Denník N

Zneužíva Taxify čísla zákazníkov?

V poslednom čase sa čoraz viac skloňuje pojem zdieľaná ekonomika a jej rôzne formy. Tento biznis model sa dostal aj medzi taxikárov. U časti z nich – predovšetkým u tých, ktorí nechcú moderné technológie, vyvolal vlnu nevôle. U nás v HOPINe vieme, že zdieľaná ekonomika je len slovná hračka, ktorá zakrýva podstatu fungovania služieb ako Taxify či Uber, pretože aj naša aplikácia je postavená na najmodernejších technológiách. Denne ju využívajú stovky vodičov a tisícky zákazníkov na prepravu v mestách po Slovensku a v zahraničí.

Zdravá konkurencia, raj pre zákazníka

Mnohí vítali príchod zahraničných aplikácii, ktoré sú často označované za našu konkurenciu. Nie je tomu až tak, ako sa na prvý pohľad zdá. Hlavný rozdiel medzi nami je v plnení zákonných podmienok. Tie sa už od 1. apríla 2019 zmenia a vtedy získame naozaj skutočnú konkurenciu. Dnes sú pre nás tieto aplikácie skôr ukážkou toho, ako sa dalo alebo dokonca ešte dá podnikať mimo zákona, a to bez akéhokoľvek postihu.

Spôsob ich fungovania má pritom dosah na všetkých bez ohľadu na to či ide o taxikára s vysielačkou, HOPIN vodiča alebo samotného vodiča zahraničnej aplikácie. Aplikácie priamo ovplyvňujú cenu, ktorá je pre zákazníka veľakrát smerodajná. Zákazníci sa tak na iných poskytovateľov zrazu často začali pozerať inou optikou. Tá sa zmení až vtedy, keď nastane problém. A jeden taký tu v súčasnosti máme.

Ak ste si niekedy objednali odvoz cez aplikáciu Taxify, vaše číslo si mohol vodič bez vášho vedomia uložiť do svojich kontaktov.Pozvanie na kávu drink alebo aj niečo iné potom bolo jednoduchšie ako sa zdá. Nevinná jazda cez aplikáciu sa nemusí skončiť len vystúpením z vozidla a ukončením objednávky.  Pred niekoľkými dňami sa to stalo redaktorke SME Zuzane Hanzelovej, ktorej sa niekoľko dní po ukončenej jazde cez Taxify ozval vodič s tipom na článok.

„Prišlo mi to veľmi zvláštne a pri niektorej z ďalších jázd som sa na to pýtala iného šoféra. Ten mi prezradil, že každý vodič vidí číslo zákazníka, a že sa mu hlavne mladé ženy už viackrát sťažovali, že im taxikári vyvolávajú, smskujú, a chcú ísť s nimi na drink,“ uviedla Hanzelová na Facebooku.

Zdanlivo nevinný prípad tak mal aj oveľa vážnejšiu dohru. Potom, ako Hanzelová zverejnila jej zistenie na sociálnych sieťach, sa aj priamo jej začali ozývať ďalší zákazníci s podobnými skúsenosťami. Išlo prevažne o mladé ženy, ktoré po využití spomínanej aplikácie začali od vodičov dostávať nevhodné správy.

„Dostala sa mi šokujúca odozva za pomerne krátky čas. Ženy mi písali svoje skúsenosti a posielali mi aj smsky od taxikárov. Všetky mali rovnaký príbeh – slušne smalltalkovali so šoférom, ešte v ten deň im napísal,“ napísala Hanzelová na Facebooku.

Z pohľadu Taxify tak ide o jeden veľký fail. Nemyslím si, že je v poriadku, ak poskytovateľ nedokáže ochrániť súkromné údaje svojich zákazníkov a vystaví ich tak zbytočnému riziku – v niektorých prípadoch aj obťažovaniu. Viete si predstaviť, že by vám napríklad po návšteve banky volal jej pracovník, či by ste s ním nešli na večeru? Prípadne vám kuriér doručí zásielku a o pár dní sa chce doručiť on sám ako balíček výlučne pre vás?

Ide o podobne veľký prešľap Taxify, ktorý sa aktuálne dostal na verejný pretras. A to zvlášť v čase, keď sa o potrebe zvýšenia ochrany osobných údajov hovorí na všetkých frontoch – čo vyústilo okrem iného aj do notoricky známeho GDPR. A obzvlášť v situácii, ak spoločnosť na Slovensku naďalej podniká bez splnenia platnej legislatívy a akejkoľvek pozornosti zodpovedných úradov – aj tu sa ukazuje dôležitosť férovej regulácie trhu.

Ako je to v HOPINe?

Nemyslíme si, že takéto praktiky sú v poriadku. V aplikácii HOPIN môže vodič so zákazníkom komunikovať len prostredníctvom chatu, kde nie sú sprístupnené žiadne osobné údaje. Vodiči nemajú žiadnu inú možnosť ako by kontaktovali zákazníka. Chat funguje spoľahlivo. Na základe vybraných kľúčových slov nás dokonca vie umelá inteligencia upozorniť na nežiaduce konverzácie.

Ak by sme tvrdili, že sme nezaznamenali kontakt vodiča a zákazníka, klamali by sme. Týchto prípadov je však našťastie veľmi málo a dejú sa cez chat. Stať sa môže aj prípad mimo chatu. To však jedine v prípade, že sám zákazník nevyužije na komunikáciu chat, ale priamo telefonicky kontaktuje vodiča na ktorého má v aplikácii poskytnuté číslo.

Aj na to však prihliadajú naše interné pravidlá. Našim zákazníkom môžeme garantovať, že v prípade podania podnetu a následného potvrdenia porušenia pravidiel zo strany vodiča, znamená to jeho koniec poskytovania služieb v našej aplikácii.

Teraz najčítanejšie

Martin Baran

Spoluzakladateľ HOPIN, najpoužívanejšej taxi aplikácie v Bratislave. Tento blog je súčasťou firemnej komunikácie. FIREMNÝ BLOG