Denník N

Ďalší podvod na podnikateľoch? Zrušenie daňových licencií je polopravda

Daňové licencie nás tu trápili od roku 2014 a už pri ich prijímaní sa zdvihla veľká vlna nevôle zo strany firiem, ktorým sa nepáčilo, že štát chce od nich v podobe daňovej licencie niečo ako „minimálne výpalné“ na dani. Pár rokov po ich zavedení sa zmenila vláda a tá, ktorá prišla, si do Programového vyhlásenia dala ich zrušenie. Mnohí sme neverili, že sa tak stane, však taká daňová licencia je pomerne stabilný a ľahko odhadnuteľný príjem štátneho rozpočtu. Nuž ale, takmer nemožné sa stalo skutočnosťou a s veľkou mediálnou slávou sme sa minulý rok daňových licencií zbavili. No zbavili, ako zbavili….

Po každoročnom folklóre s meškajúcimi tlačivami daňových priznaní som sa do nich konečne v uplynulých dňoch pustila, s vedomím, že daňové licencie sa už neplatia a aspoň trošku odškodným za už zaplatené v predchádzajúcich rokoch bude ich zápočet, ktorý je možný tri roky dozadu. Nuž i veľké bolo moje sklamanie. Pokúsim sa vám vysvetliť, že daňové licencie síce zrušené boli, ale pri výpočte samotnej dane z príjmov musíme s nimi stále počítať.

Na začiatok teda pár známych faktov. Ak nie ste platiteľ dane z pridanej hodnoty, za rok 2014 – 2017 ste museli na dani z príjmov ročne zaplatiť minimálne 480 eur. Ako platiteľ dane z pridanej hodnoty s obratom do 500-tisíc eur minimálne 960 eur ročne a s obratom nad 500-tisíc minimálne 2 880 eur ročne. Ak bola vaša vypočítaná daň nižšia ako daňová licencia, museli ste uhradiť výšku daňovej licencie a ten rozdiel ste si mali možnosť v ďalších troch rokoch započítať, ale iba v prípade, ak bola vaša vypočítaná daň vyššia ako daňová licencia. Ak bola opäť nižšia, mohli ste si takto za tie roky „nasporiť“ nejaké akoby predplatené peniaze na dani.

Možno som naivná blondína, možno len prakticky uvažujúci človek, ale s faktom, že daňové licencie boli zrušené, som sa stotožnila celkom rýchlo, rovnako ako automaticky som počítala s tým, že ak aj bolo zrušené ich platenie, do troch rokov si môžem uplatniť všetky tie nasporené predplatené peniaze v rámci dane, ktorá mi vyjde na úhradu. Omyl!

Pri podaní prvého daňového priznania, v ktorom vyšla firme daň vo výške 222 eur, som chcela započítať rozdiely z daňových licencií za posledné tri roky, ktoré boli vo výške 387 eur, to znamená moje uvažovanie bolo – do 222 eur započítam a ešte mi zvyšok ostane na budúci rok. Prvé varovné signály prišli, keď som na tlačive zaškrtla, že si budem započítavať licencie za predchádzajúce roky a tlačivo teda automaticky napísalo, že výška licencie v prípade tejto firmy je 960 eur, lebo je to platiteľ dane z pridanej hodnoty. Chvíľu som si myslela, že nemám aktuálnu verziu softvéru, chvíľu, že niečo zlé zaškrtávam v nových tlačivách a kruté vytriezvenie prišlo až po prečítaní búrlivých účtovných diskusií na túto tému. I pochopila som a mám potrebu podeliť sa s vami o to, že zrušenie daňových licencií je len polopravda, ktorá sa nám tu všetkých naservírovala a ľudia až v týchto dňoch pochopia, že ak si chcú započítavať predplatené peniaze na licenciách z predchádzajúcich rokov musia s licenciou akoby stále počítať.

V mojom prípade to teda znamenalo, že započítavať rozdiely z daňových licencií vo výške 387 eur za roky 2015 – 2017 by som si mohla iba v prípade, ak by daň z príjmov za rok 2018 bola vyššia ako 960 eur a aj to ešte stále nie celý rozdiel, ale iba rozdiel nad sumu 960 eur. V mojom prípade to teda znamenalo, že firma si nezapočíta nič, zaplatí na dani 222 eur a časť z predplatenej licencie za rok 2015 jej prepadne v prospech tohto skvelého štátu, lebo na budúci rok už bude nad hranicou troch rokov.

Musím zatlieskať tomu, ako výborne dokázali politici zo SNS predať podnikateľom toto zrušenie a úľavu, a zároveň musím zatlieskať za výbornú spoluprácu SMER-u a nastaveniu mechanizmu, ako vlastne licencie zrušiť a zároveň dokázať, aby všetky navyše zaplatené peniaze na licenciách za predchádzajúce roky ostali v štátnej kase, zrejme preto lebo sú už dávno minuté, teda aby sa tak stalo s veľkou väčšinou z nich. Považujem to za veľký podvod na podnikateľoch!

Teraz najčítanejšie

Jaroslava Lukačovičová

Poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska, prezidentka účtovnej asociácie a expertka na dane, odvody a podnikateľské prostredie.