Denník N

Fico sa priznal ku Gorile

Robert Fico sa priznal k tomu, že vedel, čo sa dialo v byte na Vazovovej ulici, o ktorom pojednáva spis Gorila. Teda lepšie povedané o tom, čo sa tam dialo, čo sa jeho strany SMER-SD týka. Stalo sa to takto.

V septembri roku 2011 sa SMER pokúsil vysloviť nedôveru premiérke Ivete Radičovej v súvislosti s kauzou Osrblie. Robert Fico hovoril o tom, že Iveta Radičová je zapletená do tejto korupčnej kauzy. Neveril som, že tomu Robert Fico môže naozaj veriť. Preto som ho vo faktickej poznámke k jeho vystúpeniu požiadal, aby to zopakoval a pozeral si mi pri tom do očí.

Pozerajte do mojich očí

Myslel som si, že sa Robert Fico bude chcieť vyhnúť odpovedi. Robert Fico však neuhol. Hoci na jeho vystúpenie v rozprave reagovali faktickými poznámkami viacerí poslanci, on vo svojej faktickej poznámke zareagoval práve na mňa. Povedal, že sa mi pozerá do očí a zopakoval svoje obvinenia voči Ivete Radičovej. V rámci tej odpovede však povedal aj niečo, čo si vtedy nikto nevšimol, dnes to však vyznieva ako priznanie sa ku Gorile.

Ficovo „Pán poslanec Dostál, tak sa teda pozerajte do mojich očí“ mi utkvelo v pamäti. Ani ja som si však nepamätal všetky detaily. Keď som si po rokoch vypočul Ficovu odpoveď znovu, ostal som prekvapený. Robert Fico totiž povedal niečo, čo v tom čase mohlo vyzerať úplne nevinne. Už po pár mesiacoch to však vyznievalo úplne inak.

Čo povedal Fico

Robert Fico mi v septembri 2011 na zasadnutí parlamentu povedal toto:

„Pán poslanec Dostál, tak sa teda pozerajte do mojich očí. A poviem vám to veľmi presne a použijem na to mená mojich kolegov. Dúfam, že sa na mňa nenahnevajú.

Šéfom mojej kancelárie bol človek, ktorý sa volal František Határ. A mal som jedného z poradcov alebo šéfa poradcov, ktorý sa volá Vladimír Faič a sedí tu s nami ako poslanec Národnej rady. Predstavte si, že by som rozhodol o pridelení dotácie vo výške 300-tisíc eur. Môj šéf kancelárie by všetky papiere, ktoré s tým súvisia, posielal poradcovi Vladimírovi Faičovi, ten by išiel na Zámockú ulicu v Bratislave a vypýtal by si od zhotoviteľa 10 % a zobral by si 30- alebo 33-tisíc eur. Vy mi chcete povedať, že by ste mi verili, že o tom nič neviem? Nežartujte, pán poslanec Dostál.

Pani premiérka o všetkom musela vedieť, sú to jej najbližší ľudia. Iné riešenie tam neprichádza do úvahy. Systém prideľovania dotácií, ľudí, ktorí pracujú okolo premiéra, to sú najbližší ľudia. Všetko o týchto ľuďoch musíte vedieť, čo robia alebo nerobia. Jednoducho musíme vychádzať z predpokladu, že v tejto kauze bola predsedníčka vlády Slovenskej vlády Iveta Radičová presne informovaná, komu ide dotácia, aké požiadavky pôjdu na tohto zhotoviteľa, aká je z toho provízia. Kam tie peniaze išli, to už nikto nevie. Ale fakt je ten, že to boli najbližší ľudia Ivety Radičovej, predsedníčky vlády Slovenskej republiky.

A pozerám vám rovno do očí, hoci radšej by som pozeral nejakému peknému dievčaťu a nie vám.“

Határ a Gorila

Dnes už nebohý František Határ bol Ficov blízky človek, ktorý podľa spisu Gorila chodil do bytu na Vazovovej ulici, stretával sa s Jaroslavom Haščákom z Penty a rokoval s ním o čiernom financovaní Smeru. Ak teda Robert Fico v septembri 2011 hovoril pravdu, musel vedieť aj to, že František Határ chodieval do bytu na Vazovovej ulici a bavil sa s Jaroslavom Haščákom z Penty. Aj o financovaní Smeru.

Možno to bola náhoda, že Fico v odpovedi spomenul práve Františka Határa. Ale možno nie úplne. Možno zafungovalo podvedomie a Fico hľadal podobný prípad zo svojej vlastnej minulosti. Veď keby sa prevalilo, že František Határ bol namočený do Gorily, je jasné, že by Ficovi nikto neveril, že o tom nevedel.

Tak to teda povedal. A spomenul aj Határa. Možno si to ešte aj vychutnal. Vedomý si vlastnej nedotknuteľnosti a mysliac si, že sa na to nikdy nepríde. V septembri 2011 totiž o existencii spisu Gorila nemala slovenská verejnosť žiadnu vedomosť.

Gorila a Fico

Už v decembri 2011 bol spis Gorila zverejnený na internete. A s ním aj informácie o Határových návštevách v byte na Vazovovej. A o Ficovom pití koly.

Dlhé roky Fico odbíjal všetky otázky na Gorilu s tým, že ide o kauzu druhej Dzurindovej vlády. Že on s tým nič nemá.

Až nedávno sme sa od generálneho prokurátora Jaroslava Čižnára dozvedeli, že jeho predchodca Dobroslav Trnka mal k dispozícii nahrávku Gorily a časť z nej pustil jemu a Ficovi na úrade vlády ešte v roku 2008 alebo 2009. A malo ísť práve o tú časť Gorily, ktorá sa týkala nebohého pána Határa.

Fico a Határ

„Všetko o týchto ľuďoch musíte vedieť, čo robia alebo nerobia,“ argumentoval v septembri 2011 Fico, že Iveta Radičová musela vedieť všetko, čo robia jej najbližší spolupracovníci.

Tak ako predsa Fico vedel všetko o tom, čo robil jeho blízky spolupracovník František Határ.

V tomto prípade zrejme neexistuje dôvod mu neveriť, že vedel.

A ešte sa k tomu aj priznal.

Teraz najčítanejšie