Denník N

Čo sa dnes deti naučili mimo školy?

Ste príliš mladí na to, aby ste tomu rozumeli! Zostaňte v školách a učte sa! Protest aj tak nič nezmôže! Nemá to zmysel! Nesnažte sa! 

Aj toto sú slová, ktorými boli častované státisíce detí po celom svete pri piatkovom Svetovom štrajku za klimatickú budúcnosť (Fridays for future). Globálne hnutie stredoškolákov odštartovala 16 ročná Greta Thunberg v roku 2018, keď sa v bežný piatok namiesto školy, vydala pred budovou parlamentu s transparentom Školský štrajk za klímu a pár letákmi.

Reagovala tak na správu Medzivládneho panelu pre klimatickú zmenu v rámci OSN, ktorej závery dávali ľudstvu posledných 12 rokov, aby sme odvrátili masívne a devastujúce následky, ktoré prinesie klimatická zmena a oteplenie o 1.5 stupňa, resp. 2, oproti pred-industriálnej dobe. Greta okrem svojho osobného štrajku napísala dopis do novín, v ktorých vysvetľovala svoje dôvody.

Každý z nás pozná termín „motýli efekt“, ale nikto si ešte pár mesiacov dozadu nevedel predstaviť, čo dokáže jeden malý akt Grety a sociálne siete rozpútať. Dnes, piatok 15.3. 2019 sa v 125 krajinách a v 2083 mestách sveta rozhodli vynechať školu státisíce školákov, pričom nechýbali ani školáci z Bratislavy, Košíc, Liptovského Mikuláša a Žiliny.

Osobne som prišiel aj s rodinou a kolegyňami z práce podporiť štrajk v Bratislave. V tejto chvíli sa musím priznať, že aktivizmu, klimatickému hnutiu a mládežníckym hnutiam som venoval časť svojho života, či už na univerzite, v environmentálnej organizácii, alebo občiansky. Rôznou mierou som sa podieľal na demonštráciách a akciách vo verejnom priestore nielen na Slovensku, ale hlavne v Čechách, bol som na COP 23 v Bonne, na Ende Gelande pri Hambachu, Klimakempe v Hornom Jiretíne a desiatkach iných, ktoré nesúviseli priamo s klímou.

Ale nič podobné ako dnešný štrajk som ešte nezažil. Táto akcia mala inú dynamiku, inú energiu a hlavne omnoho väčší presah než čokoľvek predtým. Jasne, technicky to nebolo úplne dokonale ozvučené, predpokladaný dvojhodinový program bol príliš dlhý a s organizačnými nedostatkami by sa dalo pokračovať, ale vo svojej podstate to bola vydarená akcia, z ktorej som odchádzal s pocitom nádeje.

Vidieť odhodlanie, premyslenosť transparentov, organizovanie dobrovoľníkov, zrozumiteľné príhovory, básne, prácu so súvislosťami, humorom, nádejou a predovšetkým prebratie zodpovednosti a vytvorenie tlaku na politikov počas akcie, ktorú pripravili stredoškolskí študenti a študentky, to je tá najhodnotnejšia lekcia.

Uvedomujem si, že mnoho z vás by stávku študentov nazvalo stratou času, nezmyselnou akciou, prípadne pejoratívnymi invektívami, ale skúsme sa nad tým zamyslieť ešte raz a odpovedať si na základnú otázku v školstve, prečo naše deti potrebujú kvalitné vzdelanie a výchovu?

Viem, toto nie je otázka, ktorú si bežne kladieme my, alebo ministerstvo školstva, ale dúfam, že sa nemýlim ak napíšem, že deti potrebujú kvalitné vzdelanie a výchovu, aby si vedeli nájsť svoje miesto na svete a mali potrebné nástroje, kompetencie, postoje a hodnoty k tomu, aby žili dobrý, dôstojný život v podmienkach priaznivých pre ich rozvoj. A predovšetkým, aby vedeli prevziať zodpovednosť za svoj život.

A dnes sa dokázali študenti zorganizovať, jasne formulovať požiadavky a postaviť sa nielen za svoju budúcnosť. Nás ostatných, starších, vyškolili a ukázali nám ako veľmi zlyhávame, keď už aj deti musia vynechať vyučovanie a prevziať predčasne zodpovednosť za stav sveta. Nenechajme ich v tom osamotených.

 

P.S. Ďakujem všetkým učiteľkám a učiteľom, ktorí podporili deti v dnešnom a všetkých budúcich štrajkoch

Teraz najčítanejšie