Denník N

Neperiodický vzor z lokálnych maxím a globálnych imperatívov

Penrose to vysvetľuje v min. 12:15 – 12:54 diskusie s Mojžišom (https://www.tyzden.sk/podlampou/53914/pod-lampou-science-sir-roger-penrose-a-vznik-vesmiru/?ref=tit). Jeho neperiodické parketáže nie sú IBA matematickými hrami. Sú najdôležitejšou súčasťou heuristického hľadania možnosti ako sa pozrieť dopredu v reálnom čase na globálne pravidlo uloženia parkiet v konkrétnom (lokálnom) mieste. Inak sa nedá vedieť, či je krok pravdivý, alebo nepravdivý. Výklad, ktorý sa pozerá z časového odstupu, nám nepomôže.

Kantovské imperatívy nastávaju ako abstrakčné zdvihy postupne, z kroka na krok. Nie skokovo. Lokálny krok (maxima) sa pripája ku globálnemu pravidlu (imperatív) ako prvý. Podobne, ako Penrosovo kladenie parkiet ku rovine.

Fiktívna dôkazová diskusia so Samom Marcom:

Samo: To Slovensko, v ktorom Zuzana Čaputová s veľkým náskokom vyhrá prvé kolo, je totiž to isté Slovensko, na ktorom sa na druhé miesto v prieskumoch premiérovo prepracovali fašisti.

Ivan: Vidíme, že umiernení konzervatívci a liberáli zlepšujú spoluprácu z kroka na krok. Je to možné iba preto, lebo si ňou sprístupňujú globálne pravidlo každého kroku.

Samo: Je to to isté Slovensko, ktoré je podľa všetkých ukazovateľov iné ako prezidentka, ktorú sa chystá zvoliť. Je to to isté Slovensko, na ktorom je horúcim kandidátom na druhé kolo Štefan Harabin.

Ivan: V nultom kroku bolo vopred jasné, že nechcú, aby sa stal prezidentom Harabin, ani Šefčovič. Preto pravicový liberál Mistrík odstúpil v prospech ľavicovej liberálky Čaputovej. Z toho, čo to prináša, vidíme, že tento lokálny krok bol v súlade s globálnym pravidlom.

Samo: Množstvo ľudí … by Čaputovú v parlamentných voľbách nevolili. Zvolenie Zuzany Čaputovej (teda) síce bude významným krokom do budúcnosti, nebude však skokom: prezidentské voľby sú jednoducho úplne iné ako voľby parlamentné. Ukazujú náladu – nechceme Smer, omnoho menej však ukazujú, čo presne chceme. To ukážu práve parlamentné voľby a prieskumy hovoria jasnou rečou: koľko percent v nich majú jasne proeurópske a nepopulistické strany?

Ivan: Nepotrebujeme skoky a ich výklad s časovým odstupom, lebo si tým zapracovávame do presvedčenia prítomnosť ako slepú škvrnu, cez ktorú sa nedá pozerať. Potrebujeme svojimi lokálnymi krokmi sprístupňovať ich abstraktné globálne pravidlá. Vtedy a len vtedy na konci (parlamentné voľby 2020) pokryjeme celú rovinu tak, že nám v ruke nezostane ani jedna parketa. A keď nám nejaké zostanú, budeme vedieť rýchlo opravovať nesprávne kroky ich uloženia.

Spolu s Maturanom/Varelom aj a Luhmanom si myslím, že konštruovať sa dá striktne iba konštruovaním.

Príklad:

Mám starý Python (Python 2)

1 # mám starý Python
/usr/src/Python-3.7.3$ python -V
Python 2.7.15rc1
2 # Potrebujem nový, 3-kový
3 # Spravím si ho zo zdrojákov
3a # Stiahnem si zdrojáky
3b # Roztarujem
3c # Skompilujem
3d # Zlinkujem
3e # Vidím výsledok:
ModuleNotFoundError: No module named ‚_ctypes‘
Makefile:1140: recipe for target ‚altinstall‘ failed
make: *** [altinstall] Error 1
4 # Overím si to, je to pravda, stále mám starý Python
/usr/src/Python-3.7.3$ python -V
Python 2.7.15rc1
5 # Hľadám príčinu or n-1 zdrojáky pre Python 3

# Z príkladu je vidieť, že pravdivý význam je úspešný postup napísania zdrojákov, ich komprimácia, odkomprimácia, typovaná (kompilácia, linkovanie). V príklade sa mi to nepodarilo, čiže mám nepravdivý význam (omyl). Vidno to z toho, že niečo nespĺňa striktnosť typových pravidiel. Preto anulovali môj pokus. Presný, rýchly a garantovaný výklad už mám na stole. Žiaden ďalší, a ani žiaden brut (snaha o prelomenie typovej striktnosti veľkým počtom opakovaní nepomôže). Budem hľadať opravu a spravím ďalší pokus.
Začiatok tohto konárika je Heuristika, alebo skús prediktívne pokračovanie
____________________________________________________________

Blogujem aj kvôli tomu, že
a) chcem udržať viditeľný syslog pre voľby 2020
b) nezabúdame na Jana, Martinu, ich rodičov a súrodencov.

Non-periodic Riemann examples

Teraz najčítanejšie

Ivan Baltay

Založili sme OZ ETRI. Inšpirujeme konštruktivistické učenie humanitných predmetov, pilotne dejepis 5-7, Viac na etri.sk