Denník N

Pán Mistrík, ak nedáte ľuďom dôvod voliť vás, nebudete prezidentom

Zverejnite prosím niečo, kvôli čomu budú ľudia ochotní vstať z gauča a ísť voliť práve vás – myšlienku, skutok, zrejmé odhodlanie. Zatiaľ v mnohom pripomínate Jiřího Drahoša. Prezidentom ČR je však Miloš Zeman. A to ma desí.

Pán Mistrík, myslím, že máme veľmi podobné predstavy o tom, akou krajinou by Slovensko malo byť. Aká by mala byť jeho vnútorná a zahraničná politika. Je pravdepodobné, že by ste boli dobrým prezidentom SR. Obávam sa však, že Vaša prezidentská kandidatúra nebude zakončená úspešne. Máte veľké predpoklady, aby ste postúpili do druhého kola. Ale zároveň existuje riziko, že v druhom kole prehráte – či už s Marošom Šefčovičom alebo so Štefanom Harabinom. Doteraz ste totiž nezverejnili nič, čo by ľuďom dalo dôvod ísť voliť práve vás.

František Mikloško jasne komunikuje svoje hodnoty a priority svojej politiky. Každú z nich možno spojiť s niečim v jeho živote, čo dosvedčuje, že to myslí vážne. Sviečková manifestácia dokazuje jeho kresťanské ukotvenie. November 1989 dokazuje jeho demokratické presvedčenie. Ospravedlnenie Maďarom za Benešove dekréty dokazuje jeho nesúhlas s nacionalizmom a snahu o spravodlivú občiansku spravodlivosť. Politická činnosť pred rokom 2004 a publikačná činnosť aj po roku 2014 ukazujú jasné západné, európske a transatlantické ukotvenie v otázkach zahraničnej politiky.

Zuzana Čaputová tiež svoje hodnoty komunikuje jasne a dokladá ich činmi. Stačí sa pozrieť na činnosť Via Iuris alebo na kauzu tzv. pezinskej skládky. Ak hľadáme človeka, ktorý si ctí hodnoty a právo nechápe ako nástroj dosiahnutia vlastného prospechu proti iným, ale ako exaktné vyjadrenie spoločenských morálnych noriem, ťažko nájdeme niekoho lepšieho. Ak dokázala takto vykonávať svoje právnické povolanie, je predpoklad, že tak bude vykonávať aj politický mandát.

Andrej Kiska vstupoval do politiky ako človek, ktorý mnoho prežil – či už ako predavač na benzínovej pumpe v USA, alebo ako úspešný podnikateľ, alebo ako človek bojujúci s ťažkou chorobou, či ako zakladateľ úspešnej a transparentnej charitatívnej organizácie. Do kampane vstupoval s jasnými témami, ktoré dokázal zrozumiteľne pomenovať a argumentovať: lepšie zdravotníctvo, lepšie vzdelávanie, odstránenie korupcie a klientelizmu.

Pri každom z týchto ľudí viem ľuďom zo svojho okolia povedať, prečo by mohli byť dobrými prezidentmi. Vo Vašom prípade, nech hľadám ako hľadám, nech čítam web ako čítam, nech počúvam ako počúvam – nenachádzam nič tomu podobné. Žiadnu naozaj silnú a originiálnu myšlienku, ktorá má silu pritiahnuť ľudí. Žiadnu viditeľnú stopu vo Vašom živote, ktorou by ste ukázali, že ste dokázali urobiť spoločnosť lepšou.

Pravdepodobne ste slušný človek a isto ste dokázali vybudovať firmu vlastným úsilím a schopnosťami. To nie je málo, uznávam. Ani netvrdím, že som dokázal viac. Ale keby som mal ľuďom povedať, prečo vás majú voliť, tak mám len dva argumenty:
1.) Spomedzi slušných ľudí máte najviac percent v prieskumoch.
2.) Podporujú vás ľudia so silnými myšlienkami a s preukázateľnými zásluhami o zlepšenie spoločnosti – snáď sa títo nemýlia.

Viete, čo mi to pripomína? Jiřího Drahoša. A viete, kto je prezidentom ČR? Iste viete: Miloš Zeman. A to ma trochu desí. Preto si dovoľujem adresovať vám výzvu. Prosím, dajte ľuďom dôvod voliť práve vás – preto, kým ste a preto, čo už ste urobili. Inak hrozí, že 30. marca zostanú doma a nový slovenský prezident sa nebude volať ani Robert Mistrík, ani Zuzana Čaputová, ani František Mikloško. A toho sa nechcem dožiť.

Teraz najčítanejšie