Denník N

Všetkým mojim rovesníkom, ktorí sa rozhodli hodiť to Harabinovi

Vo svojom okolí už dlhší čas vnímam, že mnoho mojich rovesníkov sa chystá odovzdať hlas v prezidentských voľbách Štefanovi Harabinovi. Keď sa k nim pridalo niekoľko kňazov či biskupov, zostal som veľmi zaskočený a premohol ma smútok. Aj preto som sa rozhodol napísať týchto pár riadkov.

Milý kamarát, kamarátka,

prihováram sa Ti s istým znepokojením, pretože som videl a počul, že by si chcel svoj hlas v prezidentských voľbách odovzdať Štefanovi Harabinovi. Áno, viem, javí sa ako kresťanský, pretože Ti zahral na tvoju nôtu a veľmi radikálne sa postavil k otázkam, ktoré Ťa zaujímajú zo všetkého najviac. Chcem Ťa však upokojiť, prezident nemá kompetencie na to, aby reálne spravil niečo s otázkou potratov či registrovaných partnerstiev. Áno, prezident by mal byť akousi morálnou autoritou, no viac ako právo vetovať zákon nemá.

Bol by som rád, ak by si si konečne začal všímať ľudské kvality a Tvoja voľba by nezávisela len od troch otázok, ktoré v konečnom dôsledku ešte viac polarizujú spoločnosť.

O Štefanovi Harabinovi toho až tak veľa neviem. Keď bol ministrom, bol som ešte malým chlapcom a nevnímal som politiku tak ako teraz. Nepamätám si ani jeho telefonát s Bakim Sadikim, obchodníkom s drogami, s ktorým mal Štefan Harabin veľmi korektný vzťah. Preto som sa najmä kvôli Tebe obetoval a šiel som sa pozrieť na predvolebné stretnutie občanov s prezidentským kandidátom Štefanom Harabinom. Áno, priznávam, bolo to veľmi náročných deväťdesiat minút môjho života.

Ťažké minúty v Dúbravke

Po vstupe do priestorov kultúrneho domu v bratislavskej Dúbravke ma vôbec neprekvapilo, že vekový priemer účastníkov je pomerne vysoký. Sem tam sa v dave mihol aj mladší účastník. V prvom rade sedel Peter Marček, poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý si počas dlhého monológu Štefana Harabina stihol urobiť aj selfie. To, že nadšene tlieskal, keď Harabin nadával a nenávistne hanil vládnu koalíciu, s ktorou Marček zvykne hlasovať, nie je až také podstatné.

Nenávisť. To, čo by sa dalo v miestnosti doslova krájať. Necelé štyri minúty trvalo Štefanovi Harabinovi to, aby rozpútal slovnú hru nenávisti a klamstiev. Najprv to boli výmysly ohľadom migrantov, ktorých vraj údajne do Lučenca mieri stotisíc. Pri migrantoch samozrejme nezabudol podotknúť, že môžu za tisíce vrážd a znásilnení naprieč celou Európou. Potom už prirodzene prešiel k obviňovaniu jeho prezidentského protikandidáta Maroša Ševčoviča, ktorý je podľa neho nasadený Európskou úniou, ktorú nazval skorumpovanou bruselskou elitou. Útoky na Európsku úniu samozrejme pokračovali ďalej a nezabudlo sa ani na Rusko, ku ktorému má pán Harabin vcelku vrúcny vzťah a rád by zrušil protiruské sankcie a dokonca vyjadril „že politika razená Putinom je sympatická nielen mne, ale aj celému svetu.“ Osobné útoky pokračovali ďalej, Harabin stihol nazvať Fica klamárom a zlodejom, za čo zožal patričný potlesk. Asi pozabudol, že práve počas vlády tohto klamára a zlodeja zastával post ministra spravodlivosti. Mohol by som pokračovať ďalej, urážok a klamstiev tam padlo veľmi veľa. Samozrejme, pri čo i len najmenšej zmienke mena Andrej Kiska sa sálou kultúrneho domu ozývali slová ako hajzel, špina či zlodej.

Najsmutnejším momentom však bolo, keď sa istý starší pán postavil a ľudia v sále stíchli. „Chcel by som Vám odovzdať požehnanie od nášho prvého prezidenta Jozefa Tisa.“ Zaznel nepochopiteľný potlesk a ovácie. Čo však nasledovalo potom, bolo ešte desivejšie. Štefan Harabin povedal, že je nástupcom Jozefa Tisa a podľa neho Slováci Tisa nikdy patrične nedocenili.

Ešte máš dva týždne, tak prosím premýšľaj!

Milý kamoš, ja viem, že mi neveríš, pretože máš krátku pamäť, napokon, ako väčšina Slovákov. Ak mi aj neveríš, máš ešte dva týždne, aby si sa šiel sám presvedčiť na láskyplné stretnutia s kresťanským kandidátom Štefanom Harabinom. Alebo vlastne ani nemusíš, pozri si len jeho videá a skús si neskôr overiť slová, ktoré si tam počul. Nie, nemyslím, že by si to mal spraviť na Hlavných správach či Svetle Sveta. Postačí ti aj wikipédia či archív RTVS. Ja viem, že to je pre Teba mainstream, ale skús sa prekonať a prosím, premýšľaj.

A nezabudni, aj keby si chcel prehliadať všetku nenávisť, ktorú šíri Štefan Harabin, spomeň si na to, že človek, ktorý vyhlási, že by chcel nasledovať Tisa, toho Tisa, kvôli ktorému zomreli tisíce nevinných Židov, to nie je ani náhodou kresťanské ani nejaké iné. Možno časom zistíš, že na Harabinovi nie je takmer nič kresťanského, aj keď sa to navonok môže javiť inak. A že keď začneš kriticky premýšľať, zabudneš aj na tie otázky, ktoré si považoval za najdôležitejšie na svete.

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Dávid Jackanič

Aktuálne pracujem s ľuďmi s poruchou autistického spektra vo Francúzsku. Skrze svoj blog by som rád priblížil aspoň časť svojich postrehov, skúseností a zážitkov - s Francúzskom ako takým, so stretom rôznych kultúr, s pohľadom na prácu s ľuďmi s rôznymi hendikepmi a mnohým iným.