Denník N

Pre teba, Danko

Chápem, Danko, že ti už kritika lezie na nervy. Väčšina z nás si nevie predstaviť, že by sa niekto permanentne „hrabal“ v našich rozhodnutiach a analyzoval naše výroky. Nedajbože si z nás uťahoval a zakladal o nás FB stránky. Mnohí z nás si dokonca ani nevedia predstaviť, že by sa rozhodli vstúpiť do politiky – máme z tejto predstavy zimomriavky a nočné mory. Ale ty si sa tak dobrovoľne rozhodol a zrejme si vedel, do čoho ideš a čo sa od teba očakáva. My, bežní občania, predpokladáme, že moc a peniaze sú síce silná motivácia, ale ešte stále tam kdesi je aj zdravý rozum a racionálne ambície. Je prospešné vstať každé ráno s myšlienkou, že všetko, čo urobíme a povieme, sa dotkne mnohých životov. Faktom je, že tvoje politické rozhodnutia naberajú v poslednom čase na intenzite – dočkali sme sa prechodu od slov k činom. Nezaujímajú ma tvoje „slovné hračky“ ani to, ako veľmi si vážiš svoj JUDr. titul. Zaujíma ma, ako sa tvoje rozhodnutia (na dôsledky ktorých znepokojivo upozorňujú odborníci naprieč širokým spektrom vedeckých disciplín – a vidíme ich už všetci celkom jasne napríklad na cenách potravín) dotknú môjho bežného aj pracovného života. Napäto čakám. Zatiaľ si poučil podnikateľov, ako „sa slušne správať voči Slovensku“, študentov, ako písať záverečné práce („ja som bol jeden z prvých, ktorý písal práce…študenti si majú zľahčovať cestu“), vedcov, ako robiť vedu („rigorózna práca nie je vedecká práca, je to spôsob získania titulu“), poľnohospodárov, ako hospodáriť („.. nech idú títo páni rýchlo domov“). Zdá sa, že ťa za to veľká časť občanov nepochválila. Tak mi napadlo, že je čas urobiť niečo hodné chvály, za čo ťa nikto príčetný kritizovať nebude. Čo tak vstať od predsedníckeho stola a vyraziť do terénu? Kde inde chceš predsa zistiť, čo napríklad školstvo (veda, poľnohospodárstvo) fakt potrebuje? Ja by som napríklad privítala, keby si mojim študentom pomohol hľadať odpovede na otázku, prečo vstúpiť do školstva, ako si úspešne zachovať sebaúctu, hrdosť a autoritu s učiteľským platom, alebo ako zatraktívniť povolanie učiteľa napriek zdecimovanému sociálnemu statusu, pokrivenému mediálnemu obrazu a naštrbenému vzťahu s občanmi rodičmi. Učiteľ či politik, jedno máme spoločné – sme občanom „na očiach“ a to definuje našu prácu. Sme na rovnakej úrovni. Povedal si: „urobím všetko preto, aby som to zlepšil..“, takže ak chceš na konci dňa rozhodnúť, ako to tu vlastne bude, potom napäto čakám. Toto je výzva, Danko. Je čas urobiť pre školstvo niečo, čo budú môcť žiaci a študenti oceniť (učiteľov cielene nespomínam, aby som zbytočne nemlátila slamu). Aby si mohol vyrásť na dospelého Daniela, Andrej. Čo „vy“ na to?

 

 

 

Teraz najčítanejšie

Silvia Dončevová

Sociálna pedagogička, Katedra pedagogiky a andragogiky, Filozofická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave. Na spestrenie voľného času aj supervízorka pre pomáhajúce profesie a mediátorka v rodinných a pracovných sporoch, v úplnom utajení inštruktorka port de bras a yogy. Ak sa podarí dobre sa zašiť, vášnivá čitateľka.