Denník N

Impresionistka Berthe Morisotová: Od mužov chcem, aby ženu považovali za rovnocennú

Tento mesiac otvoria v galérii Dallas Museum of Art v USA výstavu francúzskej maliarky Berthe Morisotovej, ktorá patrí k ústredným, ale málo známym postavám hnutia impresionistov. Podľa kunsthistorikov je podhodnocovaná len preto, lebo bola žena.

Portrét Berthe Morisotovej od Édouarda Maneta, brata jej manžela Eugèna, 1872

„Impresionisti sú námesační ľudia; jedna z nich je žena“
Publicista Albert Wolff interpretoval r. 1876 v novinách Figaro skupinu impresionistov ako „päť alebo šesť námesačných ľudí, z ktorých jedna je žena“. Bola ňou Berthe Morisotová. O tom, že patrila k ústredných postavám tohto umeleckého smeru, svedčí aj fakt, že sa zúčastnila až na siedmich z ôsmich impresionistických výstav (boli v r. 1874-86). Zanechala po sebe objavnú techniku veľmi uvoľnenej práce so štetcom a stovky diel. Napriek tomu všetkému zostala pre svetovú kultúrnu verejnosť oveľa menej známa ako jej kolegovia-impresionisti – čo si aj uvedomovala. Do svojho denníka si r. 1890 zapísala: „Nemyslím si, že niekedy existoval muž, ktorý zaobchádzal so ženou ako s rovnocennou, a to je všetko, čo by som žiadala – viem, že mám takú hodnotu ako oni“.

Berthe Morisotová: Zima, 1880
Berthe Morisotová: V Anglicku (Eugène Manet na ostrove Wight), 1875. Berthe Morisotová a Eugène Manet boli manželia. Eugène Manet bol bratom slávneho maliara Édouarda Maneta. Manžel Eugène Manet bol jediným mužom, ktorého Berthe Morisotová portrétovala.
Berthe Morisotová: V jedálni, 1886
Berthe Morisotová: Ostrov Wight, 1875
Berthe Morisotová: Odpočívajúca žena v sivom, 1879. Berthe Morisotová mala zo všetkých impresionistov najvoľnejšiu techniku.
Berthe Morisotová: Letný deň, 1879

Zdroje:
Dallas Museum of Art
Apollo – The International Art Magazine
Hyperallergic – Sensitive to Art & its Discontents

Teraz najčítanejšie