Denník N

Môžu byť aj dlhé statusy na Facebooku úspešné? Dáta hovoria, že áno

Odporúčaní k dosiahnutiu úspešného obsahu na Facebooku je veľmi veľa, no často sú plné mytológie, alebo sa preberajú z iných oblastí, napríklad z komerčného marketingu. S Jakubom Godom sme zistili, že podľa očakávaní dĺžka textu nie je dôležitá pre úspech osobných politických príspevkov. No keď chce politik na Facebooku povedať niečo zaujímavé, nemusí sa v statuse bezpodmienečne zmestiť do reklamného sloganu na jogurt, pretože medzi počtom slov a úspešnosti príspevku slovenských politikov na Facebooku je síce len slabá, ale predsa pozitívna súvislosť. Náš výsledok tiež ukazuje, že pre marketing politika na sociálnych sieťach nemusia platiť tie isté pravidlá ako pre komerčné produkty. Poučky z iných oblastí marketingu teda nie sú vždy voľne prenositeľné do politiky a je dobré ich opakovane testovať.

Jednou zo všeobecne prijímaných rád je, že čím kratší text na Facebooku je, tým lepšia je odozva používateľov Facebooku v podobe lajkov, komentárov či zdieľaní (Toto odporúčanie na základe vlastných dát dáva napríklad Buzzsumo, podľa ktorého je najlepšie mať príspevok do dĺžky  50 znakov). Dáva to celkom zmysel, že ľuďom sa nechce čítať dlhšie statusy, nikto by si nečítal 30 riadkový status o nových teniskách, ale s politikou to môže byť inak. Dlhodobo si myslím, že politika nie je to isté, čo komerčný produkt.

Jakubom Godom sme diskutovali o tom, či zásada o krátkych statusoch platí aj pre politikov. Nezdalo sa nám to, lebo medzi úspešnými sú stránky Ľuboša Blahu alebo Eduarda Chmelára, relatívne dlhé statusy máva aj prezident Kiska.

Graf 1 zobrazuje priemerný počet slov v statusoch stránok slovenských politikov úspešných na Facebooku (ich vlastné príspevky vo forme textu alebo príspevku vo forme textu s fotkou. Pre každého politika je vypočítaný priemer zo 40 príspevkov jeho stránky).

Pozreli sme sa teda na dáta. Vzali sme 40 statusov (vybrali sme 2 typy príspevkov: tie, ktoré tvoril čistý text alebo tie, ktoré tvorí fotka s textom) od 9 úspešných osobných fanpages politikov a političiek Veroniky Remišovej, Ľuboša Blahu, Petra Pellegriniho, Roberta Mistríka, Zuzany Čaputovej, Richarda Sulíka, Andreja Kisku, Eduard Chmelára a Štefana Harabina. Dokopy sme zozbierali 360 prípadov. Sledovali sme koreláciu medzi počtom slov v príspevku a počtom lajkov,  zdieľaní a celkového engagementu (zjednodušene ide o súčet lajkov, kliknutí, zdieľaní a komentárov).

 

VÝSLEDKY

Od začiatku sme očakávali, že medzi dĺžkou statusu a jeho počtom zdieľaní alebo lajkov nebude silný vzťah. Úspešnosť jednotlivých statusov primárne súvisí s atraktivitou ich obsahu a kvalitou ich prezentácie. Ak ale existuje určitý aspoň slabý vzťah medzi dĺžkou a úspešnosťou statusu, tak, pre niekoho možno prekvapivo, ukazuje sa byť skôr pozitívny – teda dlhšie statusy mávajú viac zdieľaní. Najlepšie to je vidieť práve na široko zdieľaných traktátoch Blahu, Chmelára alebo aj Harabina. Ľudia zjavne sú ochotní čítať na Facebooku aj dlhočízne politické texty a aktívne na ne reagovať.

Ak by vyšší počet slov súvisel s horším engagementom politického príspevku, ako to na komerčných príspevkoch ukázal Buzzsumo, zistili by sme medzi nimi negatívnu koreláciu. To sa nestalo ani v jednom prípade.

Súvislosť medzi počtom slov a počtom lajkov je slabá, ale predsa pozitívna (r =0.230852).

 

Veľmi podobný slabý vzťah je medzi mierou engagementu a počtom slov (r = 0.28669)

Vzťah medzi počtom slov a zdieľaní sa ukázal byť tiež slabý, no pozitívny, Pearsonov korelačný koeficient dosiahol 0.440276. Práve zdieľania sú najcennejším spôsobom podpory, pretože podporujú dosah príspevkov.

Tieto dáta sme s Jakubom Godom získali ručným prepísaním údajov zo statusov vybraných politikov od 1.9. 2018. Vyberali sme len 2 typy príspevkov – text s fotkou a text bez fotky, ktoré sú zvyčajne najčastejším typom obsahu, aj keď pri jednotlivých politikoch typy príspevkov výrazne variujú. Videá, zdieľané články, ankety a pod. sme nezarátavali, pretože ich algoritmus Facebooku  odlišne preferuje v kanáloch používateľov, a taktiež sa u nich nedá dobre určiť počet slov. Napríklad vo videu môže byť dôležitejší obsah videa ako jeho popisok.

Medzi limity nášho prístupu patrí aj to, že nevieme, ktoré príspevky boli sponzorované a akými sumami, ale domnievame sa, že dlhé príspevky by nemuseli byť sponzorované viac ako tie krátke. Taktiež je potrebné zdôrazniť, že naše závery platia len pre osobné stránky politikov, lebo je veľký rozdiel, či sa od srdca rozpíše konkrétna osoba alebo stranícka značka bez tváre.

Výsledky v tomto blogu nemajú byť povzbudením k opustenému statusovému grafomanstvu. Zbytočné naťahovanie nudného textu sotva prinesie úspech. Naše zistenia sú skôr ubezpečením, že keď chce politik svetu povedať niečo dôležité alebo zaujímavé, nemusí sa v statuse bezpodmienečne zmestiť do reklamného sloganu na jogurt. Dĺžka textu nakoniec nie je zásadná pre úspech príspevkov, oveľa dôležitejšie sú vyjadrené emócie ako hnev alebo prekvapenie. Náš výsledok tiež ukazuje, že pre marketing politika na sociálnych sieťach nemusia platiť tie isté pravidlá ako pre komerčné produkty. Poučky z iných oblastí marketingu teda nie sú vždy voľne prenositeľné do politiky a je vhodné ich testovať.

Teraz najčítanejšie

Silvia Hudáčková

Zaujímam sa o politiku, ženy v nej, o voľby a volebné pozorovateľstvo.