Denník N

Ďalších 5 dôvodov, prečo budem voliť Zuzanu Čaputovú

(Zdroj: FB Zuzana Čaputová – https://www.facebook.com/zcaputova)
(Zdroj: FB Zuzana Čaputová – https://www.facebook.com/zcaputova)

Pred prvým kolom volieb som napísal blog o piatich dôvodoch prečo budem voliť Zuzanu Čaputovú za prezidentku. Keďže dôvodov je oveľa viac, rozhodol som sa teraz, pred druhým kolom, pridať ďalšiu päticu.

  1. Pozitívna emócia

V Slovenskej politike sme si už tak zvykli na večné hádky, urážky a útoky, až sme zabudli, že sa to dá robiť aj inak, že politika môže byť aj slušná. Špeciálne pri volebných kampaniach sa pomaly stáva pravidlom, že kandidáti alebo strany hovoria viac o tom, čo súperi robia resp. chcú robiť zle, ale už menej sa hovorí o tom, čo je dobré a čo a ako treba zlepšiť. Potom sa nemôžeme čudovať, že v spoločnosti prevláda skepsa a negativizmus. Kandidatúra Zuzany Čaputovej však priniesla niečo nové. Na útoky neodpovedá protiútokmi, ale snaží sa svoju kampaň a celú verejnú diskusiu orientovať pozitívnym smerom. A to je jednoznačne to, čo na Slovensku potrebujeme.

  1. Spája celé Slovensko

Ako fanúšik a podporovateľ Zuzany Čaputovej som samozrejme čakal a veril v jej víťazstvo v prvom kole. Videl som širokú podporu, ktorú naprieč Slovenskom má, no bol som veľmi zvedavý, ako sa na výsledku podpíšu rozdielne politické preferencie regiónov. Ukázalo sa ale, že slušné a spravodlivé Slovensko je dôležité pre všetkých. Tak pre tých zo Žitného ostrova ako aj pre tých z Oravy, pre východniarov aj pre „blavákov“, pre pravičiarov i ľavičiarov, mladých i starých atď. Keď som videl výsledky prvého kola a najmä celoslovenskú mapu podpory kandidátov, kde 71 zo 79 okresov bolo „čaputovských“, potvrdilo sa mi, že ide o kandidátku, ktorá Slovensko viac spája, ako rozdeľuje.

Úspešnosť kandidátov v prvom kole volieb prezidenta SR v jednotlivých okresoch. (Zdroj: Daniel Kerekes pre Denník N – https://dennikn.sk/1412759/caputova-dostala-v-bratislave-60-percent-sefcovica-a-harabina-podrzal-vychod-mapa-okresov)
  1. Nemá žiadne kauzy

Ako som už spomínal, najčastejšími pracovnými metódami v slovenskej politike sú útoky, očierňovanie a vyťahovanie najhlbšej špiny z minulosti. Niekedy mám pocit, že politici robia už len to a že celodenným programom na TA3 sú tlačovky o „nových závažných odhaleniach…“ Voči Zuzane Čaputovej však nič také vytiahnuť nedokázali aj keď verím, že sa bezpochyby riadne snažili a snažia sa určite dodnes. Nič však nenájdu, a preto sa budú aj naďalej uchyľovať len k špinavostiam ako napr. Zem&Vek pri hraní sa s photoshopom. Ak má byť jej najväčším hriechom iba to, že jej osobné názory na otázky, v ktorých nemá prezident žiadne právomoci, sa nezhodujú s názormi väčšiny obyvateľstva, tak budem viac ako vďačný za takúto prezidentku.

  1. Prirodzenosť

Už som to videl toľkokrát! Politik niečo povie, média dokážu, že klame alebo zavádza, tak sa teda opraví, ale zase mu dokážu, že to nie je celkom pravda. Takto sa to niekoľkokrát zopakuje, až sa politik zamotá do vlastných klamstiev a nepamätá si, čo tvrdil na začiatku (nech už to bolo pred mesiacom, pred rokom alebo pred piatimi rokmi). Pritom predísť tomu je také jednoduché, stačí hovoriť pravdu. Nie, nie som naivný a nemyslím si, že Zuzana Čaputová je svätá a nikdy neklame. Je však jasné, že radšej ako klamať a neskôr sa vyhovárať úprimne povie svoj názor bez ohľadu na to, že jej to môže politicky uškodiť, ako napr. pri témach LGBT.

  1. Búra predsudky

Koľkokrát ste pred voľbami počuli, že žena nemôže byť prezidentka, veriaci nebudú voliť liberálku a že Slovensko nie je len „bratislavská kaviareň“? A predsa, Zuzana Čaputová s náskokom zvíťazila v prvom kole a má veľmi dobré šance zvíťaziť aj v tom druhom. To okrem iného znamená, že Slováci prestali kandidátov škatuľkovať a začali sa rozhodovať na základe výsledkov, programu a morálneho kreditu. To sa môže stať práve tým impulzom, ktorý priláka do politiky aj ďalších slušných ľudí.

BONUS: naplno zamestnáva Blahu a celú “súmračnú”

Bonusový dôvod je v podstate ten istý čo minule. Súperi sa jej boja, útočia, hľadajú špinu. Ešte nedávno keď som klikol na nejaký Blahov status, išiel sa zblázniť z Kisku. No teraz mu súčasný prezident už nejako neprekáža. Všetku svoju zlobu zrazu venuje iba Čaputovej a aj to je pre mňa neklamný znak toho, že som sa rozhodol správne.

Verím, že 31. marca sa zobudíme do rána, ktoré prinesie Slovensku prvú prezidentku. Viem, že Slovensko nie je jednoliate. Veľa ľudí voliť nepôjde alebo bude voliť druhého kandidáta. Pre tých, ktorí ešte nie sú rozhodnutí, mám jednoduchú otázku na zamyslenie: chcete pomôcť budovať nové Slovensko alebo chcete mať po 5-tich rokoch znova prezidenta, ktorý bude iba poslušne plniť želania (zatiaľ) najsilnejšej vládnej strany?

Teraz najčítanejšie

Ján Viselka

Hrdý východniar, Slovák a Európan (nie nutne v tomto poradí). Vo voľnom čase politológ.