Komisia v rozpore s Ústavným zákonom?

Na ustanovujúcom zastupiteľstve mesta Michalovce, ktoré sa konalo 10. decembra 2018 bolo jedným z bodov programu aj ustanovenie a zloženie jednotlivých odborných komisií pri MsZ v Michalovciach. Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov ukladá samosprávam povinnosť ustanoviť tzv. komisiu na ochranu verejného záujmu (jej názov môže byť v jednotlivých samosprávach aj odlišný). Táto komisia je v zmysle zákona kompetentným orgánom mesta na odovzdávanie a hodnotenie každoročných oznámení funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov poslancov MsZ a primátora mesta. Vykonáva zároveň ďalšie úlohy na ochranu verejného záujmu v súlade s citovaným zákonom, či dokonca rozhoduje o prípadných sankciách pre verejných funkcionárov, ktorí si nesplnili zákonom stanovené povinnosti.
Členom tejto komisie môže byť len poslanec zastupiteľstva, pričom svoje zastúpenie v nej má mať každá politická strana/hnutie, ktorá má svojho zástupcu v zastupiteľskom zbore, čo konkrétne vysvetľuje čl. 7 odsek 5b.) predmetného zákona: „Členom tejto komisie môže byť iba poslanec mestského (miestneho) zastupiteľstva. Ak sú v mestskom (miestnom) zastupiteľstve zástupcovia politických strán a politických hnutí alebo nezávislí poslanci, komisia je zložená z jedného zástupcu každej politickej strany alebo politického hnutia a jedného zástupcu nezávislých poslancov. Komisia musí mať aspoň troch členov; ak sa tento počet nedosiahne tým spôsobom, doplní sa počet členov komisie o zástupcu politickej strany alebo politického hnutia s najvyšším počtom poslancov.“

V Michalovciach si však ústavný zákon (a nielen ten) vysvetľujú po svojom a to tak, že do komisie boli nominovaní a schválení len zástupcovia Smeru-SD, SNS, KDH a v mojom prípade NOVA a tiež jeden zástupca nezávislých poslancov. Ja ako zástupca hnutia NOVA, tak podľa výkladu kompetentných z úradu mesta Michalovce zastupujem celú koalíciu a teda aj stranu SaS a hnutia OĽANO a Sme Rodina-Boris Kollár, čo je samozrejme podľa mojej mienky jednak v rozpore s ústavným zákonom a taktiež jasnou snahou o to, aby koaličné zoskupenie okolo Smeru-SD a SNS nestratilo ani v tejto komisii väčšinu. V zákone sa ani len zmienkou nenachádza žiadne ustanovenie, ktoré by hovorilo o zastupovaní či už volebnej, alebo povolebnej koalície a okrem toho samozrejme existujú aj dobré príklady z iných miest, kde Komisie na ochranu verejného záujmu boli ustanovené správne a to napr. v meste Košice a Prešov, alebo aj v zastupiteľstve Košického samosprávneho kraja, kde dokonca sedia aj poslanci Smeru-SD na čele s našim primátorom. (viď odkaz).
Zloženie mesto Prešov: https://www.presov.sk/komisia-na-ochranu-verejneho-zaujmu-pri-vykone-funkcii-verejnych-funkcionarov.html
Zloženie KSK:
Povolebná normalizácia sa tak okrem obmedzenia počtu zastupiteľstiev a diskusie v nich dotkla aj zloženia komisie, ktorá má kontrolovať majetkové priznania našich poslancov a primátora a ktorá okrem iného rozhoduje aj o poskytnutí informácií o týchto priznaniach pokiaľ o ne požiada občan, či iný subjekt v rámci infozákona. 6 poslancov nášho poslaneckého opozičného klubu je samozrejme tŕňom v oku pre vedenie mesta, ktoré bolo zvyknuté na tichučké a harmonické odhlasovanie v zastupiteľstve čohokoľvek, čo si v rámci svojich pokrivených predstáv o demokratických princípoch zmysleli. Robia to predsa pre ľudí, síce pre “svojich“, ale predsa pre ľudí.
V prípade nevykonania nápravy na najbližšom zastupiteľstve MsZ budem osobne ako predseda poslaneckého klubu OĽANO, SaS, SME RODINA, NOVA adresovať podnet na Ústavný súd SR. Snáď sa nedožijem toho, že o mojom podnete bude rozhodovať aj súdruh Fico.
Milan Kaplan, poslanec MsZ Michalovce, člen komisie na ochranu verejného záujmu