Denník N

Prečo kupovať nehnuteľnosť s pomocou realitného makléra?

Kúpa nehnuteľnosti je v živote, každého z nás jeden z najdôležitejších krokov. Nerobíme ho v živote moc často a rovnako tak nás to nestojí nemalé finančné prostriedky. Pokiaľ je bežné, že pri predaji nehnuteľnosti využívame služba realitného makléra, tak by malo byť rovnako bežné, že pri kúpe využijeme jeho služby tiež

V živote sa držím hesla, že každý mal robiť to, čomu rozumie a robiť to najlepšie ako vie. Keď sa rozhodnem letieť na dovolenku, tak sa nebudem snažiť napodobniť kapitána lietadla so slovami snáď nejako doletíme. Rovnako tak nebudem „asistovať“ doktorovi pri operácií, ale nechám ho robiť si svoju prácu.

Veľká väčšina z nás si kupuje nehnuteľnosť pre potreby bývania. Kupuje niečo, čomu bude chcieť hovoriť domov. Preto platí, že častokrát sú veľmi rozhodujúce emócie. Ľahko sa tak môže stať, že tak môžeme zabudnúť na dôležité veci, ktoré sa v budúcnosti môžu ukázať ako kľúčové. Mám na mysli napríklad technické nedostatky, ale rovnako tak napríklad znenie kúpnej zmluve, ktoré vás môže stavať do nevýhody.

Častokrát aj hľadanie tej správnej nehnuteľnosti, môže byť veľmi náročné z hľadiska času. Vyžaduje si to každý deň sledovať nové ponuky na internete, kontaktovať majiteľa, prípadne makléra s možnými ďalšími otázkami, ktoré sú pre nás dôležité. Pokiaľ máme to šťastie, že ponúkaná nehnuteľnosť je ešte voľná je potreba sa dohodnúť na prehliadke.

Proces možno na prvý pohľad celkom nenáročný, ale po týždni alebo dvoch takéhoto hľadania mi dáte za pravdu, že viac než vyčerpávajúci.

Pokiaľ už máte to šťastie a v ponuke nájdete nehnuteľnosť, ktorá sa vám pozdáva je na rade prehliadka. Opäť sa vrátim k tomu, že každý sme odborníkom na niečo. Niekto dokáže liečiť ľudí ako doktor, druhý je napríklad výborný huslista, alebo excelentný chemický inžinier. No nie každý z nás, vie na čo si dať pozor pri prehliadke nehnuteľnosti, zhodnotiť technický stav, zhodnotiť či cena ktorú požaduje predávajúci je adekvátna, prípadne o cene jednať. Nehovoriac už právnych záležitostiach. Zistiť, či nehnuteľnosť nie je právne zaťažená nejakou ťarchou, alebo napríklad právom na dožitie. V neposlednom rade je rovnako dôležitý obsah kúpnej zmluvy. Budete robiť jeden z najdôležitejších životných krokov, ktorý vás bude stáť nemalé finančné prostriedky. Preto práve kúpna zmluvy by mala byť pripravená a overená odborníkom, aby ste sa vyhli prípadným problémom.

Spolupráca s profesionálnym realitným maklérom by vám mala zaistiť, že všetky vyššie uvedené záležitosti by vám nemali vôbec robiť problém, prípadne vás nejako zaťažovať.

Ja osobne pracujem s klientmi tým spôsobom, že najprv dôkladne zistím o akú nehnuteľnosť presne majú záujem. Čím viac dôležitých detailov viem, tým presnejšie viem v ponuke hľadať a klientovi tak zasielam, ponuky ktoré sú pre neho skutočne zaujímavé. Následne sa rozhodne ktorú z nehnuteľností chce aj osobne vidieť. Dohodnem termín prehliadky, ktorú spoločne absolvujeme. Zatiaľ čo klient rieši otázky, aký bude mať výhľad z okna, prípadne či mu vyhovuje lokalita ja sa zameriavam na otázky, ktoré sú taktiež veľmi dôležité ale klient na ne v pretlaku emócií počas prehliadky zabudne. Napríklad aké sú mesačné náklady na bývanie, akú sumu má spoločenstvo vlastníkov bytov nasporenú, či sa v dome plánujú nejaké rekonštrukcie a úpravy, ktoré budú mať finančný dopad na nového majiteľa.

Pokiaľ je prehliadka natoľko úspešná, že sa kupujúcemu byt naozaj pozdáva realizujeme s klientom ešte jednu odbornú prehliadku, ktorej podstata je zhodnotenie technického stavu. Takúto prehliadku absolvujeme s odborníkom so stavebnej firmy (opäť platí, každý sme odborníkom na niečo). Aj vďaka posúdeniu technického stavu viem s kupujúcim ďalej jednať o cene a zabezpečiť tak pre kupujúceho lepšiu cenu ako by si dokázal vyjednať sám.

V prípade, že kupujúci potrebuje financovať nehnuteľnosť hypotékou som opäť pripravený mu zabezpečiť profesionála z financií, ktorý sa postará o bezproblémové vybavenie hypotéky a ja klientovi zabezpečím znalecký posudok na kupovanú nehnuteľnosť, ktorý od neho bude žiadať banka. Znalecký posudok vás štandardne stoji okolo 150 eur. Jeho suma môže byť, ale kľudne aj vyššia. Záleží na type nehnuteľnosti. Pre mojich klientov nechávam vypracovať znalecký posudok úplne zdarma, čím im šetrím nielen čas, ale aj peniaze.

Okrem výberu nehnuteľností, pomoci pri prehliadkach, pri vyjednávaní o cene by vám mal skúsený realitný maklér vedieť zabezpečiť kvalitný právny servis. Teda inak povedané, mal by vám zabezpečiť služby kvalitného právnika.

Pokiaľ všetko uvedené veci dokáže pre vás zabezpečiť, môžeme hovoriť o tom, že takáto služba vie byť pre vás veľkou pridanou hodnotou a má pre vás zmysel.

O tom ako si nájsť toho pravého a naozaj profesionálneho realitného makléra, sa dočítate v ďalšom blogu, ktorý som pre vás napísal.

Veľa šťastie pri hľadaní správnej nehnuteľnosti.

 

Peter Vizváry – realitnyprofik.sk

Teraz najčítanejšie

Peter Vizváry

Celý život sa venujem obchodu a práci s ľuďmi. Na začiatku svojej kariéry som niekoľko rokov pôsobil v bankovníctve. Za túto skúsenosť som veľmi rád, lebo ma naučila v prvom rade počúvať klientov a vnímať ich potreby aby som následne ich predstavy bol schopný pomôcť realizovať.Následne som niekoľko rokov žil a pôsobil v Prahe, kde som sa začal venovať realitám. Mal som možnosť sledovať profesionálov a odborníkov od ktorých som sa veľa učil. V roku 2018 po všetkých skúsenostiach, ktoré som načerpal, som sa rozhodol vrátiť do Bratislavy a založiť realitnú kanceláriu práve preto, aby som mal možnosť poskytnúť klientom servis a služby, ktoré by mali byť na takej úrovni aby profesia realitných maklérov bola vnímaná ako užitočná práce pre ľudí.Mohol by som o sebe povedať a napísať čokoľvek, ale lepšie to za mňa robia moji klienti. Peter Vizváry - realitnyprofik.sk