Denník N

Otázky kandidátovi na post prezidenta

Reakcia na volebné noviny Maroša Šefčovič (február 2019)

Do schránky sa mi dostali volebné noviny kandidáta na prezidenta Maroša Šefčoviča. Obyčajne volebné noviny nečítam a slúžia mi viacmenej ako podložka pri šúpaní zemiakov, či pri iných „bohumilých“ činnostiach. Teraz som zmenil názor a prečítal som si tieto noviny nie preto, že by som chcel Maroša Šefčoviča voliť – to v žiadnom prípade – ale zaujali by ma jeho názory na určité problémy, ktoré rezonujú súčasným Slovenskom, a to nielen v poslednom roku.

Maroš Šefčovič v tomto svojom (februárovom) občasníku zdôrazňuje štyri svoje priority, ktoré v odsekoch kvalifikuje ako:

SLOVENSKÁ ZÁSTAVA

EURO AJ ZRUŠENÉ COLNICE

ROKOVANIA NA NAJVYŠŠEJ ÚROVNI

DOBRÝ OTEC RODINY

A preto mi napadli aj otázky k týmto okruhom, ktoré uvediem po svojom krátkom komentári k jednotlivým bodom.

Začnem od konca. Dobrý otec rodiny je podmienka na Slovensku asi nutná, ale určite nie postačujúca. Dobrým otcom rodiny bol aj Joseph Goebels a vieme ako dopadla jeho manželka a šesť detí.

Tým, pochopiteľne, nechcem navádzať dojem porovnávania neporovnateľného, ale ako kvalifikácia na dobrého prezidenta to určite nestačí.

Slovenská zástava je symbol štátnosti, ku ktorej sa, okrem iného hlási aj Kotleba a Harabín a je len stelesnením povinných tančekov, bez ktorých si asi žiadny kandidát na prezidenta (asi nikde na svete) nevie svoju kandidatúru predstaviť.

Rokovania na najvyššej úrovni a hlavne dosiahnutý úspech v medzinárodných inštitúciach, je určite prvá pridaná hodnota, o ktorej je možné hovoriť ako o relevantnej, ale…

Euro aj zrušenie colnice znie veľmi pekne a je to iste aj Jeho zásluha, že sme k tomu všetkému dospeli, ale v tom čase to bolo v príkrom rozpore s názorom jeho azda najväčšieho súčasného podporovateľa Roberta Fica (viď „Do Európy áno, ale nie z holým zadkom“, či (parafrázujem) prvá vec, ktorú nastolíme po nástupe do vlády, bude zrušenie rokovaní o zavedení Eura).

Ak k tomu všetkému ešte priradíme jeho štyroch najvýznamnejších podporovateľov na strane 4, menovite Robert Fico, Peter Pellegrini, Peter Kažimír a Miroslav Lajčák, vyvstávajú v mojej hlave na adresu tohto prezidentského kandidáta nasledovné otázky:

1. Ako dobrý otec rodiny je dôležité poznať váš jedoznačný názor na to, že hneď na začiatku vlády strany SMER-SD táto strana verejne odsúdila obeť útoku Hedvigu Malinovú ako klamárku a prinútila ju opustiť svoju vlasť, ku ktorej zástave sa hrdo hlásite.

Moja otázka teda znie jasne a jednoznačne: Aj vy si myslíte, že Hedviga Malinová – Žáková je klamárka a celý útok na seba si vymyslela?

2. K Slovensku a jeho zástave sa, celkom pochopiteľne, hrdo hlásite. Mňa by ale zaujímalo, či by ste ako prezident iniciovali aj zavedenie 28. októbra ako štátneho sviatku, nakoľko vašim najväčším slovenským vzorom (mojím tiež) je Milan Rastislav Štefánik, ktorý, ako všetci vieme, patril k jednej z hlavných postáv vzniku ČSR? Tu už nechcem pripomínať fakt, že MRŠ nikdy o samostatnom Slovensku nielen nesníval, ale ani nehovoril.

3. Pri rokovaniach na najvyššej úrovni ste sa stretávali s mnohými významnými politikmi a získali ste si aj ich dôveru (post podpredsedu Európskej komisie pre energetiku). Váš názor na globálndohodu o migrácii, ktorej spoluautorom je aj váš iný podporovateľ Miroslav Lajčák, ale najväčším odporcom váš hlavný podporovateľ Róbert Fico je teda pozitívny (Lajčák), alebo negatívny (Fico)?

Upozorňujem, že to nie je otázka typu aj áno aj nie, ale vyžaduje jednoznačný názor. Už z úcty k vašim budúcim voličom!

4. Na tretej strane svojho bulletinu píšete, že chcete byť „prezidentom čo spája“.

Zrejme máte ambíciu spájať občanov celého Slovenska, ale pritom už teraz kandidujete s podporou strany, ktorá je vášmu srdcu blízka (viď bod 1 – vyššie), ale ako dokážete spojiť aspoň diametrálne odlišné názory v rámci tejto strany Fico/Lajčák, resp. najnovšie Fico/Pellegrini po neúspešnom pokuse o zvolenie kandidátov na ústavných sudcov a tým aj sfunkčnenie chodu ÚS. Prikláňate sa teda k tej strane (politickej), ktorá sa zaslúžila o to, že Slovensko bude najmenej dva mesiace fungovať bez tejto významnej inštitúcie?

Toto sú otázky, na ktoré čaká slovenský volič odpovede aj z vašej strany.

A to, že sa vaša pani manželka volá Helena (moja tiež) je síce dojímavé , ale nedáva to ešte dôvod na to, aby ľudia dávali vo voľbách na post hlavy štátu svoj hlas práve vám!

Nečakám na tieto otázky vaše odpovede, ani si nemyslím, že by ste si tento blog prečítali, ale možno sa tieto otázky prostredníctvom niekoho z vašich PíáRistov k vám dostanú a budete mať o čom uvažovať.

Teraz najčítanejšie

Pavol Polko

Narodený 1953, som na dôchodku, pôvodné povolanie učiteľ (ruština - francúzština). Blogy som sa rozhodol písať, nakoľko ma veľmi frustrujú príspevky, v ktorých ľudia, väčšinou neznalí histórie, glorifikujú zriadenie, v ktorom som prežil viac než 36 rokov a o ktorom som nikdy nemal ani len najmenšiu pochybnosť, že je to zriadenie zločinecké. Chcem byť protiváhou dnešných vyznavačov "alternatívnej" histórie, ktorí sa opierajú o pseudohistorické konštrukcie a pre ktorých je vlastný pocit, umocnený ruskými trolmi, dôležitejší ako historické fakty, či osobné skúsenosti ľudí, ktorých autentické zážitky sú marginalizované. Moje príspevky budú vždy podložené buď vlastnými skúsenosťami alebo serióznymi historickými materiálmi. Od októbra 2017 člen strany Šanca, od septembra 2019 člen strany Za ľudí.