 miliónov eur a húfnic Zuzana za 172 miliónov eur. Najnovšie uspela aj projektom na výskum v oblasti biomedicíny.

„Považujem za veľmi neštandardné, aby firma, ktorá sa zaoberá zbrojárstvom, dostala stimul na medicínu,“ poznamenal na margo firmy vedec Pavol Čekan. O tom, že sú stimuly na vedu a výskum premárnenou šancou, hovoril pre Denník N aj riaditeľ spoločnosti GA Drilling Igor Kočiš.

Na spoločnosti zaoberajúce sa výskumom, ktoré v uplynulých desiatich rokoch podporil štát dotáciami, sa bližšie pozrel týždenník Trend.  Zisťoval, ako vďaka štátnym peniazom napredujú piati najväčší prijímatelia.

• V súvislosti s vysokou mierou podobnosti niektorých hodnotiteľských posudkov, ktoré rozhodovali o prideľovaní stimulov, podalo ministerstvo školstva vo štvrtok trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

Predseda vlády Peter Pellegrini (Smer-SD) na margo kauzy v Sobotných dialógoch RTVS skonštatoval, že by mala ministerka Lubyová dovysvetliť situáciu okolo dotácií. „Ak pochybnosti aj na základe vysvetlenia pretrvávajú, tak si myslím, že rezort musí pristúpiť ešte k lepšiemu dovysvetľovaniu vecí,“ uviedol premiér.

O čudnom rozdeľovaní dotácií na vedu a výskum, ale aj o „reforme školstva“ ministerky Lubyovej, ktorá je prázdnou bublinou, rozprával v relácii Fair Play Michala Kovačiča prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.

• Už niekoľko mesiacov namiesto reformy školstva Slovensko diskutuje o pochybne podporovanom výskume, o sporoch ministerstva s vedcami a aj o pozitívnom prístupe k plagiátorstvu na akademickej pôde. Minulý týždeň nebol výnimkou.

Najnovšie sa ku kritike spôsobu, akým sa predseda parlamentu a šéf SNS Andrej Danko dopracoval k titulu JUDr. pridala aj Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity. „Považujeme (preto) za nanajvýš škodlivé, ak politickí činitelia akýmikoľvek argumentmi relativizujú podvod, akým práca s povahou plagiátu je. Nielen v roku 30. výročia Novembra 1989 je takéto konanie politikov za hranicou elementárnej ľudskej slušnosti,“ uvádza stanovisko fakulty.

Kritické vyhlásenie k téme vydala aj Ekonomická univerzita v Bratislave. Vzdelávanie vysoko kvalifikovaných ľudí nemožno rozvíjať odpisovaním cudzích textov a privlastňovaním si duševného vlastníctva iných autorov,“ pripomenuli akademici.

Univerzity sa tak pripojili k stanoviskám Univerzity Komenského (UK), Univerzity Mateja Bela (UMB), Univerzity Pavla Jozefa Šafárika (UPJŠ) a k vedeniu Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre (tu, tu, tutu).

• To, že je práca Andreja Danka plagiátom, i keď sa toto slovo v posudku hodnotiacej komisie UMB nenachádza, pre Hospodárske noviny skonštatoval prorektor UK Vincent Múcska.

O tom, ako Danka zrejme obvinenie vyrušilo pri práci napísal vedec Vladimír Leksa a prirovnal šéfa národniarov k vreckárke. Na otázku, či by sa mal predseda parlamentu po usvedčení z plagiátorstva vzdať titulu JUDr., odpovedali aj niektorí uchádzači o post kandidátov na sudcov Ústavného súdu.

• Denník N prišiel v uplynulom týždni s konštatovaním, že Univerzita Komenského síce Dankove plagiátorstvo označila za príklad hodný zavrhnutia, no nehrnie sa do zisťovania, či neodkopíroval rigoróznu prácu od inej študentky, ktorej práca záhadne zmizla.

Po zrevidovaní záverečných, dizertačných a rigoróznych prác v Akademickej knižnici Právnickej fakulty UK vyšlo najavo, že v nej chýbajú aj dve rigorózne práce. Jednou z nich je aj práca odovzdaná rok pred Dankovou, so zhodným názvom „Verejná správa a jej charakteristické črty“ a rovnakým rozsahom.

