Denník N

Chcete nové bytovky okolo Chorvátskeho ramena?

Povolebné ticho pred búrkou. Ak ste Petržalčan alebo sa o ňu zaujímate, zbystrite pozornosť. Prepisuje sa mapa územia okolo Chorvátskeho ramena, jeho tvár sa zmení na nepoznanie. Noviny sú plné článkov o električke v Petržalke, ale viete ako bude vyzerať priestor okolo nej?

Nálady obyvateľov sú zjavné, veď kto by chcel, aby mu pred oknami vyrástli nové bytovky? Poďme ale pekne od začiatku.

Tzv. centrálna os Petržalky kopíruje trasu Chorvátskeho ramena a už roky si užívame jeho atmosféru, chodníky sú plné športovcov, mamičiek s kočíkmi, či dokonca rybárov. Na rozdiel od Slnečníc a iných území tam neprebieha žiadna divoká výstavba. Viete prečo? V lokalite sa kedysi plánovala trasa metra, takmer všetky pozemky sú vo vlastníctve mesta Bratislava a na väčšine územia je už roky „stavebná uzávera“. Nie síce v pravom zmysle slova, ale vďaka uzneseniu mestského zastupiteľstva, ktoré sa zhodlo na tom, že až do zrealizovania nosného dopravného systému sa žiadne pozemky predávať ani prenajímať nebudú. To sa však môže zmeniť po dobudovaní električky. Lenže aktuálne platný územný plán z roku 2007 dovoľuje také divočiny, že momentálne pretriasaná štúdia z toho vyjde ako jednoznačný víťaz.

Je tu ešte jedna anomália – Petržalka City. Toto územie už prakticky nie je majetkom mesta, bolo prenajaté na 99 rokov a existujú už len obmedzené možnosti ako regulovať novú výstavbu.

Urbanistická štúdia na rozdiel od územného plánu rieši aj umiestnenie budov, definuje ich funkciu a môže byť podkladom pre schválenie podrobnejšieho územného plánu zóny. Autor vychádzal z pôvodných plánov, kedy sa toto územie malo stať chrbticou Petržalky. Je však predpoklad, že osídľovanie bude situované prevažne na západ a aj centrálna os môže byť o niekoľko rokov napríklad na úrovni súčasnej železnice. Územie sa podľa autora stáva spoločenskou osou a je potrebné ju dotvoriť novou funkcionalitou.

Pozrite si ako vyzerajú 2 varianty urbanistickej štúdie:
Variant A: klikni sem
Variant B: klikni sem

Štúdia rešpektuje vo svojich východiskách plánovaný projekt električkovej trate a úzko s ňou súvisí. Jej prípadné odmietnutie však neznamená automaticky aj koniec električky. Môže to ale prispieť k tomu, že riešené územie sa nedočká potrebného územného plánu zóny a bude platiť aktuálny stav, ktorý nahráva skôr developerom.

Aktuálny územný plán z r.2007

Moje dojmy zo štúdie sú rôzne. Chápem, že aktuálne hranice riešeného územia sú z oboch strán prevažne dlhé terasové paneláky, ktoré nemajú lákavý vzhľad. Medzi nimi je buď voľné územie s náletovou zeleňou, ale nájdu sa tam už aj vzácne stromy. Podľa slov architekta sa však výrubu nedočká ani jeden z nich. Som príjemne prekvapený ako bola vyriešená pešia dostupnosť na jednotlivé zastávky električky aj s vybudovaním lávok cez Chorvátske rameno. Body zastávok by mali byť socializačné centrá, riešené originálne, každé s vlastným architektonickým príbehom. V štúdii nájdete parkovacie domy, ale aj bytovky. A nie je ich málo. Ich podlažnosť je nízka, klesajúca smerom k ramenu. Prikázané majú zelené strechy a architektonicky sa výrazne líšia od bežných panelákov. Celkovo zaberajú 14% riešenej plochy.

Ste aj za novú kvalitu bývania alebo preferujete „central park“? Je návrh štúdie pre Vás akceptovateľný alebo máte pripomienky? Ako mestský poslanec budem počúvať Vaše názory, napíšte mi ich na jan.karman@ozonius.sk a príďte svoj názor vyjadriť aj na verejné prerokovanie 6.2.2019 o 17:00 v DK Zrkadlový háj.

Teraz najčítanejšie

Ján Karman

Každá zastavená zlodejina ma utvrdí v tom, že vstúpiť do politiky malo význam. Držím sa hesla "začať treba od seba" a pokým bude stáť pri mne rodina, budem svoj čas venovať krajine, v ktorej pracujem a žijem. Som poslancom mesta Bratislava i mestskej časti Petržalka a poslancom v zastupiteľstve BSK. Dobrá karma PRE Petržalku