Denník N

Ako funguje horúca linka medzi Pentou a šéfredaktorkou

Reprofoto Správy RTVS
Reprofoto Správy RTVS

Penta predviedla, ako využíva svoje noviny.

Minulý týždeň vyšiel na webe denníka Plus Jeden deň článok o tom, že Alena Zsuzsová označila za objednávateľa vraždy novinára Jána Kuciaka šéfa finančnej skupiny Penta Jaromíra Haščáka. Penta tento denník vlastní.

Článok vyzeral už na prvý pohľad podozrivo, bol pofidérnej kvality. Nemal autora – podpísaný bol značkou, ktorú používajú noviny pod článkami z regiónov, a zjavne bol písaný narýchlo. Vyzeral, ako keby bol písaný na objednávku.

Podrobnosti: Denník Penty píše, že Zsuzsová označila za objednávateľa vraždy Haščáka

Potvrdilo sa to o pár hodín, keď na webe Denníka N* vyšiel rozsiahly článok Penta má pre vyšetrovanie vraždy Kuciaka veľké problémy, ale podozrivá z nej zatiaľ nie je . Článok, bol nielen o tom, že Zsuzsová za možného objednávateľa označila Haščáka, ale prinášal aj ďalšie, nie veľmi pozitívne informácie o Pente. Autorka článku Monika Tódová požiadala pri príprave článku manažéra Penty Martina Danka o stanovisko. Ten, keď si prečítal otázky, nelenil a obrátil sa na šéfredaktorku Plus Jeden deň Ivanu Mandákovú, ktorá s informáciou o Haščákovi Denník N dosť neobratným spôsobom predbehla.

Danko to aj sám otvorene priznal v rozhovore pre SME:

„Moja rola v tom, prečo pluska vydala tento článok, bola veľmi okrajová. V nedeľu poobede, asi o tretej – štvrtej, som dostal otázky od Moniky Tódovej z Denníka N (…) Jedna bola, že Zsuzsová vraj vypovedala, že Jaroslav Haščák si vraj mohol objednať vraždu Kuciaka. Zároveň Zsuzsová tvrdila, že Penta sa vraj nabúrala do jej facebookového konta. A Penta tým falzifikovala jej komunikáciu s Danielom Lipšicom. Vnímal som to tak, že pravdepodobne Denník N bude na týchto dvoch otázkach stavať jadro článku. (…)  zatelefonoval som šéfredaktorke Plus Jeden deň Ivane Mandákovej a spýtal som sa jej, či ona takúto informáciu niekedy počula, že by Zsuzsová tvrdila takéto veci. Mandáková mi povedala, že v Pluske to vedia niekoľko týždňov, ale že to neriešili, lebo to považujú za hlúposť. Povedal som jej: Vy to možno neriešite, ale Denník N to ide s najväčšou pravdepodobnosťou riešiť. Tak naložte s tým, ako uznáte za vhodné. Nám neprekáža, ak to napíšete.

Penta pri vstupe do médií sľubovala, že nebude nijakým spôsobom zasahovať do tvorby redakčných výstupov. Telefonát Mandákovej je priamy dôkaz, že tak robí.

Pente patrí viacero médií, ale ak by som mala vybrať jedno, ktoré po telefonáte z Penty zasalutuje, tak mi napadne práve Plus Jeden deň.

Denník neskrývane obhajuje záujmy Penty, pri témach súvisiacich s podnikaním Penty neupozorňuje na konflikt záujmov, o čom som už viackrát písala:

O majiteľovi len to najlepšie – takto vyzerá žurnalistika v Plus jeden deň
Denník Plus Jeden deň bojuje za slaninu Penty 

Denník Penty opäť neupozornil na konflikt záujmov
Redaktori Plus 7 dní žiadali prepustenie kolegyne kvôli kontaktom s Kočnerom

Veľká časť novinárov, ktorá pracuje pre vydavateľstvo Penty (News and Media Holding), sa snaží písať nezávisle, poctivo. Žiaľ, nadpráca šéfredaktorky Mandákovej a telefonáty manažéra Penty poškodzujú ich dobré meno.

Miroslava Kernová, Omediach.com

*Manžel autorky článku pracuje v Denníku N

Teraz najčítanejšie

Omediach.com

Tento mediawatch blog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií. Autorkou je šéfredaktorka webu OMEDIACH.com Miroslava Kernová. V minulosti pracovala pre SME a Trend. Jej manžel je redaktorom Denníka N.