Denník N

MUSICBOX – seriál o hudbe, ktorú milujem | 8. týždeň: Časované bomby z 80-tich rokov

Hudba je jedným z mála druhov umení, ktorú má k dispozícii každý, aj keď o to nestojí. Ja ale nepatrím ku pasívnym poslucháčom, ktorí konzumujú všetko bez rozmyslu, hlavne nech je toho veľa a zadarmo.

Minulý týždeň som počúval novinku od Manu Katché-ho. A keď som si spomenul, že bubnoval v dvoch zásadných platniach, ktoré ma ovplyvnili na celý život, bolo len otázkou niekoľkých hodín, kedy si ich znovu vypočujem.

Všeobecne je koniec osemdesiatých rokov v rockovej hudbe neskutočné plodný. Okrem nižšie spomínaných platní môžem spomenúť mená ako Pink Floyd, Deep Purple, Guns N‘ Roses, Kingdom Come, Mike Oldfield, Whitesnake, Judas Priest, Ozzy Osboune… a to som sa ani riadne nezamyslel. Bola to zaujímavá doba, však?

PETER GABRIEL – So (1986)

Peter Gabriel a jeho So bolo mojím prvým cédečkom, ktoré som si kúpil. Táto platňa je považovaná buď za jeho najlepšie dielo, alebo začiatok jeho komercionalizácie. Ja sa prikláňam k prvej možnosti.

Asi niet na svete človeka, kto by nepoznal skladby Mercy Street, Red Rain, Big Time a hlavne Sledgehammer. Sú to perly, ale celý album je jeden úžasný korunovačný klenot.

Platňa vyšla 19. mája 1986 a z Gabriela okamžite urobila superstar. So je jeho najpredávanejší sólový album. Piesne sú ovplyvnené tradičnou world music, hlavne africkou a brazílskou. Hit Dont’t Give Up mala pôvodne naspievať Dolly Parton, ale keď to odmietla, Gabrielova priateľka Kate Bush súhlasila a dala srdcu tomuto nesmrteľnému duetu.

So je Gabrielovým prvým sólovým albumom, ktorý má aj názov, i keď je pravda, že jeho album IV musel byť premenovaný na Security. Na platni hrá množstvo skvelých umelcov, Gabriel na ňom využil priekopnícky CLEARFlight CMI syntetizátor, ktorý pre neho znamenal veľký prísun kreativity a umeleckej voľnosti.

DIRE STRAITS – Brothers In Arms (1985)

Aj táto platňa patrí k mojej prvej desiatke CD-čiek, ktoré som si koncom osemdesiatich rokoch kúpil. Nie je to super, že si ju stále veľmi rád vypočujem? Mimochodom, ide vôbec o prvú platňu, ktorá vyšla na revolučnom nosiči – kompaktnom disku, ktorý dal základy digitalizácii hudby a aj vďaka vtedajším technológiám dnes môžeme hudbu streamovať, zdieľať, či počúvať zo smartfónov.

Brothers in Arms je piaty štúdiový album, ocitol sa na 51 mieste v zozname 100 najväčších britských albumov. Platňa sa nahrávala na 24-stopovom digitálnom páskovom zariadení od Sony a je výsledkom neustálej Knopflerovej snahy o čo najlepšiu kvalitu zvuku. Audiofilovia majú tento album dodnes veľmi radi.

Skladba Money for Nothing bola najhranejším videom po jej uvedení na MTV.

Zaujímavé je, že recenzie vo Veľkej Británii boli väčšinou negatívne. Mat Snow napríklad napísal: „Dire Straits sú tak vkusní, že sú úplne bez chuti.“ Dnešní recenzenti už zrejme nepotrebujú ukazovať svoje ostré pazúry v starých nahrávkach a oceňujú tento poklad azda rovnako ako milióny verných poslucháčov.

https://itunes.apple.com/sk/album/brothers-in-arms-remastered/7593643?l=sk

U2 – Joshua Tree (1987)

Ďalší album, ktorý neodmysliteľne patrí do osemdesiatich rokov je Joshua Tree. Podobne ako So pri Petrovi Gabrielovi, aj Joshua Tree urobila z kultovej skupiny globálnu hviezdu.

Zvláštny názov platne je odvodený od mena prírodnej rezervácie Joshua Tree National Park v USA. Album je oceňovaný aj odbornou kritikou a všeobecne sa považuje za ich najlepšia štúdiová nahrávka.

https://youtu.be/XmSdTa9kaiQ

Platňu začali nahrávať v júli 1986 v Dubline, jej zvuk je inšpirovaný americkým a írskym folklórom.

V roku 2003 tento album označil časopis Rolling Stone na 26. miesto rebríčka najlepších albumov všetkých čias. Predalo sa ho viac ako 25 miliónov, v roku 1991 vyšlo aj v bývalom Československu vo vydavateľstve Popron.

Teraz najčítanejšie

Richard Pliešovský

Po tejto zemi sa pohybujem už päťdesiat rokov. Umenie mi pomáha vidieť svet krajším. Mojou vášňou sú knihy a hudba.