Pre plagiátorskú kauzu sa opozícia pokúsi o odvolanie Andreja Danka z funkcie predsedu NR SR.

• V parlamente dnes začína prvá tohtoročná schôdza. Plénum by na nej malo prerokovať tieto školské návrhy:

x Vládny návrh, ktorý má riešiť odnímanie akademických titulov;

x Vládny návrh zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch, ktorý okrem iného zavádza jednotný pojem pracovná činnosť, nový postup posudzovania kvalifikačných predpokladov, mení systém funkčného vzdelávania a ruší kreditový systém profesijného rozvoja;

x Návrh skupiny poslancov z hnutia OĽaNO, ktorým chcú zabezpečiť začlenenie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia do vzdelávacieho systému od troch rokov veku dieťaťa;

x Návrh poslanca Ota Žarnaya (Spolu) okrem iného za cieľ vytvoriť konkurenčné prostredie v rámci tvorby a distribúcii učebníc, učebných textov a pracovných zošitov;

x Návrh opozičných poslankýň Lucie Ďuriš Nicholsonovej (SaS) a Zuzany Zimenovej (klub SaS), ktorý presadzuje aj rozšírenie možností individuálnej pomoci pre žiakov so zdravotným znevýhodnením v školách  prostredníctvom osobných asistentov.

Poslanci a poslankyne ľudskoprávneho výboru NR SR v stredu schválili zriadenie expertnej komisie, ktorá sa má zameriavať na problematiku začleňovania nielen zdravotne, ale aj sociálne či inak znevýhodnených skupín obyvateľov do vzdelávania, práce a spoločnosti. S návrhom na schôdzi výboru vystúpila Zimenová, ktorá bude komisii predsedať.

• Ministerstvo školstva v uplynulom týždni oznámilo, že má k dispozícii peniaze na valorizáciu platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva, učiteľov vysokých škôl a úpravu platových taríf pre nepedagogických zamestnancov regionálneho aj vysokého školstva.

„V najbližších dňoch rezort školstva oznámi a rozošle finančné prostriedky samosprávam a vysokým školám za účelom zabezpečenia garantovaného navýšenia platov o 10 percent,“ informovalo ministerstvo.

• Pri príležitosti Medzinárodného dňa spomienky na obete holokaustu, ktorý sme si pripomenuli 27. januára, upozornil prieskum Eurobarometer na postoje voči antisemitizmu aj medzi respondentmi na Slovensku. Z odpovedí vyplynulo, že len 20 % z nich považuje antisemitizmus za problém. Navyše, medzi mladými do 25 rokov ho ako problém vníma len 11 % obyvateľov.

 

Všimli sme si 

• O tom, že negatívne postoje a predsudky detí a mladých voči menšinám môže zmierňovať čítanie kníh o Harrym Potterovi, pre denník Pravda povedala výskumníčka SAV Simona Andraščíková. Podelila sa tak o prvé výsledky výskumu, ktorý uplatňuje metódu profesora sociálnej psychológie Lorisa Vezzaliho zameranú na zmierňovanie predsudkov.

• Témou vzťahu medzi hodnotovými postojmi žiakov a kvalitou ich vedomostí sa zaoberá aj hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová, ktorá v uplynulom týždni poskytla rozhovor portálu Čierna labuť.

• Z nového prieskumu Programu Strategickej komunikácie Globsec vyplynulo, že najväčším zdrojom informácií pre mladých ľudí na Slovensku je internet. Kľúčový je Facebook, veria raperom, youtuberom, dôležitý je názor prezidenta a niekoľkých slovenských novinárov. O prieskume podrobnejšie napísal týždenník Trend.

V snahe docieliť, aby sa mladí vedeli lepšie orientovať v prostredí internetu a sociálnych sietí a aby kriticky vyhodnocovali kvantum informácií, rozbehla česká organizácia Člověk v tísni v spolupráci so školami projekt, ktorého hlavným protagonistom je známy youtuber Kovy. „Kto? Čo? Komu? Ako? Prečo?“ je 5 kľúčových otázok, ktorými Kovy posudzuje dôveryhodnosť a účel jednotlivých mediálnych informácií. Viac o projekte nájdete tu.

 

Editor vydania: Peter Dráľ | noveskolstvo.sk

Teraz najčítanejšie